• 1
  • 2
2015-03-19, 15:17
Medlem
norrlandsguldares avatar
Jag har länge funderat på när bästa tiden, för att få många svar eller visningar, är att publicera en tråd på Flashback Forum. Om vi utgår från några specifika tidpunkter:

03.00

Fördelar: Få trådar postas under den här tiden på dygnet. Har man en intressant rubrik fångar den nog mångas intresse och den kan hamna högt på övriga ämnen som sedan möjligtvis finns kvar fram mot kvällen samma dygn.
Nackdelar: Inte lika många är inne under den här tiden på dygnet. Många kanske är trötta och bara läser trådarna utan att engagera sig i den och faktiskt svara.

08.00

Fördelar: Få trådar postas. Många som sitter i bilköer, på bussen eller på tunnelbanan går kanske in och kollar nya ämnen vilket genererar en del visningar.
Nackdelar: Många kanske är inne från mobilen och orkar inte svara på tråden.

12.00

Fördelar: Lunchtid. Uttråkad går man in på Flashback. Kanske hinner man svara på tråden också eftersom lunchen på restaurangen serverades ganska snabbt. Fler användare är inne än under morgonen.
Nackdelar: Lunchen serverades inte snabbt och det finns inte tid till att läsa mer än rubrikerna.

17.00

Fördelar: Fler och fler användare börjar logga in.
Nackdelar: På väg hem från jobbet, hämtar ungarna på dagis eller mitt uppe i matlagningen. Även här svårt att hinna läsa mer än rubrikerna. Konkurrensen ökar i och med att fler trådar postas.

21.00

Fördelar: Flest användare är inne på Flashback under den här tiden (baserar jag på egna observationer). Många har lagt barnen och vill ha en lugn stund innan läggdags där en diskussion på Flashback sitter på sin plats.
Nackdelar: Oerhört hård konkurrens. Flera trådar i minuten postas och det är lätt hänt att din tråd bara försvinner och blir ”en i mängden”.

23.00

Fördelar: Fortfarande många användare inloggade samtidigt som lite färre trådar publiceras.
Nackdelar: Tråden hamnar på övriga ämnen senare mot natten när färre användare är inloggade, och tråden hinner försvinna innan fler och fler användare loggar in framåt kvällen nästa dygn.

Så, vad tror ni? När är egentligen bästa tiden på dygnet att posta en tråd för att få många visningar eller svar? Kan det vara så att beroende på vilken tidpunkt det är så är risken att tråden får få svar/visningar större, eller sitter det - oavsett tidpunkt - alltid i rubriken och innehållet?

Diskutera!
Citera
2015-03-19, 15:42
Medlem
Skulle säga klockan 9. Många har frukost den tiden, de flesta tonåringar är i skolan etc.
Citera
2015-03-19, 15:44
Medlem
norrlandsguldares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azovicy
Skulle säga klockan 9. Många har frukost den tiden, de flesta tonåringar är i skolan etc.

Men på grund av att det är användare som är på skolan och på jobbet - det vill säga upptagna - så är det färre som är inloggade, och de som är inloggade kanske inte har tid att läsa mer än rubriken.
Citera
2015-03-19, 15:51
Medlem
Otems avatar
Väldigt välskrivet måste jag säga, bra funderingar kring de olika tiderna
på dygnet. Jag har ju varit medlem här sedan 2011 och några trådar
jag har postat har över 100 tusen visningar, en med över 200 000 tusen.

Dom flesta av mina trådar som jag har gjort som fått mycket
visningar har startats under kvällen.

T.e.x Skjutning i Uddevalla (mordförsök) - (Postad kl 20:27)
(FB) En person skjuten i Uddevalla - Allvarligt skadad, 29 Jan - 2015 - 177 000 visningar

T.e.x Polisskjutningen av en man i Stockholm - (Postad kl 22:46)
(FB) Polis sköt i nödvärn - 69 årig man död (Husby-Stockholm) - 216 000 visningar

Jag tror också det ligger mycket fokus på vad det gäller.
Mord, skottlossningar och värre olyckor får snabbt
många läsare och svar, även visningar ökar snabbt.

Jag skulle nog säga att högtrycket är som högst mellan 20:00 och 23:00.
Många tar en titt vid datorn innan man ska sova eller folk som ser i
tidningen att något stort precis har hänt, då går dom in på flashback
och så hamnar dom i en tråd. Sen om något stort sker så klickar man
oftast på AÄ och där hittar man de nästan längst upp precis när det
har skett. Många extremare händelser som t.e.x trippelmordet i Uddevalla
ligger kvar väldigt länge pga det höga läsare antalet. För skrivande stund
har den 9,4 miljoner visningar.
Citera
2015-03-19, 16:11
Moderator
Pentyls avatar
Ett annat trick är att fokusera två helt andra faktorer än inläggets tidsstämpel:
Att 1) skriva en bra trådstart om 2) ett intressant ämne.
Citera
2015-03-19, 16:14
Medlem
norrlandsguldares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otem
Väldigt välskrivet måste jag säga, bra funderingar kring de olika tiderna
på dygnet. Jag har ju varit medlem här sedan 2011 och några trådar
jag har postat har över 100 tusen visningar, en med över 200 000 tusen.

Dom flesta av mina trådar som jag har gjort som fått mycket
visningar har startats under kvällen.

T.e.x Skjutning i Uddevalla (mordförsök) - (Postad kl 20:27)
(FB) En person skjuten i Uddevalla - Allvarligt skadad, 29 Jan - 2015 - 177 000 visningar

T.e.x Polisskjutningen av en man i Stockholm - (Postad kl 22:46)
(FB) Polis sköt i nödvärn - 69 årig man död (Husby-Stockholm) - 216 000 visningar

Jag tror också det ligger mycket fokus på vad det gäller.
Mord, skottlossningar och värre olyckor får snabbt
många läsare och svar, även visningar ökar snabbt.

Jag skulle nog säga att högtrycket är som högst mellan 20:00 och 23:00.
Många tar en titt vid datorn innan man ska sova eller folk som ser i
tidningen att något stort precis har hänt, då går dom in på flashback
och så hamnar dom i en tråd. Sen om något stort sker så klickar man
oftast på AÄ och där hittar man de nästan längst upp precis när det
har skett. Många extremare händelser som t.e.x trippelmordet i Uddevalla
ligger kvar väldigt länge pga det höga läsare antalet. För skrivande stund
har den 9,4 miljoner visningar.

Tack så mycket! Det gläder mig att höra att du uppskattar min något långsökta analys.

Jag brukar tänka att om man postar en tråd runt 19-tiden så får man som flest visningar, men jag är inte så säker på det. Ännu har jag inte undersökt det mer genom att posta näst intill identiska trådar vid olika tidpunkter på dygnet (borde fungera i exempelvis relationsakuten, men då kommer de dessvärre inte upp på aktuella ämnen) och sedan några dagar senare se vilken som fick flest visningar och svar. Att göra så borde kunna ge ett någorlunda trovärdigt resultat.

I aktuella brott och kriminalfall känns det som att tråden automatiskt får många visningar - oavsett tidpunkt. De hamnar ofta snabbt på aktuella ämnen och då tar det verkligen fart på tråden.

Dessutom så borde statistiken vara annorlunda beroende på om det är en helg- eller veckodag, tänker jag också. Men samtidigt så, om man ser till att det finns både för- och nackdelar med alla tidpunkter, så är det kanske egentligen bara rubriken och innehållet som faktiskt avgör. Jag tänker; ju fler som är inne, desto högre konkurrens. Är det då kanske bättre att posta när färre användare är inloggade, i och med att konkurrensen är lägre?
Citera
2015-03-19, 16:15
Bannlyst
Jag tror 21.00 är den absolut bästa tiden att posta en tråd. Dels för att det är väldigt många inne på forumet då. Samt att många även kikar i den forumdel de är intresserade utav.

Vet att en del använder RSS för att få nya trådar ur specifik forumdel. Jag personligen går in på "Vapen och militär" och kikar efter nya trådar. Så man ska nog inte bara fokusera på att folk tittar på "Nya ämnen" enbart.
Citera
2015-03-19, 16:16
Medlem
norrlandsguldares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
Ett annat trick är att fokusera två helt andra faktorer än inläggets tidsstämpel:
Att 1) skriva en bra trådstart om 2) ett intressant ämne.

Det är givetvis viktigt att både trådstarten, rubriken och ämnet tilltalar användarna - men handlar det om att det är två näst intill identiska trådar som postas (i exempelvis relationsakuten), kanske med flera veckors mellanrum, för att sedan mäta vilken som fick flest visningar så spelar väl varken rubriken eller innehållet någon roll?
Citera
2015-03-19, 16:16
Medlem
.Chloes avatar
Jag har kollat mycket på när aktiviteten är som högst och det är på Söndagar mellan 21-23 med stor marginal.
Citera
2015-03-19, 16:20
Medlem
norrlandsguldares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Operateur
Jag tror 21.00 är den absolut bästa tiden att posta en tråd. Dels för att det är väldigt många inne på forumet då. Samt att många även kikar i den forumdel de är intresserade utav.

Vet att en del använder RSS för att få nya trådar ur specifik forumdel. Jag personligen går in på "Vapen och militär" och kikar efter nya trådar. Så man ska nog inte bara fokusera på att folk tittar på "Nya ämnen" enbart.

Det har du rätt i! Fler är som sagt inne och kollar i den forumsdel som intresserar dem mest, och jag har nog utgått för mycket från att alla spenderar stor tid i nya ämnen.

Samtidigt så - även om det kommer till sin favoritforumsdel - så skapas det ändå fler trådar även där och konkurrensen borde således vara större.

Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Jag har kollat mycket på när aktiviteten är som högst och det är på Söndagar mellan 21-23 med stor marginal.

Det överensstämmer med mina observationer.
Citera
2015-03-19, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
När är den lägst?
Citera
2015-03-19, 23:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
När är den lägst?

Måste ju vara runt 03-05?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera