Citat:
Ursprungligen postat av
ukrosso
Yrkade åklagaren på hårdare straff?
Det vet jag ingenting om. De enda som detta skulle kunna aktualiseras för är i så fall Sakeriye, Khalid och möjligtvis Ihab. Jag ställer mig dock tveksam till kring huruvida detta kommer ske.
Adam och Silence har fick ju livstid i TR, och jag tvekar starkt på att deras straff kommer att nedsättas.
Onur, Jonis och Josef var samtliga under 21 vid brottstillfället, varför ett högre straff än 14 års fängelse inte kan delas ut.
Khalid fick i egenskap av kommunikatör i samlingslägenheten (det TR i alla fall tror) 10 år för medhjälp. Hans straff skulle kunna bli strängare, även om detta är osannolikt. Han skulle maximalt kunna få 14 år han med, eftersom han var under 21 vid brottstillfället.
Ihab var 21 vid brottstillfället, och har fått 14 år för medhjälp till mord. Det har såvitt jag vet inte hänt att man inom svensk rätt får mer än 14 år för medhjälp, även om det i strikt mening är möjligt att få ett högre straff för detta brott.
Sakeriye har dömts till 7 år för medhjälp till mord, och skulle även han kunna få ett högre straff än detta. Med beaktande av hans låga ålder framstår det dock som tveksamt att han skulle dömas till ett hårdare straff, även om det även här i strikt mening är möjligt för honom att dömas upp till 14 år.
Men som svar på din fråga vet jag dessvärre inte om åklagaren har yrkat på hårdare straff. Tror samtliga åklagare var nöjda med utgången i målet, och det är ju de tilltalade som överklagat domen i hopp om att bli frisläppta. Åklagaren vill nog i detta läge inget annat än att få straffen i TR fastställda. Något yrkande om högre straff vet jag ingenting om.