2015-03-16, 23:42
Medlem
Solidaritet92s avatar
Jag har behörigheten för en Civilingenjörs-utbildning, emellertid så känns målet till Civ-ings ingången besvärlig. Jag ska skriva HP denna månad, resultatet blir avgörande för mina framtida studier.

Det som är kvintessensen i detta inlägg är frågan om hur man kan gå tillväga om HP:et nu i mars inte skulle gå vägen till en plats på universitet.
Är det lönt att studera enskilda kurser på universitet för att konkurrera om en plats tills nästa antagning eller ska jag utesluta det alternativet?
Finns det andra alternativ för en förvirrad individ som inte har toppbetyg, samt inte har det högsta HP-resultatet, är öppen för förslag och råd.

Tack på förhand.

Ursäktar om det är slarvfel i texten.
Senast redigerad av Solidaritet92 2015-03-16 kl. 23:47.
Citera
2015-03-16, 23:46
Medlem
Duramaters avatar
Kan du inte söka in till ett kandidatprogram i högskoleingenjör (brukar ha lägre antagningspoäng när det gäller hp och betyg) och sen göra en master och få kalla sig civilare?
Citera
2015-03-16, 23:47
Medlem
Var och vad mer specifikt vill du läsa? Basår kan vara en väg, matematik- och fysikprovet en annan.
Citera
2015-03-16, 23:49
Medlem
Solidaritet92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duramater
Kan du inte söka in till ett kandidatprogram i högskoleingenjör (brukar ha lägre antagningspoäng när det gäller hp och betyg) och sen göra en master och få kalla sig civilare?
Är det inte så att högskoleingenjörer måste vara kvar på universitet i fem och ett halvt till sex år för att kalla sig civilare?
Citera
2015-03-16, 23:51
Medlem
Solidaritet92s avatar
Är intresserad utav samhällsbyggnadsprogrammet, och det är inte programmet med de högsta antagningspoängen.
Fysik/Matematikprovet, är det någon som har koll på vilken matematik/fysik man ska repetera ifall man tar det som ett sista alternativ?
Citera
2015-03-16, 23:52
Bannlyst
Om du är kvalificerad för en civilingenjörsutbildning (därmed Matte D) borde du krossa kvantdelen av HP, då den är A och B. Läsförståelsen inga problem och att slutföra meningar med rätt ord torde inte vara några svårigheter heller. Du behöver ju knappast ett resultat på 2.0
Citera
2015-03-16, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solidaritet92
Är det inte så att högskoleingenjörer måste vara kvar på universitet i fem och ett halvt till sex år för att kalla sig civilare?

Så är det. 5.5 brukar det sägas. Dock är ju ofta en master nästan lika mycket värt som en civilare så det spelar ingen större roll om man kör det där sista halvåret.
Citera
2015-03-17, 00:19
Medlem
Solidaritet92s avatar
@Spacetime. Börjar känna mig ringrostig vad gäller matematiken, när jag kollar igenom den så är det inte så svårt. Det svåra är tidspressen, vad gäller svenskan så har jag förbättrat mig en del.
Citera
2015-03-17, 00:27
Medlem
Solidaritet92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
Så är det. 5.5 brukar det sägas. Dock är ju ofta en master nästan lika mycket värt som en civilare så det spelar ingen större roll om man kör det där sista halvåret.
Okej, tack för informationen. Det är inget som nämns ifall man har en högskoleingenjör respektive civilingenjör?
Citera
2015-03-17, 00:29
Medlem
Solidaritet92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spacetime.
Om du är kvalificerad för en civilingenjörsutbildning (därmed Matte D) borde du krossa kvantdelen av HP, då den är A och B. Läsförståelsen inga problem och att slutföra meningar med rätt ord torde inte vara några svårigheter heller. Du behöver ju knappast ett resultat på 2.0
Att slutföra meningar med rätt ord är min akilleshäl på HP. Någon som har tips på hur man förbättrar sig där, eller ska man fortsätta att bara läsa mer välformulerade texter?
Citera
2015-03-17, 09:02
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solidaritet92
Att slutföra meningar med rätt ord är min akilleshäl på HP. Någon som har tips på hur man förbättrar sig där, eller ska man fortsätta att bara läsa mer välformulerade texter?
ordprov.se

Där får du även tips på hur du ska ta dig an NOG-uppgifter, inte ytlig information som böckerna bara ger för att tjäna pengar, utan tydlig och strategisk väg.
Citera
2015-03-17, 09:40
Medlem
ChuckHagels avatar
Eftersom du varken har betyg, förstånd eller viljan att själv leta efter sätt att ta sig in på ditt program så tror jag dessvärre inte att du kommer att få din examen inom önskat ämne. Trots det så önskar jag dig lycka till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in