2015-03-16, 18:10
Medlem
skeletonofcadavras avatar
Hej nu är det så att jag går engelska 7 på komvux och började den för jag tänkte använda den som meritkurs samt att jag har relativt lätt för engelska. Problemet är nu att mina gymnasiebetyg är så värdelösa så att det går nog endast förlita mig på högskoleprovet. Mina fråga är dock om det går att komplettera högskoleprovet med utökade kurser? jag har 0.7 på hp, kan kursen komma till användning eller är det onödigt att ta den?
Citera
2015-03-16, 18:16
Medlem
Det enda som spelar roll när du söker till högskola/universitet är behörighetskraven, om du uppfyller dem samt dina betyg/högskoleprovet.

Jag vet inte vad engelska 7 motsvarar i Lpf 94 men som sagt, det uppfyller ingen som helst funktion när du söker. Dispans gäller endast om du redan fått in högskolepoäng samt gäller dispans endast när du ska söka fördjupning eller liknande efter avslutad grundkurs. Det enda engelska 7 ger dig en bättre förståelse för engelska om det är ditt undervisningsspråk när du ska läsa vidare.

Hoppas du fick svar på din fråga
Citera
2015-03-16, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thaiwai
Det enda som spelar roll när du söker till högskola/universitet är behörighetskraven, om du uppfyller dem samt dina betyg/högskoleprovet.

Jag vet inte vad engelska 7 motsvarar i Lpf 94 men som sagt, det uppfyller ingen som helst funktion när du söker. Dispans gäller endast om du redan fått in högskolepoäng samt gäller dispans endast när du ska söka fördjupning eller liknande efter avslutad grundkurs. Det enda engelska 7 ger dig en bättre förståelse för engelska om det är ditt undervisningsspråk när du ska läsa vidare.

Hoppas du fick svar på din fråga
Så meritpoängerna har alltså ingen betydelse om man söker med högskoleprovet?
Men matte 2 t.ex, den är ganska standard för behörighet, den behövs väl?
Senast redigerad av skeletonofcadavra 2015-03-16 kl. 19:33.
Citera
2015-03-16, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skeletonofcadavra
Så meritpoängerna har alltså ingen betydelse om man söker med högskoleprovet?
Men matte 2 t.ex, den är ganska standard för behörighet, den behövs väl?
Om du läser behörighetskraven för ditt program, alternativt att du länkar vad du vill läsa (vet ej om olika universitet har olika grundkrav)

Men nej, meritpoäng spelar ingen roll vad jag vet om du ska söka in med betyg.

Om du söker med högskoleprov behöver du endast uppfylla behörighetskraven.

Exempel: Civilekonom i Lund, Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet + Engelska B, Matematik C, Samhällskunskap A eller Engelska 6, Matematik 3b/3c, Samhällskunskap 1b/1a1 + 1a2 (områdesbehörighet 4/A4).
Senast redigerad av Thaiwai 2015-03-16 kl. 21:32.
Citera
2015-03-16, 21:57
Medlem
Har du läst informationen på antagning.se?
https://www.antagning.se/sv/Ta-reda-...ing-och-urval/
Citera
2015-03-16, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thaiwai
Om du läser behörighetskraven för ditt program, alternativt att du länkar vad du vill läsa (vet ej om olika universitet har olika grundkrav)

Men nej, meritpoäng spelar ingen roll vad jag vet om du ska söka in med betyg.

Om du söker med högskoleprov behöver du endast uppfylla behörighetskraven.

Exempel: Civilekonom i Lund, Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet + Engelska B, Matematik C, Samhällskunskap A eller Engelska 6, Matematik 3b/3c, Samhällskunskap 1b/1a1 + 1a2 (områdesbehörighet 4/A4).

Ok, tackar

Citat:
Ursprungligen postat av UncleKhal
Har du läst informationen på antagning.se?
https://www.antagning.se/sv/Ta-reda-...ing-och-urval/
Där ser man
Citera
2015-03-16, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skeletonofcadavra
Ok, tackar

Där ser man

Menade givetvis att enda gången meritpoäng gills är när du söker in med betyg så inte det blir missförstånd för andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in