Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-03-16, 11:49
  #1
Medlem
Hej, jag har sendan länge ett abonnemang hos Telenor där jag har fri surf i 3G för ca 75 kr/mån. Detta är jag väldigt nöjd med men vill dom helt plötsligt ändra på detta... Dom vill nu höja priset till 199 kr/mån för att uppgradera till 4G och ändra samtalspriserna som jag inte bryr mig ett dugg om då jag använder den till min surfplatta.

Får dom göra så här?
Vad jag har förstått så får man alltid ha sitt abonnemang så länge man vill tills man själv säger upp det?

Här finns lite information: http://www.telenor.se/privat/kundser...C%20Fri%20Surf
Citera
2015-03-16, 11:54
  #2
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LobD
Hej, jag har sendan länge ett abonnemang hos Telenor där jag har fri surf i 3G för ca 75 kr/mån. Detta är jag väldigt nöjd med men vill dom helt plötsligt ändra på detta... Dom vill nu höja priset till 199 kr/mån för att uppgradera till 4G och ändra samtalspriserna som jag inte bryr mig ett dugg om då jag använder den till min surfplatta.

Får dom göra så här?
Vad jag har förstått så får man alltid ha sitt abonnemang så länge man vill tills man själv säger upp det?

Här finns lite information: http://www.telenor.se/privat/kundser...C%20Fri%20Surf
Ja, det får dem. De får höja och ändra så länge de informerar dig i god tid innan.
Godtar du inte prishöjningen har du rätt att säga upp abonnemanget från den dag ändringen träder i kraft.
Citera
2015-03-16, 11:57
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Ja, det får dem. De får höja och ändra så länge de informerar dig i god tid innan.
Godtar du inte prishöjningen har du rätt att säga upp abonnemanget från den dag ändringen träder i kraft.

Okej det var ju piss. Hade för mig att ens avtal gällde tills vidare. Tack för svar.
Citera
2015-03-16, 12:08
  #4
Medlem
Nekro.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Ja, det får dem. De får höja och ändra så länge de informerar dig i god tid innan.
Godtar du inte prishöjningen har du rätt att säga upp abonnemanget från den dag ändringen träder i kraft.

Hejsan, jag jobbar på Telenor och kan bekräfta att detta stämmer, du har till och med rätt att nyttja det nya abonnemanget 1 månad för att sedan avsluta det utan att betala fakturan.
Citera
2015-03-16, 12:11
  #5
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nekro.
Hejsan, jag jobbar på Telenor och kan bekräfta att detta stämmer, du har till och med rätt att nyttja det nya abonnemanget 1 månad för att sedan avsluta det utan att betala fakturan.
Ni låter till och med kunderna nyttja abonnemanget? Det är ytterst generöst.
Citera
2015-03-16, 13:04
  #6
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LobD
Hej, jag har sendan länge ett abonnemang hos Telenor där jag har fri surf i 3G för ca 75 kr/mån. Detta är jag väldigt nöjd med men vill dom helt plötsligt ändra på detta... Dom vill nu höja priset till 199 kr/mån för att uppgradera till 4G och ändra samtalspriserna som jag inte bryr mig ett dugg om då jag använder den till min surfplatta.

Får dom göra så här?
Vad jag har förstått så får man alltid ha sitt abonnemang så länge man vill tills man själv säger upp det?

Här finns lite information: http://www.telenor.se/privat/kundser...C%20Fri%20Surf

http://www.telenor.se/published_imag...na_villkor.pdf

Se punkt 13.1 i avtalet.

Citat:
13.1
Telenor har rätt att, oavsett skäl, vid de tidpunkter som Telenor bestämmer, ändra villkoren i
Avtalet, med iakttagande av de villkor som anges nedan

Och sedan kommer lite tidsfrister och liknande som Telenor ska uppfylla för att ändringen ska vara giltig.
Citera
2015-03-16, 20:22
  #7
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LobD
Hej, jag har sendan länge ett abonnemang hos Telenor där jag har fri surf i 3G för ca 75 kr/mån. Detta är jag väldigt nöjd med men vill dom helt plötsligt ändra på detta... Dom vill nu höja priset till 199 kr/mån för att uppgradera till 4G och ändra samtalspriserna som jag inte bryr mig ett dugg om då jag använder den till min surfplatta.

Får dom göra så här?
Vad jag har förstått så får man alltid ha sitt abonnemang så länge man vill tills man själv säger upp det?

Här finns lite information: http://www.telenor.se/privat/kundser...C%20Fri%20Surf
Som det klart och tydligt står på sidan du länkar till.

"Om du inte är nöjd med förändringen har du möjlighet att avsluta ditt abonnemang, kontakta oss i så fall på 0200-11 19 00 så hjälper vi dig gärna. Du kan avsluta ditt abonnemang utan uppsägningstid fram till den sista betalningsdagen av din faktura med det nya priset."

Stämmer bra överens med gällande lagstiftning.

Förutsatt att ni inte avtalat om någon tid avtalet ska gälla, dvs. det finns bindningstid kvar på abonnemanget. Då har du rätt att behålla samma pris under hela avtalsperioden.
Citera
2015-03-16, 20:43
  #8
Medlem
Ett hett tips är att, om du inte vill ha det nya abonnemanget och är beredd att säga upp tjänsten, ringer företaget och meddelar detta. Om de, som många andra av de större serviceföretagen numera, kör med "vinna tillbaka kunden"-stuket är det sannolikt att de erbjuder dig något bättre för att behålla dig som kund.
Du kanske inte får lika bra erbjudande som du haft innan, men det kan vara värt ett försök.
Citera
2015-03-18, 16:18
  #9
Medlem
Tack för alla svar!

Citat:
Ursprungligen postat av SvettJurgen
Ett hett tips är att, om du inte vill ha det nya abonnemanget och är beredd att säga upp tjänsten, ringer företaget och meddelar detta. Om de, som många andra av de större serviceföretagen numera, kör med "vinna tillbaka kunden"-stuket är det sannolikt att de erbjuder dig något bättre för att behålla dig som kund.
Du kanske inte får lika bra erbjudande som du haft innan, men det kan vara värt ett försök.

Kan vara värt att testa.
Citera
2015-03-27, 11:13
  #10
Medlem
Emerains avatar
Nu är detta inte en tråd för allmän säljsupport som dessutom kan likna reklam. Tråden rör juridiken kring Telenors kontra TS rättigheter när ett avtal ändras.

/mod
Citera
2015-09-26, 08:50
  #11
Medlem
samma sak hände mig.

Brukade ha Minimibelopp Telenor 199, men nu denna månad, så har jag istället Minimibelopp Telenor 299 4G.

Jag vill inte ha 4G, och betala 100 spänn mer i månaden resten av min bindningstid. Fick ett brev som nämnde att dom ngn gång under 2015 skulle uppgradera mitt abb. men inte att det då skulle bli dyrare med..(som jag minns det!)

Vad är erat tips? ringa till kundtjänst och häva det "nya" abbonnemanget? Trogen telenorkund sen många år, med ett väldigt bra mobilnummer, som jag inte vill bli av med..

Tips mottages!
Citera
2015-09-26, 11:04
  #12
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wahruo
samma sak hände mig.

Brukade ha Minimibelopp Telenor 199, men nu denna månad, så har jag istället Minimibelopp Telenor 299 4G.

Jag vill inte ha 4G, och betala 100 spänn mer i månaden resten av min bindningstid. Fick ett brev som nämnde att dom ngn gång under 2015 skulle uppgradera mitt abb. men inte att det då skulle bli dyrare med..(som jag minns det!)
Då föreslår jag att du tar fram brevet igen och friskar upp minnet. Det vore helt otroligt om de inte i god tid informerat dig om prishöjningen och påtalat dina rättigheter som att t.ex. säga upp abonnemanget i förtid utan kostnad.


Citat:
Vad är erat tips? ringa till kundtjänst och häva det "nya" abbonnemanget? Trogen telenorkund sen många år, med ett väldigt bra mobilnummer, som jag inte vill bli av med..

Tips mottages!

Försök ta reda på vad som hänt först. Hur anser de sig ha informerat dig om detta. Anses det vara en väsentlig försämring för dig (vilket en prishöjning på 50 procent lätt kan göra) så ska du ha rätt att bryta avtalet i förtid. Ring och diskutera med kundtjänst.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback