2015-03-15, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thewellovedone
Det är ju inte djurofferritualerna som är förbundet utan vad det handlar om är att omskärelsens förbund (brit mila) INTE ska bytas ut mot till exempel Jesus.

Djurofferritualerna tillhör väl lagen?

Nej, detta är det förbund jag skall sluta med Israel när tiden är inne, säger Herren: Jag skall lägga min lag i deras bröst och skriva den i deras hjärtan. (Jer 31:33 Bibel2000)
Citera
2015-03-15, 12:16
Medlem
Tribuluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Ni ateister förstår inte att judendomen är en flexibel religion.
Dödsstraff slutade man med för 2000 år sedan...
Gnälltanter som Sam Harris och Dawkins tror på allvar att detta är relevant för en diskussion om religion.
Inom judendomen är den muntliga torahn nästan lika viktig som Torah, men religionskritiker tror att judarna bara följer Torah. Det beror på att religionskritiker cherrypickar det DE tycker en religion består av och kritiserar dessa delar. Religionskritiker är överlag lögnaktiga och korkade.

Förstår inte hur en religion som man ska följa kan vara flexibel, det är väl ändå guds ord som du ska följa och inte ändra på.
Tillskillnad ifrån troende så behöver vi "religionskritiker" inte en låtsasvän.
Senast redigerad av Tribulus 2015-03-15 kl. 12:21.
Citera
2015-03-15, 12:56
Medlem
Citat:

Finns mycket annat fint i religionerna... Vi borde lyfta fram dessa fina delar.
Människor uppmanas leva tillsammans i fred och frid, är religionernas budskap. Detta borde vi framhäva, istället för att gnälla om alla möjliga feltolkningar som vi tycker är "negativa".

Vilka är det fina delarna ? att kvinnan ska lyda mannen, att barnens religion följer mannen, att mannen ska jobb och kvinnan ska vara hemma, att kvinnan därmed får sämre pension och när barnen har flyttat hemifrån är hon arbetslös ?

Om vi ska lyfta fram det fina delarna - kan vi lägga ner Flashback tillex.

Eller du kanske ska gå till en moské eller valfri kyrka och säga att vi ska lyfta fram det fina delarna.
Det finns ju så mycket fint i religionerna.

dessutom " Människor uppmanas leva i tillsammans i fred och frihet " det trodde jag med tills sprängningen på drottningatan i sthlm.

Eller allt annat skit som händer i religionernas namn.

Att jag har rättigheter att gnälla om feltolkningar som jag tycker är negativa tycker jag är yttrandefrihet, och anser jag att muhammed är en profet eller koranen är Guds ord, har jag rätt att säga det, på samma sätt som muslimerna har rätt att uttrycka sig.

Aser jag att kvinnor inte ska misshandlas eller att omskärelse ska små pojkar utsättas för - anser jag att jag får tycka det, sen får koranen eller Allah tycka vad fan han vill....
Citera
2015-03-15, 13:03
Medlem
Citat:
Ateister är säkerligen mer intelligenta än troende i snitt, men religionskritiker är ändå ofta korkade och lögnaktiga. Man kan vara intelligent och korkad ändå.

Religionskritiker cherry-pickar friskt oavsett.
T.ex. skeptics annotated quran, de nämner inte ens när Muhammed sa att man ska vara god mot kvinnor, för det finns mycket gott i kvinnor. Denna fina vers, 4:19... det visar ju vilken tönt denna typ av religionskritiker är... Bara som ett exempel.

Finns mycket annat fint i religionerna... Vi borde lyfta fram dessa fina delar.
Människor uppmanas leva tillsammans i fred och frid, är religionernas budskap. Detta borde vi framhäva, istället för att gnälla om alla möjliga feltolkningar som vi tycker är "negativa".

Är det denna sura där kvinnan ska få tillrättavisning av mannen och lyder hon inte vad han uppmanar henne att göra, ska han skilja henne från sängen ( dvs inte ligga med henne ) och lyder hon då inte - ska han slå henne med ett tunt spö.... ( det finns ju så gott i kvinnor )

För övrigt är det bra med religionkritiker för visst gör det ont när de levererar sanningen.
Citera
2015-03-15, 18:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nej, detta är det förbund jag skall sluta med Israel när tiden är inne, säger Herren: Jag skall lägga min lag i deras bröst och skriva den i deras hjärtan. (Jer 31:33 Bibel2000)

Du kommer inte ett steg närmare till ett allmänt svar med din quotemining och din personliga tolkningsmetodologi.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in