I exemplet är »Nu« Fundament och råkar vara ett inledande adverb. Med annan ordföljd kan »nu« besätta satsschemats kolumn Adverbial.
– Jag börjar lära mig [att] simma nu.
Om HO betyder huvudord så har sådana ingen särskild kolumn i satsschemat. Lite paradoxalt så är
huvudord ett
underbegrepp i en fras som »en grön
bil« där
bil är huvudord. En fras av den typen kan sorteras in i kolumnen Fundament, Subjekt eller Objekt. Kolumnen Adverbial kan också vara en fras med ett huvudord. För att inte nämna mer sammansatta konstruktioner. ¹Fotnot.
Citat:
Ursprungligen postat av
FrayMan
... *) Det finns olika sätt att se på reflexiva pronomen. I Bolanders Funktionell svensk grammatik ses de som en egen satsdel, men i Svenska Akademiens språklära ses de som objekt. Här har jag gått efter Bolander.
**) Här analyserar jag simma som en infinitivfras där infinitivmärket att är utelämnat. Infinitivfraser kan fungera som objekt, och här förefaller det rimligt att se att simma som objekt till handlingen att lära sig. (Vad är det jag börjar lära mig? – Att simma.)
* Under vilken kolumnrubrik i satsschemat hamnar reflexivt pronomen enligt Bolander? Är det kolumnen Objekt som har en underkategori?
** Ja, det kan vara pedagogiskt att tänka sig infinitivfrasen som ett
nomen.
– Att snacka är lätt.
¹ Fotnot: Satsschemats enkla struktur gör det inte särskilt lämpat för att beskriva typiska meningar med icke-trivial struktur. De faktiska cellerna Fundament, Subjekt, Objekt, Adverbial kan innehålla längre fraser och bisatser. SAS 2003 har en riktigt skrymmande variant på följande:
Fundament: Efter att ha fikat
Finit verb: går
Subjekt: vi
Objekt: en sväng upp mot kyrkan.
Satsschemat slår fast principen för fundament och V2-mönstret.