Citat:
Ursprungligen postat av
mixchemical
Fast, jo det gör det väl? (se länk 1 nedan) då bonusen inte är en återkommande utbetalning (varje månad) då räknas det som ett engångsbelopp.
Vet inte om jag förstår dig fel men engångsbelopp har jag tolkat som att de skall skattas separata och hur mycket skatt det är, beror på sin inkomst.
För övrigt, så kommer ju bonusen utbetalas under 2015, så det skall ju räknas på 2015 års inkomst och därmed inte ens bli påverkad av 2014 tycker jag ju.
1:
http://www.skatteverket.se/privat/sk...800014872.html
Du har förstått fel. Bonus eller "vanlig lön" räknas båda som inkomst av tjänst.
Att de behandlas annorlunda i skattetabellen beror enbart på att du annars, när du får extra utbetalningar som avviker från din månadslön, riskerar att betala in för lite preliminärskatt.
Tabellen är konstruerad för att se till att nästan alla betalar in tillräckligt eller för mycket skatt i förväg.
Från din länk: "Om Skatteverket beslutat att skatteavdrag ska göras med en viss procent av lönen bör detta beslut även gälla för engångsbelopp."
Om du vill landa så nära +- noll som möjligt i skatteåterbäringen ska du begära skattejämkning med procentbeslut i slutet av året. I praktiken skickar du in ansökan direkt när du sett lönebeskedet för november. Då vet du din årslön sånär på decemberlönen som du tvingas att uppskatta ungefärligt.
Programmet som jag länkade till räknar ut din slutliga skatt exakt. Där kan du labba med att lägga till och ta bort dina 14000 bonuskronor.
Du tycker rätt om att skatten på bonusen inte påverkas av din årslön för 2014. Däremot så kommer bonusen att "läggas på toppen" av din övriga årslön för 2015.