2015-03-13, 14:38
Medlem
Hallå där. Jag har under mina senaste 2 år varit skuldsatt pga diverse smslån osv. Varje månad drar KFM från min lön & varenda gång blir det pinsamt för mig när chefen ger mig lönespecen. (mitt egna fel jag vet)

Fick häromdagen hem orangea kuvertet där det står hur mycket jag pensionsparat.
Och då jag fortfarande är väldigt ung så är det inte mycket, men ungefär hälften av pengarna jag pensionsparat täcker mina resterande skulder.

Så jag undrar om det är möjligt att göra ett utag på endel av dessa pengarna?
Och innan ni skriver "det är dumt att ta de pengarna, du ska leva på de senare i livet" så kan jag bara svara med att det är mitt val & jag vill bli skuldfri nu och kunna få 100% av lönen & själv också kunna spara samt unnat mig något nu när jag är ung.
Citera
2015-03-13, 14:42
Medlem
Nej, det är inte möjligt.
Citera
2015-03-13, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cbz1
Nej, det är inte möjligt.

är det så illa alltså?
Citera
2015-03-13, 16:39
Medlem
Goto10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forcker
är det så illa alltså?
Så illa är det.
Citera
2015-03-13, 16:41
Medlem
Citat:
är det så illa alltså?

Ja, så illa är det.

Att man inte kan ta ut dem beror på två saker. Staten har redan spenderat dina pengar, förhoppningsvis kan du få tbx dem som pension.

Anledning nr två är att såna som du skulle spenderat upp din pension i förtid. Eftersom Svensson tyvärr är så blödig så skulle Sveriges befolkning aldrig acceptera att din sort svalt ihjäl på ålderns höst.
Citera
2015-03-13, 17:39
Medlem
Citat:
är det så illa alltså?

Ja, lyckligtvis är det så just för att individer som du inte kan handskas med pengar. Hade det varit möjligt att ta ut pengarna så hade du och många andra suttit luspanka på 65-årsdagen och vi andra hade fått försörja er.

Du får jobba fler timmar på ditt nuvarande jobb istället för att försöka hitta enkla lösningar.
Citera
2015-03-13, 17:47
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Ja, lyckligtvis är det så just för att individer som du inte kan handskas med pengar. Hade det varit möjligt att ta ut pengarna så hade du och många andra suttit luspanka på 65-årsdagen och vi andra hade fått försörja er.
Det fetade stämmer inte. Dessutom kan man inte lagstifta bort idioti och pensionssystemet blir således en otillräklig skyddsmekanism mot sådant ogenomtänkt beteende.

En av de mest korkade idèerna i modern tid är pensionssystemet. Nu är det inte nog att betala skatt (=att bli bestulen på egendom och få den tvångsallokerad till verksamheter man möjligtvis inte stöder eller brukar), man skall även panta en del av sin lön för möjligt framtida uttag vid ålderdomens höst.
Citera
2015-03-13, 22:50
Medlem
Du vill unna dig något när du är ung.

Betala tillbaks studiebidraget du fått först!
För övrigt verkar du redan ha unnat dig för mycket eftersom du redan sitter där med skulder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in