Citat:
Ursprungligen postat av
RogerMorales
Jo precis, helt rätt. Men det är ju grundat i att man mest troligt gör en rättspsykiatriskt utredning på den personen, vilket i 9 fall av 10 utmynnar i att personen har en allvarlig störning eller var under drog/alkoholpåverkan. Det jag undrar är ,går det att utföra sådana hemska dåd om man har en fullständigt stabil psykisk hälsa? Utan några som helst inslag av möjliga diagnoser/störningar, negativa socioekonomiska förutsättningar eller trauman under barndomen? Per definition har du rätt i att man inte är normal om man utför ett massmord, men jag hoppas du förstår vad jag menar.
Intressant frågeställning!
Så din riktiga fråga är alltså om en till synes fullständigt frisk och "lycklig" individ kan få för sig att begå massmord utan någon egentlig anledning?
Vad räknas som socioekonomiska förutsättningar i detta fall om man får fråga?
Om en person under en längre tidsperiod undermedvetet bygger upp ett mindre förakt som egentligen inte är negativt i sig men som under rätt omständigheter kan triggas av en slumpartad händelse, räknas då det som en negativ socioekonomisk förutsättning?
-Peter går varje dag till sitt jobb som han gillar väldigt mycket. Peters chef är däremot en liten slarver som har svårt att passa tider. Peter tycker egentligen om sin chef väldigt mycket då de båda är vänner i det privata även om han ibland är missnöjd över sin chefs agerande och sitt slarv.
Peter går en dag till sitt jobb till synes nöjd och obesvärad och med ett leende på läpparna. Han har ett möte bokat med chefen om en eventuell befordran inom företaget.
På vägen till chefens kontor råkar Peter få syn på en kollega som står och hånglar med en annan kollega som Peter är hemligt förtjust i.
Peter blir då väldigt förbannad men som den civiliserade karl han är så stiger han in på chefens kontor och slår sig ner. Chefen är som vanligt inte i tid och Peters humör gör han ännu argare. När väl chefen dyker upp och Peter skådar denne man som t.om ler åt honom så spricker det och i stundens hetta så mördar Peter hela avdelningen inklusive hans älskade.
Detta är då alltså slumpartade händelser som kan trigga en människa att begå vissa dåd denne egentligen inte skulle begå eller ens vara förmögen att göra i ett klart och sunt tillstånd.