2015-03-22, 10:25
Medlem
Jag har planer på att plugga till mäklare. Jag vet att det finns etablerade lärosäten som bedriver mäklarutbildning på heltid på campus men jag är mer intresserad av att gå min egen väg så att säga.

Enligt fastighetsmäklarinspektionens utbildningskrav måste man inte gå ett program för att kunna ansöka om mäklarlicens. Det räcker att man läst följande:

Minst 120 högskolepoäng fördelade på följande:
Fastighetsförmedling (minst 30 hp)
Civilrätt (minst 15 hp)
Fastighetsrätt (minst 15 hp)
Skatterätt (minst 7,5 hp)
Ekonomi (minst 15 hp)
Byggnadsteknik (minst 7,5 hp)
Fastighetsvärdering (minst 7,5 hp)

Resterande 22,5 hp ska vara fördjupning eller breddning inom något av de nämnda kunskapsområdena eller inom nationalekonomi.

Jag vill plugga så mycket som möjligt på distans eller på KTH i Stockholm eller Haninge. Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av att plugga mäklare på "egen hand" och/eller på distans. Tips på vilka kurser man kan läsa vart, i vilken ordning som rekommenderas osv uppskattas!!
Citera
2015-03-29, 11:00
Medlem
Blondiemans avatar
Malmö högskola tillsammans med kth har utbildningen på distans med allt du behöver.
Citera
2015-04-08, 03:14
Medlem
Även jag har planer på att plugga till mäklare. Jag funderar dock på att studera ekonomi på SU och undrar ifall jag kan bli fastighetsmäklare med den utbildningen. Om inte, vilka kurser måste jag läsa till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in