2015-03-23, 12:43
Medlem
Hej alla!

Jag läste just Volvos delårsrapport på det fjärde kvartalet 2014 när jag kom till en förklaring till en kostnadsökning som jag ej förstod. Den löd som följande:

"Det fjärde kvartalets skattekostnad uppgick till 698 Mkr jämfört med en intäkt på 311 Mkr föregående år. Den höga skattekostnaden i förhållande till resultatet är framför allt ett resultat av att avsättningen för EU:s konkurrensutredning inte är avdragsgill".

Vad jag förstått har alltså Volvo reserverat pengar för en framtida eventuell böter från EU-kommissionen angående att Volvo brutit mot konkurrenslagen. Dock förstår jag inte varför man isf skulle redovisa denna kostnad på inkomstskattposten. Eller menar dem att skatten blir på resultatet innan man dragit av för denna kostnad? Alltså att vinsten var större än förra året utan denna kostnad men att denna kostnad drog ner resultatet och att skatten fortfarande räknades på resultatet innan denna kostnad. Bra att tillägga är kanske att avsättningen låg på 400 miljoner euro.

Hur som helst, om någon kunnig skulle kunna svara på denna fråga skulle jag vara enormt tacksam.
Tack på förhand!
Citera
2015-03-23, 15:30
Medlem
Det där var intressant och observant. jag gissar att Volvo sätter av från något konto där man har obeskattade medel alternativt gör en uppskrivning av någon tillgång. För att då lyfta fram 3 miljarder (eller vad EU nu handlar om) behöver man då skatta av dessa pengar vilket blir ca 600 mkr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in