• 1
  • 2
2015-03-22, 13:44
Hej allihopa!

Jag kollar ofta runt på Google Maps och ser att det finns nästan inte ett skit norr om Kiruna, inte en enda stad, knappt någon liten by, enbart mark där nästan ingen sätter sin fot. Jag ser vidsträckta landskap med platt mark. Det är precis vad man behöver för att bygga vägar, hus, lägenheter, affärer, skolor med mera.

Jag är inne på idén om att kanske i framtiden bygga en liten kommun norr om Kiruna, en kommun som ska byggas från en plätt mark till en liten kommun som har skola, vård, bostad, systembolag och ica samt andra små affärer.

Jag har aldrig byggt en kommun förut och jag kan tänka mig att det skulle vara ganska svårt att göra det, därför behöver jag er hjälp.

Först och främst undrar jag hur många som skulle ha intresset av att bygga en liten kommun norr om Kiruna, en trygg kommun med närhet till natur och jakt, fiske mm

Sen behöver jag tips hur man ska börja sitt bygge, hur mycket som behövs och vilka som skulle ha intresset av att hjälpa till samt kanske investera, flytta sin familj till den blivande kommunen osv osv
Citera
2015-03-22, 13:50
Medlem
tjenaremannen123s avatar
Låter otroligt intressant, men jag är lite väl ung och resurslös

Tror det kan bli en riktig utmaning och hoppas verkligen att du lyckas

Btw, älskar att du la till "jag har aldrig byggt en kommun förut", tror alla tog det för givet
Citera
2015-03-22, 13:55
Medlem
haruvettiskallens avatar
En kommun byggs inte. Den bildas. Det krävs ett visst antal invånare och byggnader för att bilda kommun, dessutom är viss mark norrut märkt antingen för bevaring av djurliv eller skog.

Om flera köpte skog där uppe och flyttade dit, så skulle det kunna bildas en kommun, men skogarna är så stora att man måste vara flera som köper en skog om man vill bilda ett samhälle. Dessutom kan en del av skogen vara öronmärkt till nationens välfärd och får därför inte säljas eller skövlas.
Citera
2015-03-22, 14:35
Citat:
Ursprungligen postat av haruvettiskallen
En kommun byggs inte. Den bildas. Det krävs ett visst antal invånare och byggnader för att bilda kommun, dessutom är viss mark norrut märkt antingen för bevaring av djurliv eller skog.

Om flera köpte skog där uppe och flyttade dit, så skulle det kunna bildas en kommun, men skogarna är så stora att man måste vara flera som köper en skog om man vill bilda ett samhälle. Dessutom kan en del av skogen vara öronmärkt till nationens välfärd och får därför inte säljas eller skövlas.

Ja så är det. Man kan ju då börja med att ha det som en ort och sen försöka ombilda det till en kommun. Inte all mark däruppe är märkt för bevaring så man skulle lätt kunna köpa sig låt oss säga ca 5 kvadratkilometer mark till att börja med.

Man kan vara ett gäng som tillsammans tjänar ihop en summa pengar, kanske lånar lite från banken för att starta själva bygget, man kan börja rätt simpelt, den blivande lilla kommunen byggs inte upp på en vecka om någon tror det.

Marken däruppe är sällan särskilt torr och det gör det bra att odla på vår, sommar och tidig höst. Skörden kan vi i den blivande kommunen äta samt ha till viss del som inkomstkälla för att utveckla vårt territorium. Djur kan vi skjuta i skogen och kött kan vi sälja, marknader finns runt om i Norrbotten på sommaren och köttföretag köper gärna upp kött till rätt pris. Förutom att odla grönsaker och frukt så skulle också vi nybyggare ha bondgårdar där vi har allt ifrån kor, får, höns, hästar osv.

Eftersom det är väldigt fint däruppe så kan hästarna till viss del bli en inkomstkälla eftersom turister kommer förmodligen vilja rida och beskåda norra Norrbottens vackra landskap.

Förutom detta kan man anlita väldigt billig arbetskraft från vissa länder, om de sköter sig kan de kanske bli en del av den framtida kommunen, det kommer bidra till befolkningsökning och det är väldigt viktigt för produktionen

Med allt detta är vi på god väg, men vi måste punga ut en hel del pengar i början
Citera
2015-03-22, 14:37
Citat:
Ursprungligen postat av tjenaremannen123
Låter otroligt intressant, men jag är lite väl ung och resurslös

Tror det kan bli en riktig utmaning och hoppas verkligen att du lyckas

Btw, älskar att du la till "jag har aldrig byggt en kommun förut", tror alla tog det för givet

Är själv ganska ung och resurslös, men idélös är jag inte. Om denna idé blir verklighet så kommer den iallafall inte bli verklighet idag eller de 2-4 kommande åren på grund av studier.

Det kommer bli en väldigt spännande utmaning men om viljan och kämparglöden finns hos ett antal människor skulle detta inte alls vara något omöjligt
Citera
2015-03-22, 14:42
Medlem
Älskar slutet, där man kan fiska etc.

Låter som ett litet drömparadis. Bilda en liten by, men kanske 10k invånare, med massa små affärer,fiske etc.

Grym idé!
Citera
2015-03-22, 14:43
Föreningar som vill bevara Svenskt jordbruk eller som vill premiera ekologisk odling kanske skulle ha intresse av att ge lite kapital till den blivande kommunen

Sen kan man försöka etablera en kyrka där, ett litet gym och några affärer och några små trähus till att börja med

Kommunen ska inte ligga allt för långt från Kiruna, men det kanske ska vara någon/några mil från
Citera
2015-03-22, 14:50
Citat:
Ursprungligen postat av Azovicy
Älskar slutet, där man kan fiska etc.

Låter som ett litet drömparadis. Bilda en liten by, men kanske 10k invånare, med massa små affärer,fiske etc.

Grym idé!

Jag skulle nog gissa på att det blir några tusen invånare, och ganska tättbebyggt så man inte tänker på att det bor väldigt få människor då. Om denna lilla by bildas kommer sammanhållningen bli väldig tight kan jag tänka mig. På vintern kan man ordna lite aktiviteter.

En bystuga vid centrum, en samlingsplats för invånarna vore perfekt för att förbättra byn, men också för att öka sammanhållningen mellan de bosatta På hade jag tänkt att det ska hänga en Svensk flagga och kanske en speciell flagga för vårt territorium vid sidan om. På bystugan ska det stå något i stil med anno. 2019 tex En byskola ska också öppnas i centrum, den får gärna vara röd med vita knutar eller kul med vita knutar
Citera
2015-03-22, 14:50
Medlem
Pirre77s avatar
Inte för att på något vis vilja vara en glädjedödare då jag finner tanken god, men klimatet i Kiruna och milen norr däröver mer eller mindre omöjliggör det jordbruk du eftersträvar. Hade det gått att odla i den skala du tycks avse hade detta redan skett. För länge sedan dessutom.

Varför inte söka dig hundra mil söderut, till Dalarnas, Värmlands eller Hälsinglands djupa, orörda skogar?
Citera
2015-03-22, 14:56
Citat:
Ursprungligen postat av Pirre77
Inte för att på något vis vilja vara en glädjedödare då jag finner tanken god, men klimatet i Kiruna och milen norr däröver mer eller mindre omöjliggör det jordbruk du eftersträvar. Hade det gått att odla i den skala du tycks avse hade detta redan skett. För länge sedan dessutom.

Varför inte söka dig hundra mil söderut, till Dalarnas, Värmlands eller Hälsinglands djupa, orörda skogar?

Jo, så kan det mycket väl vara och en del av grunden till byn ( den blivande kommunens ) försörjande är just bondgårdar, investeringar samt jordbruk, fiske osv.

Jag ser att det bara finns väldigt väldigt små byar med knappt någon civilisation ovanför älvdalen, vad tror du markpriserna i dessa skogar ligger på?
Citera
2015-03-22, 15:17
En annan riktigt bra idé för tillväxten är att göra en helt ny nordlig turistattraktion, ett nordiskt zoo där turister kan se lite olika nordiska djur, tex den väldigt kända älgen, vargar, rävar och andra intressanta skandinaviska djur Man kan kombinera det med Svensk historia och kalla vårt lilla museum och zoo för något i stil med '' Swedish national museum and zoo '' Tror faktiskt det skulle bli rätt populärt, det enda som bevis är bra marknadsföring
Citera
2015-03-22, 16:21
Medlem
Du inser att en kommun är ett vidsträckt administrativt område va? Ett samhälle är det du pratar om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in