2017-05-25, 21:04
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
I Italien finns möjlighet att från början välja en snabbrättegång med reducerade strafftider. Men här verkar det röra sig om ett tillbakadraget överklagande?
Citera
2017-05-25, 22:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av failuretoexist
16 år.

Hade varit inressant att vet vad samma brott hade gett i Sverge...brtydligt mindre antar jag.

Sverige haha . Tidigare ostraffad, 2/3 förkortning osv. På sin höjd 2-3 år. Frigiven efter 1år.
Citera
2017-05-25, 22:58
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
16 år.

Hade varit inressant att vet vad samma brott hade gett i Sverge...brtydligt mindre antar jag.

En måttstock kanske kan vara den s.k. bunkerläkaren som dömdes till åtta års fängelse i hovrätten. Skillnaden är väl att kvinnan inte hann vara fången lika länge som Dorota i Italien.
Citera
2017-05-25, 23:33
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Att tjejer aldrig aldrig lär sig. Ständigt går de på dessa erbjudanden om "modelljobb" vilket jag kan ge mig fan på är fallet även i detta fall. Lockad av Italien dessutom...

Särkild svensk verkar hon ju inte va heller med tanke på namnet. Vartifrån är hon=

Du menar på allvar att du fortfarande kan avgöra om någon är svensk på namnet? 😄

Att du på något sätt kan skylla händelsen på henne säger mycket om vilken idiot du är. Du borde ransaka dig själv, försöka få i dig lite vett för du verkar vara helt bakom flötet. Jävla pajas.
Citera
2017-05-25, 23:37
Medlem
micro113s avatar
Citat:
16 år.

Det hade sannolikt gett ett lägre straff i Sverige. Måttstock är väl dock "bunkerläkaren" som fick åtta år trots att det brottet inte var lika grovt som detta ...

Det finns däremot utrymme för livstid i brottsbalken.

4 kap. Om brott mot frihet och frid

1 § Den som bemäktigar sig och för bort eller spärrar in ett barn eller någon annan med uppsåt att skada honom eller henne till liv eller hälsa eller att tvinga honom eller henne till tjänst eller att öva utpressning, döms för människorov till fängelse på viss tid, lägst fyra och högst arton år, eller på livstid.

Är brottet mindre grovt, döms till fängelse i högst sex år. Lag (2009:396).
Citera
2017-05-26, 01:52
Medlem
Soldier9s avatar
Nu vet jag ju inte detaljerna men det känns helt sinnessjukt bisarrt att det kunde gå så här långt. Att hon inte märkte något när hon dubbelkollade allt innan hon åkte till Italien - fine, men när de ska bo hos hans mamma i flera dagar eller kanske möjligen när han misshandlar henne grovt, är det inte dags att sticka då? De var ju till och med ute ur huset och gick runt bland folk men hon försökte ju inte ens fly.

Och sen hennes kontakt med sina föräldrar, borde de inte tycka det är extremt konstigt att hon helt plötsligt börjat prata engelska helt och hållet? Dessutom skrev hon skrev till sin vän ”Boka en flygbiljett åt mig hem till Sverige. Ring inte på min telefon. Jag är rädd”. Liksom, hur kan detta inte leda till att någon inser att allt inte står rätt till?

Sen för övrigt så känns 16 års fängelse för lite, den här mannen borde ju sitta inne resten av livet. I Sverige i alla fall är straffet för grov våldtäkt 4-10 år. Enligt henne själv var det ju dagliga våldtäkter i 6,5 månader vilket rakt översatt skulle bli en bra bit över 1000 år i fängelse, och då har man ju inte ens räknat med att hon även har varit frihetsberövad i ett halvår. Men sen landade det visst på 16 år... Hur är det ens möjligt, är det straffrabatt eller räknas allt skit han gjorde som "ett" brott? Ganska fucked up..
Citera
2017-05-26, 01:55
Medlem
vators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det hade sannolikt gett ett lägre straff i Sverige. Måttstock är väl dock "bunkerläkaren" som fick åtta år trots att det brottet inte var lika grovt som detta ...

Det finns däremot utrymme för livstid i brottsbalken.

1 § Den som bemäktigar sig och för bort eller spärrar in ett barneller någon annan med uppsåt att skada honom eller henne till liv eller hälsa eller att tvinga honom eller henne till tjänst eller att öva utpressning, döms för människorov till fängelse på viss tid, lägst fyra och högst arton år, eller på livstid.

Det där är ju för barn, då är straffet hårdare. Här är för vuxna:

1 a § Den som, i annat fall än som avses i 1 §, genom olaga tvång, vilseledande, utnyttjande av någons utsatta belägenhet eller med annat sådant otillbörligt medel rekryterar, transporterar, överför, inhyser eller tar emot en person i syfte att han eller hon ska exploateras för sexuella ändamål, avlägsnande av organ, krigstjänst, tvångsarbete eller annan verksamhet i en situation som innebär nödläge för den utsatte, döms för människohandel till fängelse i lägst två och högst tio år.
Citera
2017-05-26, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Märkligt.

Om ens dotter håller sig till enbart engelska i kontakterna med sina svenska föräldrar så torde det väl uppfattats som mycket besynnerligt?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20513811.ab
Med det namnet har hon inte svenska föräldrar.
Citera
2017-05-26, 04:11
Medlem
Linguass avatar
Hon var med Paradise Hotel för typ 1-2 år sedan!
Citera
2017-05-26, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anabolatorsken97
Sverige haha . Tidigare ostraffad, 2/3 förkortning osv. På sin höjd 2-3 år. Frigiven efter 1år.

Han var inte tidigare ostraffad utan hade dömts för liknande brott.
Citera
2017-05-26, 09:17
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vator
Det där är ju för barn, då är straffet hårdare. Här är för vuxna:

1 a § Den som, i annat fall än som avses i 1 §, genom olaga tvång, vilseledande, utnyttjande av någons utsatta belägenhet eller med annat sådant otillbörligt medel rekryterar, transporterar, överför, inhyser eller tar emot en person i syfte att han eller hon ska exploateras för sexuella ändamål, avlägsnande av organ, krigstjänst, tvångsarbete eller annan verksamhet i en situation som innebär nödläge för den utsatte, döms för människohandel till fängelse i lägst två och högst tio år.
Nej, läs igen.

1 § Den som bemäktigar sig och för bort eller spärrar in ett barn eller någon annan med uppsåt att skada honom eller henne till liv eller hälsa eller att tvinga honom eller henne till tjänst eller att öva utpressning, döms för människorov till fängelse på viss tid, lägst fyra och högst arton år, eller på livstid.

"eller någon annan" -- tar bort ålderskravet. Människorov kan du begå mot både barn och vuxna, precis som människohandel kan ske mot både barn och vuxna.
Att man förtydligat "barn" och inte enbart har "någon" i texten längre är för att förstärka rubriceringen när föräldrar kidnappar sina barn och för dem ur landet.

"eller någon annan" är det stycke du skall titta på -- och människorov kan ge livstid.
Citera
2017-05-26, 09:22
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Att tjejer aldrig aldrig lär sig. Ständigt går de på dessa erbjudanden om "modelljobb" vilket jag kan ge mig fan på är fallet även i detta fall. Lockad av Italien dessutom...

Särkild svensk verkar hon ju inte va heller med tanke på namnet. Vartifrån är hon=

efternamnet är polskt, med reservation för att det finns många tyskar som haft polska släktnamn i århundraden. förnamnet är en polsk stavning av dorothea. förekommer även i tjeckien och slovakien, men tillsammans med det efternamnet = polsk härkomst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in