Citat:
Ursprungligen postat av
borriz
Nej, skämt åsido; ett hot utifrån (äkta eller inbillat) befordrar inre samling, ett recept alla ryska och sovjetiska ledare har utnyttjat sedan gamle Ruriks tid.
Jag tror det ligger mycket i det, att samla ett i övrigt splittrat folk genom att ge dem något att frukta. Det är en del av ekvationen i alla fall.
En annan del tror jag kan vara att Ryssland är rädda att när deras egna interkontinentala robotar är verkningslösa på grund av en robotsköld* så blir de antingen anfallna eller utpressade av USA. De tänker så eftersom det är så de själva skulle göra. "Genom sig själv känner man andra."
En tredje del tror jag är att de vet att de är ett bakvatten som inte är så viktigt. Men genom att ha "bomben" får de den respekt de tycker sig förtjäna. Lite som mobbaren på skolgården som får "respekt" genom hot om våld. Skulle deras största hot neutraliseras skulle de inte få vara med och leka lika mycket.
* = Interkontinentala kärnvapenrobotar släpper skenmål och navigerar under återinträdet i atmosfären för att försvåra bekämpning. De är som mest sårbara under uppskjutningen, därför är Ryssland mest oroat för missilbaser i västeuropa. Se
denna karta för det område de är mest bekymrat över.