2015-03-23, 02:13
Medlem
Clean_hus avatar
Jag tror att tyngden skulle lätta om du tog dig i kragen och faktiskt gick till Dr. Bergström, oavsett diagnos. Skulle du ha cancer så skulle du bara göra mer skada utav att dra ut på det. Skulle du inte ha cancer så skulle han bara skriva ut någon starkare stjärtkräm.
Citera
2015-03-23, 03:07
Medlem
mainstreaminfluents avatar
Gå till läkaren, det är deras jobba att kontrollera statusen i kroppens olika delar och funktioner. Jag skäms i de flesta situationer hos läkaren, gyn osv. Utöver det är jag en jävel på att avläsa folks negativa känslor och önskar kanhända mer glättiga människor inom vården istället. När jag behövde undersöka tarmen för en hel del år sedan, lät jag någon slags praktikant närvara och struntade blankt i att det var en yngling. Det var ju läkarvård jag var där för och inte för att börja dejta. Btw, man får lustgas. Kvinnor föder barn på det så någon nytta bidrar det med under undersökningens gång.

Börja ät frukt o grönt, plommon. Probiotika ska vara bra Verum hälsifil är det iaf. Fiskolja kan du kasta in bara för att.
Citera
2015-03-23, 03:31
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Landsaho9
Jag måste erkänna att jag tror att du har rätt i det du skriver, jag bryr mig inte det minsta om det är "skämmigt" eller inte, men uppenbarligen så måste man ju ha något typ av fel i skallen som torkar sönder arslet vid varje toabesök, så någon skum analfixering finns det uppenbarligen då, det går inte att säga annat om. Inte så att jag njuter av att köra in något i röven men varför torka sig mer än nödvändigt?

Kommer ringa upp läkare redan imorgon igen och säga att jag vill boka in ett besök, och även börja gå imorgon, snackar så mycket om att man ska förändra sitt liv hit och dit och sen skjuter man på allting, jag börjar imorgon.

Jag kan förstå för vissa andra (då hemorrojder är väldigt vanligt) så kan det verka som att man är en paranoid idiot som tror att det är cancer, men så är det, jag är paranoid som in i helvete, jag litar inte ens på mig själv.

Tack för alla svaren, jag läser allting.

Nej, nej, nån paranoid idiot är du absolut inte och du är definitivt inte ensam om att oroa dig för cancer, det tror jag varenda människa åtminstone har en släng av emellanåt.

Vad jag tycker är så synd är att du inte verkar omtänksam om dig själv. Kanske är jag helt fel ute här, men såhär tänker jag: Det är lite åt självskadehållet, dels det här med torkandet, dels att du säkerligen redan vet att fibrer, lite mer motion osv skulle kunna fixa hemorroiderna (som jag förstår gör rejält ont) men ändå har du låtit bli att ändra vanor. Och sen har du din onödiga oro att släpa på ovanpå detta. Ja, hittills rättare sagt för du låter så peppad och motiverad så man blir glad av att läsa!

Ta det steg för steg, börja med att ringa som du redan tänkt och lycka till nu. Uppdatera gärna.
Citera
2015-03-23, 12:55
Medlem
Citat:
Har haft problem med hemorrojder i många år, rör knappt på mig alls och är mycket stillasittande, så med största sannolikhet är det hemorrojder jag har. Jag har provat vanliga salvor och stolspiller från Apoteket men hjälper tyvärr inte, och jag vågar inte gå till läkaren för att få bort dom med oron att dom istället ska säga "men du, det här är inte hemorrojder, du har cancer."

Vet inte hur jag ska gå vidare med det här, jag mår jättedåligt för det.

Vissa säger att dom själva gått med hemorrojder i många år, förstår inte hur dom inte kan oroa sig också för att det är cancer?

Ska även tilläggas att jag har urusla vanor när det kommer till toalettbeteendet, torkar sönder röven alltför ofta tills det till och med kommer blod, jag vet att jag använder för mkt papper varje gång men ändå fortsätter jag med det sjuka beteendet.

Har pratat med läkare flertalet gånger om det och samtliga har sagt att hemorrojder är vanligt, och att de kan stanna i flera år, många år, om man inte själv gör något åt det. Får man tex yttre hemorrojder så kan man behöva ta bort dom via behandling, vilket är det jag inte vågar göra.

Jag har jobbat på en klinik för de som har hemorrojder och kan ge dig några tips.

1- Du måste alltid kolla upp det, de kollar med kamera så att det inte är cancer. Ju snabbare Cancer hittas kan man behandla det snabbare. Så kolla upp det även om jag inte tror på att du har det.
2- Så länge som du har haft hemo, så länge kommer det ta att behandla det.
3- Jag har en kur för hur du ska göra.....pma mig om intresse finns.
4- Kombinera min kur med akupunktur för snabbare resultat.
5- Det finns ingen medicin mot hemo. Det finns krämer som lokalbedövar och motverkar irritation.
6- All hemo går inte att operera, och det finns ingen garanti för det ska bli bra även om man opererar.

Jag har en bra teknik men det kräver en viss engagemang..................
Citera
2015-03-23, 15:10
Medlem
Europes avatar
På din beskrivning låter det som du har hemorrojder och inget av det du beskriver talar för att du skulle ha cancer i anus/kolon. Hade det t.ex. börjat komma ut stora mängder torkat blod i din avföring, så skulle jag definitivt kolla upp det, men att blöda när man torkar är typiskt för hemorrojder. Föga överraskande är det också det läkare har sagt till dig.

Det finns däremot en ökad risk för cancer när du är för mycket stillasittande. Även i det fallet talar vi om förhöjd risk att du kommer att få cancer flera årtionden framåt, inte att du får det nu, men det finns även en rad andra sjukdomar och hälsoproblem kopplade till för mycket stillasittande. Jag har för mig att en mer omfattande studie visade att intressant nog är det inte värst kopplat till hur pass vältränad man är, d.v.s. även maratonlöpare som mellan träningsperioder och påföljande tävlingar har långa pauser där de är fysiskt inaktiva uppvisar samma slags negativa hälsoeffekter av stillasittandet, medan det räcker med att med jämna mellanrum ställa sig upp och sträcka på benen under dagen, samt ägna sig åt "ansträngande motion" i 20-30 minuter (t.ex. ta en promenad, men i rask takt, inte strosa omkring) för att motverka de flesta negativa hälsoeffekterna. Kort sagt skulle det kanske vara bra för dig att börja fundera på om du kan få in lite daglig motion och ökad rörlighet i din vardag?

Frågan är dock hur det står till med dig annars, TS? Som du säkert inser, så är din oro för att ha fått cancer inte värst välgrundad och rationell. Men trots att statistiken och kunniga läkare säger det till dig, så verkar du inte kunna sluta oroa dig för det. Jag noterar att du ändå har gått till läkare, så vet du med dig att du kanske har en viss tendens för hypokondri? Skulle du själv säga att du har emellanåt uppvisat tendenser till hypokondri? Och om inte, har du i så fall på senare tid känt dig stressad, orolig eller på något annat sätt kanske inte varit på topp? Jag får lite intrycket av din trådstart och efterföljande inlägg att du kanske även i övrigt inte är helt nöjd över din livssituation just nu? Jag menar, allt det du tar upp om t.ex. dina levnadsvanor?

Jag har själv alltid varit dålig på att gå till läkare och har väl inte värst hypokondriska drag. Jag var dock under en väldigt lång tid extremt stressad på grund av kombination heltidsarbete och väldigt krävande förtroendeuppdrag, kombinerat med att jag knappt kunde sova i flera månader, hade i stort sett ingen ledig vaken tid och började få en rad märkliga fysiska symptom. Jag fick relativt nyligen en Aspergersdiagnos, vilket eventuellt kan förklara varför jag alltid har varit dålig på att dels märka av min kropps signaler när jag inte mår bra, samt för den delen även förklarar mina starka reaktioner på långvarig stress, då aspiesar redan i normalläget har en högre stressnivå än andra. Jag har senare läst att de fysiska symptom jag fick är ibland vanliga stressreaktioner, men just då såg jag inget som helst samband mellan de olika symptomen. Ett av symptomen var att jag hela tiden kände som jag hade en klump i nedre halsregionen (svullen sköldkörtel?) och den orsakade även en hel del rethosta. Det hör till saken att jag har varit kedjerökare hela mitt liv och att jag vet att jag har en hel del cancer i min släkt på min mors sida (min fars sida vet jag inte mycket om). Jag började noja om det och blev närmast helt övertygad om att det var cancer. Nu vet jag att en del skulle svara att de själva skulle bli oroade i samma situation och att det inte är något konstigt, men min poäng är att jag aldrig tidigare har ens oroat mig när någon krämpa har uppkommit och än mindre har jag utan någon rimlig grund blivit övertygad om att jag har cancer. Det riktigt knäppa var att jag likväl som vanligt inte tog mig till läkaren, dels för att jag tänkte att jag "inte har tid med det" (jag tänkte inte rationellt längre) på grund av att jag hela tiden kände mig stressad över att jag ansåg mig ligga efter ifråga om en massa saker (som typisk aspie ber jag aldrig heller hjälp av andra), men även för att jag kände mig så övertygad om att jag säkert hade cancer att jag sköt på att behöva få det obehagliga beskedet (vilket i viss mån också är irrationellt, då desto tidigare verklig cancer upptäcks, desto mindre illa ser ofta prognosen ut). För övrigt var jag inte intellektuellt helt övertygad om det, för jag kunde givetvis fortfarande se det irrationella i en sådan övertygelse, men däremot verkade jag på något sätt känslomässigt helt övertygad om det (jag brukar normalt inte ha stora glapp mellan mitt intellekt och mina känslor).

Att jag reagerade på ett sätt som var väldigt olikt mig berodde säkert på att jag hade enorma mängder kortisol i kroppen på grund av oavbruten lång stress, d.v.s. att kroppen har oavbrutet varit inställd på 'attackera eller fly'-mode utan att få någon avreaktion och avslut (när man är långvarigt stressad, så börjar kroppen producera kortisol istället för adrenalin och noradrenalin). Kroppen skickar ju hela tiden signalen "LARM!" upp till hjärnan, så det är kanske inte konstigt att delar av hjärnan börjar peka ut saker som livshotande faror som måste vara det som sätter igång larmet, vem vet?
Senast redigerad av Europe 2015-03-23 kl. 15:27.
Citera
2015-03-23, 16:43
Medlem
Hulls avatar
Om du upptäcker en cancer 3 veckor tidigare än vad du annars skulle gjort så ökar prognosen för din kommande livslängd..... med 3 veckor.

Om du däremot blir verifierat botad från cancern så ökar dina chanser för att överleva just den formen av cancer med en relativt hög procent.

Det är lättare att bota en cancer om läkarna har längre tid på sig innan det är kört.

Därför är det bäst att omgående undersöka sig om man är orolig för att något är allvarligt fel.

Det går förmodligen aldrig att vara 100% säker på att man är helt cancerfri. Men det går att se till att de inflammationer som kan uppstå inte förvärrar förloppet och att kroppen kan hålla cancern i schack.
Senast redigerad av Hull 2015-03-23 kl. 16:46.
Citera
2015-03-23, 16:58
Medlem
Arga.Apans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantropi
Helt klart det bästa rådet. Att byta ut kosten till en permanent hälsosammare lösning än broccoli i en vecka är nog bättre dock.
Det är bara en vecka inget permanent kostråd. Mycket hälsosamt.
Citera
2015-03-23, 17:02
Medlem
Haubits77Bs avatar
Det är garanterat hemorojder.
Stillasittande, bristande intimhygien samt våldsam "torkning" alternativt sittande på kalla stolar brukar vara orsaken.

Gå till läkaren direkt, och behandla din bakdel snällare i fortsättningen.
Citera
2015-03-23, 20:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Arga.Apan
1. Det är inte cancer i röven
2. Det är förmodligen hemorrojder.
3. Sluta ät skit. Bröd, potatis, pasta, ris, godis, läsk, chips ja du fattar. En hederlig kur är en vecka med enbart 1/2 kg broccoli per dag samt vanligt kranvatten.
4. Rör på dig. Allvarligt du dör en långsam död fylld av plågor genom att sitta still. Ut och gå tills du blir trött, gå lite till, gå sedan hem.

Det kommer att bli bra snabbt om du följer dessa tips.

Idag har jag enbart druckit kranvatten i mängder, och gått cirka en timme i rask takt.
Knappt suttit ner något överhuvudtaget idag, och ska göra samma procedur imorgon.

Ja, jag har hypokondri för er andra som undrar.
Imorgon ska jag äta broccoli och dricka vatten och gå ut och gå.

Känns nästan bättre direkt efter man har rört på sig lite, ska även tilläggas att jag annars knappt rört mig överhuvudtaget på väldigt många månader.

Ska börja gå åtminstone en timme om dagen nu och se hur det känns.
Citera
2015-03-23, 21:15
Medlem
Citat:
Skönt att höra.

Vad kostar en sån operation?
Hur går den till?

Av de bilder jag har sett så ser det ut som dom kör in en borrmaskin i röven.

Gick i tankarna att klippa bort dom själv för en tid sedan, efter att ha fryst röven, men insåg ganska snabbt att det vore en väldigt dum ide.

Kommer nog också gå till läkaren och få bort dom, så är problemet borta sen.

Sådana här operationer betalar man inte för, det enda man betalar är undersökningarna liksom, jag betalade 350 kr sist för undersökningen som slutade med att han skrev en remiss för operation hos en kirurg.

Han sa att det kommer göra ont, speciellt den första veckan och att gå på toa kommer vara jävligt jobbigt men jag tycker det är värt. Man har ont i några dagar och sen är skiten borta liksom. Det de kommer göra är att söva ner mig och sen skära bort de, tror de lämnar såren öppna som sedan läks ihop.

Jag tycker verkligen du ska köra på detta, gå på undersökning så de kan skicka remiss för en operation. Det kommer nog vara värt det jag har inte så stora hudflikar om man säger så, men när de svullnar upp känns det som en jävla hård ballong som exploderar när som helst.
Citera
2015-03-24, 13:20
Medlem
Jag vill tipsa dig om att smörja med kokosolja, det hjälper!
Citera
2015-03-24, 19:31
Medlem
Läkaren har säkert undersökt liknande saker tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in