2015-03-19, 15:08
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Flashback uppvisar en trend med ett stramare regelverk. Det redan rigorösa regelverket får både striktare och fler paragrafer. Det kan inte förnekas av någon att Flashbacks regelverk har haft en tydlig rörelse bort ifrån det öppna och fria talet och istället gått mot fler lagar och regel som ses i dylika medium.

Trenden syns dock inte enbart i det dödslånga regelverket, utan även bland användarna. Paragrafryttarna har trivsamt bosatt sig på Flashback likt äckliga fästingar ogenerat biter sig fast i mellangården. Flashback har tack vare en kombination av ett milslångt regelverk och ett överflöd av administratörer blivit ett lagbokskramarens Mecka.

Just nu tycks det råda en rikstäckande Trolljägarna som sträckt sig från Tv3 ändå upp i ändtarmen på FB. Den gallaframkallande paradoxen tycks dock inte bekomma många. Å ena sidan hetsar man till regler, regler och regler samt upplyser om att du aldrig är anonym på FB och därmed ska stå till svars inför allt du säger (låt oss inte heller förglömma att man slarvade bort medlemsregister till en terrororganisation), men å andra sidan kan man som anhängare och sympatisör till vänsters terrorrörelser härja fritt på FB och anmälda användare till höger och vänster - helt utan att riskera att exponeras.

Så hur ska ni ha det, lagens väktare? Ska detta Flashback bli en miniversion av tingsrätten eller ska man här få kunna tala utan att få en batong över knävecket? Om man ska lyda under dessa fascistiska förhållanden och acceptera att bli rapporterad för allt man skriver så ska man rimligen även få veta vem som anmält ens inlägg. För alla är som sitter och onanerar över lagboken känner väl säkerligen även till att i samhället utanför Flashback, det som man nu strävar att efterleva, så kan man INTE anmäla folk hej vilt. Detta kallas för förtal. Vidare kan du som anmälare FETGLÖMMA att förbli anonym.

Flashback, utöver er skeva moral, har ni någon logik i sinnet kvar? Om man ska behöva utstå att vilken patetisk idiot som helst ska kunna anmälan en för vad som helst så ska man som användare även ha RÄTTEN att få veta vem kuksugaren i fråga är. Logik kan vara svårt, hur svårt återstår att se.
2015-03-19, 15:14
Medlem
.Strix0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silver.Swe.
Flashback uppvisar en trend med ett stramare regelverk. Det redan rigorösa regelverket får både striktare och fler paragrafer. Det kan inte förnekas av någon att Flashbacks regelverk har haft en tydlig rörelse bort ifrån det öppna och fria talet och istället gått mot fler lagar och regel som ses i dylika medium.

Trenden syns dock inte enbart i det dödslånga regelverket, utan även bland användarna. Paragrafryttarna har trivsamt bosatt sig på Flashback likt äckliga fästingar ogenerat biter sig fast i mellangården. Flashback har tack vare en kombination av ett milslångt regelverk och ett överflöd av administratörer blivit ett lagbokskramarens Mecka.

Just nu tycks det råda en rikstäckande Trolljägarna som sträckt sig från Tv3 ändå upp i ändtarmen på FB. Den gallaframkallande paradoxen tycks dock inte bekomma många. Å ena sidan hetsar man till regler, regler och regler samt upplyser om att du aldrig är anonym på FB och därmed ska stå till svars inför allt du säger (låt oss inte heller förglömma att man slarvade bort medlemsregister till en terrororganisation), men å andra sidan kan man som anhängare och sympatisör till vänsters terrorrörelser härja fritt på FB och anmälda användare till höger och vänster - helt utan att riskera att exponeras.

Så hur ska ni ha det, lagens väktare? Ska detta Flashback bli en miniversion av tingsrätten eller ska man här få kunna tala utan att få en batong över knävecket? Om man ska lyda under dessa fascistiska förhållanden och acceptera att bli rapporterad för allt man skriver så ska man rimligen även få veta vem som anmält ens inlägg. För alla är som sitter och onanerar över lagboken känner väl säkerligen även till att i samhället utanför Flashback, det som man nu strävar att efterleva, så kan man INTE anmäla folk hej vilt. Detta kallas för förtal. Vidare kan du som anmälare FETGLÖMMA att förbli anonym.

Flashback, utöver er skeva moral, har ni någon logik i sinnet kvar? Om man ska behöva utstå att vilken patetisk idiot som helst ska kunna anmälan en för vad som helst så ska man som användare även ha RÄTTEN att få veta vem kuksugaren i fråga är. Logik kan vara svårt, hur svårt återstår att se.

Vem som helst kan rapportera men bara moderatorerna och admin avgör om tråden / inlägget faktiskt bryter mot reglerna. Är du så dum att du inte har läst igenom vad som gäller så är det ingen annans fel än ditt om du får batongen på knävecken? Att sedan beklaga sig över reglerna är också i mitt tycke fånigt. En handful trivsel regler (Trådar i rätt avdelning etc) och några regler som ser till att Flashback rent juridiskt inte stängs ner är inte så mycket begärt.
Senast redigerad av .Strix0r 2015-03-19 kl. 15:17.
2015-03-19, 15:30
Medlem
ischs avatar
Mindre svammel och mer diskussionsunderlag tack. Lite mer underbyggda argument varför FB skulle ha blivit en miniriskdag eller att forumet försöker eftersträva att blir mer som samhället i stort hade kanske gjort detta mer intressant.

Dina tankar runt anonymitet känns ju också rätt jävla luddiga och den bild du försöker förmedla är en bild som jag inte alls känner igen mig i då forumet syn på anonymitet är väldigt stark och har alltid varit så. Snarare har den stärkts över tid. Det är dock så att det fullständiga ansvaret för sin egen anonymitet kan vi aldrig ta över ifrån användarna utan det finns alltid en egenansvar om man vill vara anonym.
2015-03-19, 16:01
Medlem
Trots det något förvirrande inlägget från TS så ska jag försöka ge ett svar utifrån ett medlemsperspektiv.

Jag tycker att striktare regler höjer kvaliteten på inlägg och därigenom diskussionerna på forumet. Jag upplever inte direkt något åsiktsförtryck, är du av annan mening så får du gärna visa det med exempel. Det är nämligen rätt svårt att bemöta din rätt så svepande argumentation. Flashback står inte för total yttrandefrihet utan ansvar och det är bra då jag slipper vada genom skit för att hitta relevant information om de ämnen jag väljer att läsa och diskutera.

Angående förtal så förstår jag inte riktigt hur du tänker. Det finns något som heter falsk tillvitelse som ligger närmre till hands. Sedan finns det regler mot både förtal och falsk tillvitelse här på forumet. För förtal: 0.09 Fals ryktesspridning, 1.08 Hot och personangrepp samt 0.03 Trams och off-topic. För falsk tillvitelse så finns det åtgärder för okynnesrapportering vilket visas här: (FB) Slut med okynnesrapportering!

Att rapporteringen är anonym tycker jag är en bra sak då jag antar att det tar bort 0.03, och 1.08 i trådar och PM. Att du inte kan avstå från invektiv i din trådstart får en att undra vad du skulle vräka ur dig i PM och trådar om vi genomförde den ändring du eftersöker.
2015-03-19, 16:09
Bannlyst
Du valde att acceptera spelreglerna när du blev medlem på det här forumet. Hur ska det även bli ordning och reda om regler inte följdes? Samt kvalitén på trådar och inlägg hade försämrats och intresset för forumet skulle sjunka.
2015-03-19, 16:22
Moderator
Pentyls avatar
Inte för att jag riktigt begriper vad TS vill komma fram till eller undrar över, men det hela verkar bygga på ett "milslångt regelverk" och att detta regelverk skulle expandera på något vis.
Om man kikar på reglerna så tycker jag att det är en något överdriven beskrivning, och på det stora hela ser det väl ut ungefär som det alltid gjort, förutom en del kontinuerliga justeringar.
2015-03-19, 16:28
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isch
Mindre svammel och mer diskussionsunderlag tack. Lite mer underbyggda argument varför FB skulle ha blivit en miniriskdag eller att forumet försöker eftersträva att blir mer som samhället i stort hade kanske gjort detta mer intressant.

Dina tankar runt anonymitet känns ju också rätt jävla luddiga och den bild du försöker förmedla är en bild som jag inte alls känner igen mig i då forumet syn på anonymitet är väldigt stark och har alltid varit så. Snarare har den stärkts över tid. Det är dock så att det fullständiga ansvaret för sin egen anonymitet kan vi aldrig ta över ifrån användarna utan det finns alltid en egenansvar om man vill vara anonym.

Man får titta på hur regeltolkning och regler byggts upp över tid. Jag har ingen tvekan när det gäller att det skett en byråkratiseringsprocess i den mening Max Weber lade i begreppet. Därigenom liknar det andra samhällsfunktioner. Byråkratiseringsprocessen innebär fördelar på olika sätt, men den riskerar förstås att verka begränsande på den personliga friheten och ge dem som utsätts för byråkratin en känsla av maktlöshet och att inte ha något inflytande samtidigt som man upplever att man blir stelbent bemöta av byråkratins företrädare.

Det behöver inte innebära ett påhopp på moderatorskåren eller användarrättshaverignäll att observera detta fenomen. Om det är så mycket att göra åt saken är en annan femma.
2015-03-19, 16:29
Medlem
najass avatar
(FB) Att få reda på vem som RPade dig.

SÖK innan du postar

Låst

/mod
2015-03-19, 16:36
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
Inte för att jag riktigt begriper vad TS vill komma fram till eller undrar över, men det hela verkar bygga på ett "milslångt regelverk" och att detta regelverk skulle expandera på något vis.
Om man kikar på reglerna så tycker jag att det är en något överdriven beskrivning, och på det stora hela ser det väl ut ungefär som det alltid gjort, förutom en del kontinuerliga justeringar.

Men framför allt förtydligandepunkter för att underlätta får både användare och moderatorer med en klarare och tydligare regelverk. En punkt som man högst troligen kan förbättra än mer.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in