• 1
  • 2
2015-03-18, 23:45
Medlem
Ovcharkas avatar
Det hela är högst osannolikt, men en intressant/rolig tanke. Säg att jag gräver på tomten och hittar olja. Jag äger en stor mängd mark så fyndet är betydande. Vem äger rätten till oljan? Kan jag sälja den och bli rik? Eller kliver Staten in och förstör det roliga?

(Bonusfråga: Skillnad på olja, guld, gas i detta sammanhang?)
Citera
2015-03-18, 23:53
Medlem
JutomenPepsis avatar
Bonusfråga om det är okej för jag har undrat det här. Om oljedepån är jättestor och sträcker sig under din grannes tomt. Är det hans då? Hur djupt går tomtgränserna?
Citera
2015-03-19, 00:15
Medlem
Millediablos avatar
Nej oljan är statens, du äger 3 dm sen är det Löven som rakar av grädden på moset.
Citera
2015-03-19, 00:18
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Millediablo
Nej oljan är statens, du äger 3 dm sen är det Löven som rakar av grädden på moset.

Korrekt fakta (källa?) eller trams (som renderar i varning?)?
Citera
2015-03-19, 00:42
Medlem
TinTims avatar
Kan tyvärr inte lyssna då jobbets spärrar det mesta men;

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=4417054

Verkar vara en lantmätare som svarar på frågan.
Citera
2015-03-19, 00:48
Medlem
Om du hittar mineraler (t.ex. guld) så kan du muta in området. Jag vet inte hur det är med olja.
Citera
2015-03-19, 00:57
Medlem
wh0res avatar
Jag är full, så jag tänker inte spekulera för mycket. Men det är Minerallagen som är tillämplig på den typen av gruvdrift som drar upp mineraler samt olja.

Kort sagt så kräver man koncession för att bedriva sådan drift i marken.

I 4 kap 2 § 2 p 2 st framgår följande:
Koncession för bearbetning av olja eller gasformiga kolväten får beviljas endast den som visar att han är lämplig att bedriva sådan bearbetning.
Sen finns det utöver det en hel del hänvisningar till miljöbalken. Det är inte direkt vem som helst som får bedriva gruvdrift utan det krävs att man faktiskt har kunskap, ekonomisk möjlighet, osv...

i 7 kap. 7 § bland annat finns regler om ersättning för just "sakägare", vilket här är att förstå som markägare. Bland annat ska man få två promille av värdet på de mineraler som omfattas av koncessionen, så även om andra bryter oljan så skall man bli ersatt enligt lag. Förmodligen har man såklart ett avtal vid sidan av som är bättre än detta, men att få två promille av en riklig oljefyndighet eller annan mineral kan egentligen vara kungligt bra i längden.
Äger man 2 promille av värdet av oljan i Norge hade man sannolikt varit mångmiljonär.
Citera
2015-03-19, 08:09
Medlem
Om du hittar olja bör det såklart vara ditt, så funkar det i andra länder (har jag för mig) kanske skattar staten det med 50% lr något ifl de är sugna på en bit av kakan. Vad man skulle ha gjort är att belåna sig så mkt som möjligt för att sedan köpa alla mark runt om kring, du vet ju inte precis hur mkt olja som finns under din mark, kanske är det för ett värde av 10 mille och i grannens tomt för 300 mille etc.
Citera
2015-03-19, 11:09
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Korrekt fakta (källa?) eller trams (som renderar i varning?)?
3 dm låter inte rimligt för många hus har källare och dom går vanligtvis långt djupare än 3 dm. Många borrar ju också efter vatten och en djupborrad brunn kan ju gå 100 meter ner. Likaså borrhål för bergvärme.
Citera
2015-03-19, 11:14
Medlem
Ifall jag hittade olja skulle jag hålla det hemligt för staten (Ifall de nu är intresserade av det).
Citera
2015-03-19, 21:20
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chroma
Ifall jag hittade olja skulle jag hålla det hemligt för staten (Ifall de nu är intresserade av det).

Blir svårt att hantera stora mängder råolja utan att Staten får reda på det, känner jag.
Citera
2015-03-19, 23:09
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Blir svårt att hantera stora mängder råolja utan att Staten får reda på det, känner jag.

Speciellt med tanke på 3 kap 2 § i lagen jag nämner ovan:
Om det kan ske utan intrång i nyttjanderätt, servitut eller annan särskild rätt får fastighetsägaren eller, efter dennes medgivande, annan utan undersökningstillstånd bedriva undersökning beträffande alla koncessionsmineral utom olja, gasformiga kolväten och diamant, dock inte inom områden där någon annan har tillstånd eller koncession enligt denna lag.
Det här handlar inte om brytningen i sig utan om undersökningsarbete...

Det borde vara relativt uppenbart för alla att man inte kan hantera stora mängder olja eftersom verksamheten självklart måste anmälas till staten både enligt miljöbalken pga miljöeffekter och enligt minerallagen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in