2015-03-15, 19:22
Medlem
Hej!
Jag undrar om jag har gjort rätt
Meningen är skriven av en andraspråkselev:

Nu börjar jag lärra mig simma
NU=Adverbial
börjar= FV
Jag= H.O
lärra*= IF
Simma=FV

(Har jag gjort det rätt?)
Citera
2015-03-15, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theinterestedone
Hej!
Jag undrar om jag har gjort rätt
Meningen är skriven av en andraspråkselev:

Nu börjar jag lärra mig simma
NU=Adverbial
börjar= FV
Jag= H.O
lärra*= IF
Simma=FV

(Har jag gjort det rätt?)

Det finns bara ett finit verb i satsen (börjar). Jag vet inte vad du menar med förkortningen H.O, men jag är i alla fall subjekt. Så här analyserar jag satsen:

Nu: adverbial
börjar: finit verb
jag: subjekt
lära: infinit verb
mig: reflexivt pronomen*
(att) simma: objekt**

*) Det finns olika sätt att se på reflexiva pronomen. I Bolanders Funktionell svensk grammatik ses de som en egen satsdel, men i Svenska Akademiens språklära ses de som objekt. Här har jag gått efter Bolander.
**) Här analyserar jag simma som en infinitivfras där infinitivmärket att är utelämnat. Infinitivfraser kan fungera som objekt, och här förefaller det rimligt att se att simma som objekt till handlingen att lära sig. (Vad är det jag börjar lära mig? – Att simma.)
Citera
2015-03-15, 22:45
Medlem
egon2bs avatar
I exemplet är »Nu« Fundament och råkar vara ett inledande adverb. Med annan ordföljd kan »nu« besätta satsschemats kolumn Adverbial.

– Jag börjar lära mig [att] simma nu.

Om HO betyder huvudord så har sådana ingen särskild kolumn i satsschemat. Lite paradoxalt så är huvudord ett underbegrepp i en fras som »en grön bil« där bil är huvudord. En fras av den typen kan sorteras in i kolumnen Fundament, Subjekt eller Objekt. Kolumnen Adverbial kan också vara en fras med ett huvudord. För att inte nämna mer sammansatta konstruktioner. ¹Fotnot.

Citat:
Ursprungligen postat av FrayMan
... *) Det finns olika sätt att se på reflexiva pronomen. I Bolanders Funktionell svensk grammatik ses de som en egen satsdel, men i Svenska Akademiens språklära ses de som objekt. Här har jag gått efter Bolander.
**) Här analyserar jag simma som en infinitivfras där infinitivmärket att är utelämnat. Infinitivfraser kan fungera som objekt, och här förefaller det rimligt att se att simma som objekt till handlingen att lära sig. (Vad är det jag börjar lära mig? – Att simma.)
* Under vilken kolumnrubrik i satsschemat hamnar reflexivt pronomen enligt Bolander? Är det kolumnen Objekt som har en underkategori?

** Ja, det kan vara pedagogiskt att tänka sig infinitivfrasen som ett nomen.

– Att snacka är lätt.

¹ Fotnot: Satsschemats enkla struktur gör det inte särskilt lämpat för att beskriva typiska meningar med icke-trivial struktur. De faktiska cellerna Fundament, Subjekt, Objekt, Adverbial kan innehålla längre fraser och bisatser. SAS 2003 har en riktigt skrymmande variant på följande:
Fundament: Efter att ha fikat
Finit verb: går
Subjekt: vi
Objekt: en sväng upp mot kyrkan.
Satsschemat slår fast principen för fundament och V2-mönstret.
Senast redigerad av egon2b 2015-03-15 kl. 23:01.
Citera
2015-03-16, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrayMan
Det finns bara ett finit verb i satsen (börjar). Jag vet inte vad du menar med förkortningen H.O, men jag är i alla fall subjekt. Så här analyserar jag satsen:

Nu: adverbial
börjar: finit verb
jag: subjekt
lära: infinit verb
mig: reflexivt pronomen*
(att) simma: objekt**

*) Det finns olika sätt att se på reflexiva pronomen. I Bolanders Funktionell svensk grammatik ses de som en egen satsdel, men i Svenska Akademiens språklära ses de som objekt. Här har jag gått efter Bolander.

Jag kanske glömde nämna att det här är performansanalys så det är därför jag skriver med sådant. H.O =huvudord
Det blir lite svårt att ha med reflexivt pronomen i schemat eftersom det bara finns ( Prep, att, H.o, att, F.V, I,V, Adv. Bisats och konnektorer +övrigt
Så hur blir simma objekt?
Citera
2015-03-16, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
I exemplet är »Nu« Fundament och råkar vara ett inledande adverb. Med annan ordföljd kan »nu« besätta satsschemats kolumn Adverbial.

– Jag börjar lära mig [att] simma nu.

Om HO betyder huvudord så har sådana ingen särskild kolumn i satsschemat. Lite paradoxalt så är huvudord ett underbegrepp i en fras som »en grön bil« där bil är huvudord. En fras av den typen kan sorteras in i kolumnen Fundament, Subjekt eller Objekt. Kolumnen Adverbial kan också vara en fras med ett huvudord. För att inte nämna mer sammansatta konstruktioner. ¹Fotnot.

* Under vilken kolumnrubrik i satsschemat hamnar reflexivt pronomen enligt Bolander? Är det kolumnen Objekt som har en underkategori?

** Ja, det kan vara pedagogiskt att tänka sig infinitivfrasen som ett nomen.

– Att snacka är lätt.

¹ Fotnot: Satsschemats enkla struktur gör det inte särskilt lämpat för att beskriva typiska meningar med icke-trivial struktur. De faktiska cellerna Fundament, Subjekt, Objekt, Adverbial kan innehålla längre fraser och bisatser. SAS 2003 har en riktigt skrymmande variant på följande:
Fundament: Efter att ha fikat
Finit verb: går
Subjekt: vi
Objekt: en sväng upp mot kyrkan.
Satsschemat slår fast principen för fundament och V2-mönstret.
Jag vet inte hur det ska gå till om man gör en performansanalys och där kan jag inte använda mig av det.
Senast redigerad av Theinterestedone 2015-03-16 kl. 20:00.
Citera
2015-03-16, 23:07
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theinterestedone
Jag vet inte hur det ska gå till om man gör en performansanalys och där kan jag inte använda mig av det.
Aha, performansanalys! Vi som har svarat har nog tänkt på analys av satsen som språklig konstruktion.

Från vilken källa är kategoribeteckningarna hämtade? Beteckningen H.O väcker förundran. Kanske IF också.

Performans är språkvetarjargong för »en språkbrukares användning av sitt(!) språk«.

Ref. SAOL http://sok.saol.se/pages/P681_M.jpg

Ref. http://www.andrasprak.su.se/om-oss/v...aspråk-1.82189
Citera
2015-03-18, 22:03
Medlem
I sjukhuset finns det olika färger på marken visst är på marken också adverbial i en performanalysschema ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in