2015-03-20, 14:20
Medlem
the head honchos avatar
Jag bor i bostadsrätt och föreningen vill titt som tätt fixa till saker i huset och behöver då tillgång till våra lägenheter. De vill då helt enkelt att vi lånar ut våra nycklar/reservnycklar till hantverkarna så de ska slippa in och utföra sitt arbete när vi inte är hemma. Detta är jag dock inte helt komfortabel med, jag vill inte att någon eller några helt okända människor skall springa i min lägenhet när jag inte är hemma. Dessutom finns det ju en viss risk att de kopierar min nyckel..

Försäkringen verkar inte heller täcka eventuella problem som detta eventuellt skulle orsaka.
Citat:
Hur gäller min försäkring om jag låna ut mina nycklar till hantverkare?

Enligt hemförsäkringens villkor får man inte låna ut sin nyckel. Därav kan vi inte lämna några garantier för ersättning. Har du drulleförsäkring så prövas skadan/händelsen och bedöms från fall till fall.

http://kundservice.trygghansa.se/hur...ntverkare/1634

Senaste gången sa jag helt enkelt att jag inte har några reservnycklar och därför inte kunde låna ut några nycklar. Utan bad dem istället meddela mig när de skulle utföra arbetet så skulle jag se till att vara hemma då. Men det visade sig bli rätt jobbigt då de först sa att arbetet skulle ske en dag, men sen blev det uppskjutet till en andra dag och under den andra dagen hann de inte med alla lägenheter som de planerat så först under den tredje dagen fixade de min lägenhet. Rätt jobbigt att behöva vara hemma tre dagar och vänta på att de skulle komma. Kändes som att föreningen ville jävlas lite med mig bara för att jag var så "omständig" som inte vill dela ut mina nycklar bara sådär.

Antar att det inte är unikt för min bostadsrättsförening att medlemmar lånar ut sina nycklar till hantverkare i samband med renovation eller annat arbete. Hur gör ni då? Litar ni fullt ut bara på att det inte sker något fuffens?
Citera
2015-03-20, 14:41
Medlem
M1159s avatar
[SPOILER
Citat:
Ursprungligen postat av the head honcho
Jag bor i bostadsrätt och föreningen vill titt som tätt fixa till saker i huset och behöver då tillgång till våra lägenheter. De vill då helt enkelt att vi lånar ut våra nycklar/reservnycklar till hantverkarna så de ska slippa in och utföra sitt arbete när vi inte är hemma. Detta är jag dock inte helt komfortabel med, jag vill inte att någon eller några helt okända människor skall springa i min lägenhet när jag inte är hemma. Dessutom finns det ju en viss risk att de kopierar min nyckel..

Försäkringen verkar inte heller täcka eventuella problem som detta eventuellt skulle orsaka.

Senaste gången sa jag helt enkelt att jag inte har några reservnycklar och därför inte kunde låna ut några nycklar. Utan bad dem istället meddela mig när de skulle utföra arbetet så skulle jag se till att vara hemma då. Men det visade sig bli rätt jobbigt då de först sa att arbetet skulle ske en dag, men sen blev det uppskjutet till en andra dag och under den andra dagen hann de inte med alla lägenheter som de planerat så först under den tredje dagen fixade de min lägenhet. Rätt jobbigt att behöva vara hemma tre dagar och vänta på att de skulle komma. Kändes som att föreningen ville jävlas lite med mig bara för att jag var så "omständig" som inte vill dela ut mina nycklar bara sådär.

Antar att det inte är unikt för min bostadsrättsförening att medlemmar lånar ut sina nycklar till hantverkare i samband med renovation eller annat arbete. Hur gör ni då? Litar ni fullt ut bara på att det inte sker något fuffens?
][/spoiler]
Du har ingen orsak att sitta och vänta 3 dagar på att hantverkarna behagar infinna sig för arbetet som skall utföras.

Nästa gång du drabbas av detta så bestämmer ni en tid när hantverkarna skall infinna sig, denna tid är då ristad i sten och kan inte på någotvis fördröjas eller ändras.

Du låter helt enkelt hantverkarna bestämma tiden de önskar tillträde, och när de gjort detta förklarar du att den tiden är det som gäller och inget annat.

Hantverkarna får helt enkelt avsätta en person som har möjlighet att infinna sig på beslutad tid.
Citera
2015-03-20, 15:20
Medlem
Elementarts avatar
Vi har haft samma sak i vår bostadsrättsförening. Egentligen borde det vara OK att låna ut nycklarna men för att vara på den säkra sidan så ska man väl inte lämna pengar och andra värdesaker framme. De flesta hantverkare kommer nog bara in och gör det jobb de är där för att utföra. Men annars får du väl ta ledigt från jobbet om du inte vill lämna ifrån dig nycklarna.
Citera
2015-03-20, 16:31
Medlem
Är en själv en typ av hantverkare. Jag skulle aldrig få för mig att missbruka det förtroende som en bostadsinnehavare ger en när denne lånar ut sin nyckel. Däremot respekterar jag att man inte vill att det ska vara en okänd människa hemma hos en om man själv inte är hemma.

Det du borde göra är att prata med den ansvariga för projektet. Dvs arbetsledaren som kommer vara på plats. Kom överens om en tid ifall detta är möjligt eller be de kontakta dig när de vet säkert att de ska in i din lägenhet så att du kan ta dig från jobb och komma hem. Detta kan du ju snacka med din chef om. Du kan ju säga ifrån på jobb att du måste komma åka hem någon gång under loppet av de dagarna som är preliminärbokade med arbetsledaren. Det beror såklart på vad du jobbar med om det ska vara möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in