• 1
  • 2
2015-03-16, 20:02
Medlem
Hej,

Min årsinkomst (2014) låg på över 380 tusen men under 390. Nu kommer jag få en bonus på 14k (brutto) som jag undrar lite vad skattesatsen kommer bli.

På skatteverkets hemsida så är det upp till (359 601 -) 443 300kr så är det 33% på engångsbelopp (vilket detta är).

Det enda jag har hittat är att om man tjänar över en viss punkt så är det kommunalskatt + statlig inkomsskatt men då min årslön inte var "så" hög, slipper jag det?

Har inte hittat något konkret på denna gräns utan enbart på andra forum etc.
Citera
2015-03-16, 20:05
Medlem
Skattesatsen är väl densamma som om du fått den som vanlig lön? Möjligt att det dras mer vid utbetalningen men då regleras det iom din deklaration.

Jag betalar förövrigt drygt 65% skatt på min bonus då min arbetsgivare anger den innan socialaavgifter etc.
Citera
2015-03-16, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainofCrazy
Skattesatsen är väl densamma som om du fått den som vanlig lön? Möjligt att det dras mer vid utbetalningen men då regleras det iom din deklaration.

Jag betalar förövrigt drygt 65% skatt på min bonus då min arbetsgivare anger den innan socialaavgifter etc.

Hittade för övrigt att 420k är gränsen för statlig inkomstskatt. Så, de borde väl skatta den som ett engångsbelopp á 33% eftersom jag tjänar under 433k (vilket är den % satsen som ska dras när inkomsten är under 433).

Nej, vad jag har läst mig till så är det inte detsamma, då det inte är en regelbunden utbetalning, då ska det skattas annorlunda.
Citera
2015-03-16, 20:09
Medlem
Bokmasks avatar
du ska skatta statlig inkomstskatt på de 13 tusen som du gick över på.
Citera
2015-03-16, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bokmask
du ska skatta statlig inkomstskatt på de 13 tusen som du gick över på.

Huh? Kan du förklara lite mer ingående hur du kommer fram till det. Bonusen är för 2014 års resultat i företaget men utbetalas 2015, så räknas det ens på 2014 som en inkomst?
Citera
2015-03-16, 20:12
Medlem
Bokmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mixchemical
Huh? Kan du förklara lite mer ingående hur du kommer fram till det. Bonusen är för 2014 års resultat i företaget men utbetalas 2015, så räknas det ens på 2014 som en inkomst?

det skrev du inte från början.
Citera
2015-03-16, 20:13
Medlem
Citat:
det skrev du inte från början.

Nej, det är sant. Men, även om vi säger 385+14 tusen - Då hamnar vi fortfarande under 420k vilket är gränsen för att betala statlig inkomstskatt. Så varför skulle jag betala det oavsett när det räknas in. Det är det jag inte förstår.
Citera
2015-03-16, 20:15
Medlem
Bokmasks avatar
Förstår ej varför du skapar tråden när du själv postar svaren haha?
Citera
2015-03-16, 20:17
Medlem
Citat:

För jag vill bara ha det bekräftat egentligen, eller att det kanske jag som har missat något helt enkelt Är ju för att diskutera svaret jag kom fram till, ifall det är fel eller rätt.
Citera
2015-03-16, 20:19
Medlem
Bokmasks avatar
Citat:
För jag vill bara ha det bekräftat egentligen, eller att det kanske jag som har missat något helt enkelt Är ju för att diskutera svaret jag kom fram till, ifall det är fel eller rätt.

Rätt simpla regler som du har förstått!

Är man osäker så är skatteverket väldigt trevliga att prata med och förklarar allt simpelt för dig. Kostar heller inget att ringa till dem.
Citera
2015-03-16, 22:51
Medlem
DVDGs avatar
Citat:

Verkligen haha

TS, du har förstått rätt. Försöka att göra det tydligare för oss som ska hjälpa dg i framtiden. Det här blev en extremt förvirrade tråd.
Citera
2015-03-16, 22:58
Medlem
Citat:

De 33% som nämns i skattetabellen är bara preliminär skatt.

För den slutliga skatten spelar det ingen roll om det är bonuspengar eller vanliga månadslöner.

Använd http://www.skatteverket.se/privat/sk...880009734.html istället för tabellerna. Där kan du labba med att öka eller minska inkomsterna och direkt se hur din slutliga skatt påverkas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in