2015-03-18, 18:25
Medlem
Ungefär så uttrycker sig Peter Kadhammar i en krönika i Aftonblaskan: http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/peterkadhammar/article20485771.ab

Peter Kadhammar hävdar att "vi har förkastat religionen och lever i själslig misär. Det är bara att titta på förekomsten av psykiska sjukdomar".

Han skriver att "muslimska länder kan skicka hit biståndspersonal för att hjälpa oss sluta dricka alkohol. Förbud. Hårda straff på smuggling. Det kommer omedelbart att ge positiva effekter med mindre kvinnomisshandel, färre mord, en dramatisk nedgång av bråken på stan, färre splittrade familjer. Vi ska vara tacksamma för att de kommer hit och berättar vad som är bäst för oss när vi uppenbarligen inte begriper det själva."

Är det så att vi behöver hjälp från islam för vår hälsas skull?
Citera
2015-03-18, 18:29
Medlem
HatarAftonblaskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Ungefär så uttrycker sig Peter Kadhammar i en krönika i Aftonblaskan: http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/peterkadhammar/article20485771.ab

Peter Kadhammar hävdar att "vi har förkastat religionen och lever i själslig misär. Det är bara att titta på förekomsten av psykiska sjukdomar".

Han skriver att "muslimska länder kan skicka hit biståndspersonal för att hjälpa oss sluta dricka alkohol. Förbud. Hårda straff på smuggling. Det kommer omedelbart att ge positiva effekter med mindre kvinnomisshandel, färre mord, en dramatisk nedgång av bråken på stan, färre splittrade familjer. Vi ska vara tacksamma för att de kommer hit och berättar vad som är bäst för oss när vi uppenbarligen inte begriper det själva."

Haha herregud... Det är som att be djävulen om hjälp för att bli en god människa...
Citera
2015-03-18, 18:30
Medlem
HatarAftonblaskans avatar
Har Kardhammar "missat" att alla brotten han nämnde görs utav folk som kommit till detta landet? Varför annars denna våldtäktsökning? Hmmm, nej det måste vara Svenskarna som blivit galna våldtäktsmän dom senaste åren
Citera
2015-03-18, 18:39
Medlem
panther1s avatar
Min erfarenhet av psykiskt instabila människor som hamnat händerna på Islam är inte att de blev mer balanserade och mådde bättre, tvärt om blev de förvärrade. En människa som är psykiska problem ska hållas undan från ALL religion. Religion ska egentligen bara utövas av folk som är helt 100 i skallen, för annars kan det sluta illa. Jag vet vad jag talar om.
Citera
2015-03-18, 18:40
Medlem
Har inte den gamla ddr-kommunisten Kaskadhammar gått i pension än?

Det kan förvisso stämma att svenskarna förlorat sitt själsliga liv. Och när vetenskapen är för komplicerad att ta till sig vänder man sig istället till religion och använder den som moralisk kompass. Tyvärr är inte censur och förbud rätt väg att gå. Svaret är inte islam eller religion.

Tycker att tråden borde ligga under ämnet; Filosofi.

ps. ursäkta ev stavfel, sitter på mobilen. ds
Senast redigerad av P-o-beln 2015-03-18 kl. 19:15.
Citera
2015-03-18, 18:44
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:

Utan att veta säkert så misstänker jag att han var lite ironisk. Fast svamlet om "själslig misär" var ju riktigt stört i och för sig.... Han börjar ju med att kritisera Svenska Afghanistankomitténs ordförandes uttalande:
Citat:
Kommittén har bildat skolråd som ska få afghanska lärare att bejaka kvinnors rättigheter. Bland annat *genom att få Koranen tolkad på rätt sätt. Genom svensk förmedling.

Kadhammar säger till det:
Citat:
Vilken otrolig förmätenhet det ligger i Johanssons ord. Men de är inte konstiga.
Vi vet helt enkelt bättre än vildarna i Centralasiens berg. Tolkar de inte Koranen på rätt sätt får väl vi hjälpa dem.

Så då spinner han kanske vidare på det och säger ironiskt allt det om att skicka hit muslimer som får oss att sluta dricka alkohol.

Jag vet inte om det är så, men det är sköj å spela kadhammars advokad ibland
Citera
2015-03-18, 18:46
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panther1
Min erfarenhet av psykiskt instabila människor som hamnat händerna på Islam är inte att de blev mer balanserade och mådde bättre, tvärt om blev de förvärrade. En människa som är psykiska problem ska hållas undan från ALL religion. Religion ska egentligen bara utövas av folk som är helt 100 i skallen, för annars kan det sluta illa. Jag vet vad jag talar om.

Berätta mer!

Min erfarenhet är snarast att folk som är helt 100 i skallen inte utövar religion
Citera
2015-03-18, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Rabbit
Utan att veta säkert så misstänker jag att han var lite ironisk. Fast svamlet om "själslig misär" var ju riktigt stört i och för sig.... Han börjar ju med att kritisera Svenska Afghanistankomitténs ordförandes uttalande:

Så då spinner han kanske vidare på det och säger ironiskt allt det om att skicka hit muslimer som får oss att sluta dricka alkohol.

Jag vet inte om det är så, men det är sköj å spela kadhammars advokad ibland
Ironi i all ära, men vad är syftet med denna krönika? Att försvara talibanernas korantolkning? Skuldbelägga svensken med uttryck som "den vite mannens förmätenhet"?

Och framför allt: behöver vi verkligen religion för att bekämpa alkoholmissbruk?
Citera
2015-03-18, 18:53
Medlem
panther1s avatar
Citat:
Berätta mer!

Min erfarenhet är snarast att folk som är helt 100 i skallen inte utövar religion

Jag kan inte fördjupa mig i de specifika fallen, men hänsyn till personerna i fråga. Eller kan och kan, jag kan ju men borde inte göra det. Jag är en pålitlig person och tänker aldrig sprida info bakom ryggen på folk som gett mig ett förtroende.

Men vad jag kan säga är att min erfarenhet är att folk som har en mental ohälsa först och främst måste få sin ohälsa läkt innan de blir religiösa. Annars kan det sluta mycket illa, och när de väl blivit religiösa så blir den mentala ohälsan 10 gånger svårare att "läka" eller förbättra.
Och jag har aldrig träffat en personen med psykisk ohälsa som blivit bättre av någon religion, det är ju trams. Folk som är balanserade och mår psykiskt bra kanske kan använda religionen till något bra, men när folk som redan mår dåligt blir "religiösa" så brukar det bli FEL.
Citera
2015-03-18, 18:57
Medlem
panther1s avatar
Citat:
Berätta mer!

De blir överreligiösa och tokiga, på ett sätt som gör att många andra som är religiösa börjar höja på ögonbrynen och undra "vad fan är detta".
Citera
2015-03-18, 18:57
Medlem
Efter mycket funderingar i ämnet så tror jag att ja, det går för andra att lära oss NÅGOT.
Annat vore befängt att tro. Vi är inte överlägsna alla kulturer i ALLT utan borde försöka vara ödmjuka och lära av det andra har som är gott.

Med det sagt anser jag inte det finns någon anledning att köpa österländska/mellanöstern värderingar rakt av, givetvis. Även som en gammal student av buddhist är det uppenbart att den filosofin har tillkortakommanden, liksom islamsk tradition har.

Det finns många som tagit till sig av islam och det har gett dem bättre värderingar, fått dem att avstå alkohol, förbättrat deras moral (t.ex. syn på sex), gett dem bättre familjevärderingar och mer respekt för sin partner.

Jag vill inte videodroppa men andra brukar göra det så jag ska börja också: https://www.youtube.com/watch?v=E9rB6LWt7eo . "Former Playboy Model Converts to Islam"
Citera
2015-03-18, 19:04
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Ironi i all ära, men vad är syftet med denna krönika?Att försvara talibanernas korantolkning? Skuldbelägga svensken med uttryck som "den vite mannens förmätenhet"?

Skulle gissa på det sistnämnda, men jag ser ingen större poäng med krönikan öht.

Citat:
Och framför allt: behöver vi verkligen religion för att bekämpa alkoholmissbruk?
Fan heller.

Citat:
Ursprungligen postat av panther1
Jag kan inte fördjupa mig i de specifika fallen, men hänsyn till personerna i fråga. Eller kan och kan, jag kan ju men borde inte göra det. Jag är en pålitlig person och tänker aldrig sprida info bakom ryggen på folk som gett mig ett förtroende.

Men vad jag kan säga är att min erfarenhet är att folk som har en mental ohälsa först och främst måste få sin ohälsa läkt innan de blir religiösa. Annars kan det sluta mycket illa, och när de väl blivit religiösa så blir den mentala ohälsan 10 gånger svårare att "läka" eller förbättra.
Och jag har aldrig träffat en personen med psykisk ohälsa som blivit bättre av någon religion, det är ju trams. Folk som är balanserade och mår psykiskt bra kanske kan använda religionen till något bra, men när folk som redan mår dåligt blir "religiösa" så brukar det bli FEL.

respekt, bra kompis
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in