Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-14, 09:50
  #1
Medlem
Hej!

Jag har för tillfället väldigt tjocka strängar på mina elgitarr (52, 42, 30, 17, 13, 10). Detta är för att jag med jämna mellanrum stämmer ned den x antal tonsteg. Jag tycker också det ger ett bättre och skönare sound. Men när jag ska spela i standard stämning tycker jag att det blir för "spänt" och lite äckligt att köra.

Jag skulle ju kunna ha en gitarr för standard med tunnare strängar (46, 36, 26, 16, 11, 9) och min andra till nedstämt. Då får jag dock inte det sköna soundet som jag gillar.

Lite tips och förslag skulle vara till hjälp. Tack.
Citera
2015-03-14, 14:02
  #2
Medlem
Att köra med 0.10-52 är inte allt för tjock egentligen, själv har jag en med 0.12-0.56 som jag brukar köra mer heavy med. Får ju som du själv säger ett bättre ljud med tjocka strängar på långa tunings.

Men brukar även köra på half step down med den gitarren, visst dom är lite styva men tycker det låter väldigt bra ändå. Fast är ju såklart enklare att lira med tunnare strängar, speciellt om man ska riva av ett jävla solo.

Har också en gitarr med 0.10-0.46 som jag oftast kör i standard E tuning eller drop D och dom funkar jättebra till det. Spelar mest metallica, megadeth, foo fighters osvosv med den gitarren. Oerhört mycket enklare att köra solon med tunnare strängar men ljudet är lite annorlunda jämfört med dom tjocka såklart.

Men ska du köra väldigt nedstämt så är det bättre med tjocka strängar då dom håller sig mer styva och inte fladdrar omkring lika mycket.

Men annars är det något man måste vänja sig med. Finns folk som gillar tjocka strängar mer än tunna och vice versa. Man måste helt enkelt hitta vad man tycker är bäst och dom man kan lira med.
Citera
2015-03-19, 18:15
  #3
Avstängd
Taffs avatar
0.10 är ganska grovt. 0.9 kan sägas vara standard, från 0.9 till 042 eller 046.

Shawn Lane tror jag använde 0.8. Orkar du offra 17 minuter av ditt liv, så lovar jag att nedanstående video kommer få dig att ändra uppfattning om vad som är snabbt!

Jag brukar kolla på den i bland och.. det rent övermänsklig teknik och snabbhet!

https://www.youtube.com/watch?v=MCgN...eOAm3w&index=1

Däremot, rent personligen så gillar jag lite motstånd med stängarna. Det är inte så viktigt med vilket märke men .009. - .046 tycker jag är rätt bra. Då plonkar inte dom tjocka strängarna så mycket heller när man riffar.

Citat:
Ursprungligen postat av PerTheTraktor
Hej!

Jag har för tillfället väldigt tjocka strängar på mina elgitarr (52, 42, 30, 17, 13, 10). Detta är för att jag med jämna mellanrum stämmer ned den x antal tonsteg. Jag tycker också det ger ett bättre och skönare sound. Men när jag ska spela i standard stämning tycker jag att det blir för "spänt" och lite äckligt att köra.

Jag skulle ju kunna ha en gitarr för standard med tunnare strängar (46, 36, 26, 16, 11, 9) och min andra till nedstämt. Då får jag dock inte det sköna soundet som jag gillar.

Lite tips och förslag skulle vara till hjälp. Tack.
__________________
Senast redigerad av Taff 2015-03-19 kl. 18:20.
Citera
2015-03-28, 10:28
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerTheTraktor
Hej!

Jag har för tillfället väldigt tjocka strängar på mina elgitarr (52, 42, 30, 17, 13, 10). Detta är för att jag med jämna mellanrum stämmer ned den x antal tonsteg. Jag tycker också det ger ett bättre och skönare sound. Men när jag ska spela i standard stämning tycker jag att det blir för "spänt" och lite äckligt att köra.

Jag skulle ju kunna ha en gitarr för standard med tunnare strängar (46, 36, 26, 16, 11, 9) och min andra till nedstämt. Då får jag dock inte det sköna soundet som jag gillar.

Lite tips och förslag skulle vara till hjälp. Tack.

Vad är det i soundet som du tycker blir skönare? Du kommer aldrig att få samma typ av klang med tunnare strängar. Om du vill ha ett fetare sound men ändå måste använda tunnare strängar så är egentligen det enda du kan göra att byta pickups i gitarren. Strängarna är en del av instrumentet så det kommer aldrig bli helt samma sak med olika storlekar.

Citat:
Ursprungligen postat av Taff
0.10 är ganska grovt. 0.9 kan sägas vara standard, från 0.9 till 042 eller 046.

Shawn Lane tror jag använde 0.8. Orkar du offra 17 minuter av ditt liv, så lovar jag att nedanstående video kommer få dig att ändra uppfattning om vad som är snabbt!

Jag brukar kolla på den i bland och.. det rent övermänsklig teknik och snabbhet!

https://www.youtube.com/watch?v=MCgN...eOAm3w&index=1

Däremot, rent personligen så gillar jag lite motstånd med stängarna. Det är inte så viktigt med vilket märke men .009. - .046 tycker jag är rätt bra. Då plonkar inte dom tjocka strängarna så mycket heller när man riffar.

Nja, skulle nog säga att 010 är standard nuförtiden, de flesta gitarrerna kommer med 10-46 från fabrik. Möjligt att det var 009 förr (inte 0.9, det är en bassträng ) men inte nu längre.

Shawn använde tunna strängar pga hans sjukdom, samma som t.ex Tony Iommi gör, han har fingerproteser. Finns väl en del andra som använder tunna strängar också, Allan Holdsworth, Yngwie Malmsteen t.ex. Det är en smaksak, men för Shawn så var det nog mest för att det blev lättare för hans leder.

Storleken på strängarna är ett väldigt underskattat sätt att experimentera med sitt sound, även olika material och konstruktioner gör enorm skillnad. Grejen är väl den att om man ändrar tjocklek på sina strängar ganska mycket så krävs det oftast att gitarren ställs in rätt för just det setet och stämning som gitarren ska ha, det gäller t.ex att översadeln är korrekt filad osv.

Men som sagt vill man köra med tunnare strängar men ha ett lika fett ljud som med tjockare strängar så är det nog bäst att byta mikrofoner i gitarren.
__________________
Senast redigerad av terribilis 2015-03-28 kl. 10:31.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback