2015-03-13, 15:52
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Ni ateister förstår inte att judendomen är en flexibel religion.
Dödsstraff slutade man med för 2000 år sedan...

Ja, men om man fortfarande tror och "följer" gamla testamentets gud (som beskrivs som en riktigt sjuk jävel) så blir man ändå lite skraj.
Citat:
Gnälltanter som Sam Harris och Dawkins tror på allvar att detta är relevant för en diskussion om religion.

Klart det är relevant, den som inte känner till sin historia är dömd att upprepa den. Både SH och RD är dock fullt medvetna och för även fram att både judendom och kristendom inte följer alla gamla seder längre.
Citat:
Inom judendomen är den muntliga torahn nästan lika viktig som Torah, men religionskritiker tror att judarna bara följer Torah. Det beror på att religionskritiker cherrypickar det DE tycker en religion består av och kritiserar dessa delar.

Religionskritiker kritiserar givetvis främst de delar med religion som är sjukast. Vi har ingen anledning att kritisera saker som "älska din nästa" och dylikt fattar du väl.

Citat:
Religionskritiker är överlag lögnaktiga och korkade.

Skitsnack, vi har ingen anledning att ljuga, historien är vad den är. Dessutom är det statistiskt säkerhetsställt (har du lärt dig vad det betyder ännu?) att icke-religiösa är intelligentare än religiösa. http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/studie-om-tro-och-intelligens/

Du däremot far med lögner rasism och anti-logik titt som tätt. Men den gud du tillber (satan?) gillar väl sånt.
Citera
2015-03-13, 15:57
Medlem
jedidja1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
"Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att fullborda. Amen säger jag er: Innan himmel och jord förgår, skall inte en enda bokstav, inte en prick i lagen förgå, förrän allt har skett. Den som därför upphäver ett av dessa minsta bud och lär människorna så, han skall kallas den minste i himmelriket. Men den som håller dem och lär människorna dem, han skall kallas stor i himmelriket. Jag säger er att om er rättfärdighet inte går långt utöver de skriftlärdas och fariséernas, skall ni inte komma in i himmelriket." (Matt 5:17-20)

Det känns som att många kristna verkar tycka att Paulus är viktigare än Jesus när det kommer till lagar och regler.
(nu är väl iofs just hebreerbrevet antagligen inte skrivet av Paulus, men skitsamma)

Angående Jesus och lagen
Lagen och profeterna hava haft sin tid intill Johannes. Sedan dess förkunnas evangelium om Guds rike, och var man vill storma ditin. (Luk. 16:16)

Matt 22:36-40
36"Mästare, vilket är det yppersta budet i lagen?"
37Då svarade han honom: "'Du skall älska HERREN, din Gud, av allt ditt hjärta och av all din själ och av allt ditt förstånd.'
38 Detta är det yppersta och förnämsta budet.
39Därnäst kommer ett som är detta likt: 'Du skall älska din nästa såsom dig själv.'
På dessa två bud hänger hela lagen och profeterna."

Han skärpte Lagen för de som skulle fortsätta och leva efter den i stället för de två Kungsbuden.Och Fariseèr och Skriftlärde började sen infiltrera församlingarna för att slå split i dom så att de gick under av inre stridigheter.

Galaterbrevet 3:1-27 De som har tron är Abrahams barn

3 1 Dåraktiga galater! Vem har förhäxat er? Ni fick ju Jesus Kristus målad för era ögon som korsfäst.
2 En enda sak vill jag veta från er: fick ni Anden genom laggärningar eller genom att lyssna i tro?
3 Är ni så dåraktiga? Ni som började i Anden, ska ni nu sluta i köttet ?
4 Har ni lidit så mycket förgäves, om det nu var förgäves?
5 Han som ger er Anden och gör underverk bland er, är det för era laggärningar eller för att ni lyssnar i tro, som Abraham?
6 Han trodde Gud, och det räknades honom till rättfärdighet.
7 Därför ska ni veta att de som har tron, de är Abrahams barn.
8 Skriften förutsåg att Gud skulle förklara hedningarna rättfärdiga av tro och gav i förväg detta glädjebud till Abraham: I dig ska alla folk bli välsignade.
9 Alltså blir de som tror välsignade tillsammans med Abraham som trodde.
10 Men de som håller sig till laggärningar är under förbannelse. Det står skrivet: Förbannad är den som inte håller fast vid allt som står skrivet i lagens bok och gör därefter.
11 Att ingen förklaras rättfärdig inför Gud genom lagen är uppenbart, eftersom den rättfärdige ska leva av tro.
12 Men lagen säger inte "av tro", utan att den som följer dessa bud ska leva genom dem .
13 Kristus har friköpt oss från lagens förbannelse genom att bli en förbannelse i vårt ställe. Det står skrivet: Förbannad är var och en som är upphängd på trä .
14 Så skulle välsignelsen som Abraham fått komma till hedningarna i Jesus Kristus, så att vi genom tron skulle få den utlovade Anden.

Lagen upphäver inte löftet

15 Bröder, jag vill ta ett mänskligt exempel: inte ens en människas testamente som vunnit laga kraft kan upphävas eller utökas.
16 Nu gavs löftena till Abraham och hans avkomma. Det står inte: "och dina avkomlingar", som när det gäller många, utan som när det gäller en enda: och din avkomma, som är Kristus.
17 Vad jag menar är detta: ett testamente som Gud själv i förväg gjort giltigt kan inte upphävas av lagen som kom fyrahundratrettio år senare , så att löftet skulle bli ogiltigt.
18 För om arvet skulle bero på lagen, beror det inte längre på löftet. Men Gud gav det till Abraham genom ett löfte.
 19 Varför gavs då lagen? Den blev tillagd på grund av överträdelserna för att gälla tills avkomlingen kom, han som löftet gällde. Den utfärdades genom änglar och lades i en medlares hand .
20 Och medlaren representerar inte bara en part. Men Gud är en .
21 Är då lagen emot Guds löften? Verkligen inte. Hade vi fått en lag som kunde ge liv, då hade rättfärdigheten verkligen kommit av lagen.
22 Men nu har Skriften inneslutit allt under synd, för att det som var utlovat ska ges genom tron på Jesus Kristus åt dem som tror.
23 Innan tron kom hölls vi instängda och bevakade av lagen tills tron skulle uppenbaras.
24 Så blev lagen vår övervakare fram till Kristus, för att vi skulle förklaras rättfärdiga av tro.
25 Men när tron väl har kommit står vi inte längre under någon övervakare.

Guds och Abrahams barn

26 Alla är ni Guds barn genom tron på Kristus Jesus.
27 Alla ni som blivit döpta till Kristus har iklätt er Kristus. Amen

Gal 5:4-12
4 "I haven kommit bort ifrån Kristus, I som viljen bliva rättfärdiga i kraft av lagen; I haven fallit ur nåden."
5 Vi däremot väntar i Anden genom tron på den rättfärdighet som är vårt hopp.
6 I Kristus Jesus beror det inte på om vi är omskurna eller oomskurna, utan om vi har en tro som är verksam i kärlek.
7Ni började bra. Vem hindrade er så att ni inte längre lyder sanningen?
8 Den övertalningen kom inte från honom som kallade er.
9 Lite surdeg syrar hela degen.
10 Jag för min del litar på er i Herren att ni inte ska vara av annan mening. Men den som skapar förvirring bland er ska få sin dom, vem han än är.
11 Bröder, om jag fortfarande predikade omskärelse, varför blir jag då förföljd? I så fall vore korsets anstöt borta.
12 De som hetsar er borde gå och kastrera sig .Amen

Hoppas jag gjort mig tydlig nog
Senast redigerad av jedidja1 2015-03-13 kl. 16:03.
Citera
2015-03-13, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Rabbit
Ja, men om man fortfarande tror och "följer" gamla testamentets gud (som beskrivs som en riktigt sjuk jävel) så blir man ändå lite skraj.

Klart det är relevant, den som inte känner till sin historia är dömd att upprepa den. Både SH och RD är dock fullt medvetna och för även fram att både judendom och kristendom inte följer alla gamla seder längre.

Religionskritiker kritiserar givetvis främst de delar med religion som är sjukast. Vi har ingen anledning att kritisera saker som "älska din nästa" och dylikt fattar du väl.

Skitsnack, vi har ingen anledning att ljuga, historien är vad den är. Dessutom är det statistiskt säkerhetsställt (har du lärt dig vad det betyder ännu?) att icke-religiösa är intelligentare än religiösa. http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/studie-om-tro-och-intelligens/

Du däremot far med lögner rasism och anti-logik titt som tätt. Men den gud du tillber (satan?) gillar väl sånt.

Ateister är säkerligen mer intelligenta än troende i snitt, men religionskritiker är ändå ofta korkade och lögnaktiga. Man kan vara intelligent och korkad ändå.

Religionskritiker cherry-pickar friskt oavsett.
T.ex. skeptics annotated quran, de nämner inte ens när Muhammed sa att man ska vara god mot kvinnor, för det finns mycket gott i kvinnor. Denna fina vers, 4:19... det visar ju vilken tönt denna typ av religionskritiker är... Bara som ett exempel.

Finns mycket annat fint i religionerna... Vi borde lyfta fram dessa fina delar.
Människor uppmanas leva tillsammans i fred och frid, är religionernas budskap. Detta borde vi framhäva, istället för att gnälla om alla möjliga feltolkningar som vi tycker är "negativa".
Senast redigerad av grelin1999 2015-03-13 kl. 17:31.
Citera
2015-03-13, 17:32
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Ateister är säkerligen mer intelligenta än troende i snitt, men religionskritiker är ändå ofta korkade och lögnaktiga. Man kan vara intelligent och korkad ändå.

Jag tycker vissa definitioner är på sin plats, vad menar du med "intelligent" och vad menar du med "korkad"?

För övrigt så är ingen korkad automatiskt bara för att de är av en annan åsikt än dig (min åsikt är att sannolikheten är snarast att personen är intelligent om denne är av annan åsikt än tant gredelin). Religionskritiker har ingen anledning till att ljuga. Religionskritiker är ofta skeptiker vars huvudintresse är sanningen, vi är vana vid att ändra uppfattning om saker då nya fakta kommer fram. Dogmatiska personer (t.ex. religiösa) ändrar inte gärna uppfattning om saker alls, oavsett bevisning eller resonemang.
Citera
2015-03-13, 17:43
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:

T.ex. skeptics annotated quran, de nämner inte ens när Muhammed sa att man ska vara god mot kvinnor, för det finns mycket gott i kvinnor. Denna fina vers, 4:19... det visar ju vilken tönt denna typ av religionskritiker är... Bara som ett exempel.

Skepticsannotated nämner flertalet goda saker. Vers 4:19 är knappast "positiv" överlag.

4:19 O ye who believe! It is not lawful for you forcibly to inherit the women (of your deceased kinsmen), nor (that) ye should put constraint upon them that ye may take away a part of that which ye have given them, unless they be guilty of flagrant lewdness. But consort with them in kindness, for if ye hate them it may happen that ye hate a thing wherein Allah hath placed much good.

Den säger med andra ord att i vissa fall är det lagligt att sno deras arv från din avlidne broder, om de varit "otuktiga".

Resten är en jävla självklarhet, klart man ska vara vänlig mot sin brors/släktings änka. Summa summarum så är det en ond vers då den säger att det är ok att råna en änka i vissa fall. Det finns ingen anledning att lista den som "god", vilket skepticsannotated gör med många andra verser. http://skepticsannotatedbible.com/Quran/good/long.html Igen, fan vilket stolpskott du är tant gredelin.

Citat:
Människor uppmanas leva tillsammans i fred och frid, är religionernas budskap. Detta borde vi framhäva, istället för att gnälla om alla möjliga feltolkningar som vi tycker är "negativa".

"ateister cherrypickar friskt" säger du... Vad gör inte du nu om inte cherry-pickar?

Vi har som sagt ingen anledning att kritisera goda saker i religionerna. Däremot så har vi all anledning att kritisera de onda sakerna. Uppenbarligen finns det gott om negativa verser, varför ska vi ignorera dessa då det är "guds sanning"? Som guds sanning måste man ta det goda och det onda. Det positiva som står i koranen och andra heliga böcker finnes annorstädes, och dessutom i bättre form. Man slipper all negativ skit.
Citera
2015-03-13, 18:22
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:

Du har en koranvers som talar om att män inte skall uppträda som as mot sina kvinnor.
Och det skulle vara ett bevis för vad då?

Sedan ser jag en massa påståenden som du inte ger några exempel på vad som skulle vara generellt för religionskritiker.

Det blir ju bara i slutändan du då som framträder som mest bara korkad.
Men det fattar du väl inte ens
Citera
2015-03-13, 18:26
Medlem
Citat:
Skepticsannotated nämner flertalet goda saker. Vers 4:19 är knappast "positiv" överlag.

4:19 O ye who believe! It is not lawful for you forcibly to inherit the women (of your deceased kinsmen), nor (that) ye should put constraint upon them that ye may take away a part of that which ye have given them, unless they be guilty of flagrant lewdness. But consort with them in kindness, for if ye hate them it may happen that ye hate a thing wherein Allah hath placed much good.

Den säger med andra ord att i vissa fall är det lagligt att sno deras arv från din avlidne broder, om de varit "otuktiga".

Resten är en jävla självklarhet, klart man ska vara vänlig mot sin brors/släktings änka. Summa summarum så är det en ond vers då den säger att det är ok att råna en änka i vissa fall. Det finns ingen anledning att lista den som "god", vilket skepticsannotated gör med många andra verser. http://skepticsannotatedbible.com/Quran/good/long.html Igen, fan vilket stolpskott du är tant gredelin.

"ateister cherrypickar friskt" säger du... Vad gör inte du nu om inte cherry-pickar?

Vi har som sagt ingen anledning att kritisera goda saker i religionerna. Däremot så har vi all anledning att kritisera de onda sakerna. Uppenbarligen finns det gott om negativa verser, varför ska vi ignorera dessa då det är "guds sanning"? Som guds sanning måste man ta det goda och det onda. Det positiva som står i koranen och andra heliga böcker finnes annorstädes, och dessutom i bättre form. Man slipper all negativ skit.

Vi kan diskutera vers 4:19 i en annan tråd, men versen är helt å hållet positiv och talar om kvinnors rättigheter. Denna tråd handlar dock inte om koranen. Att du tycker "goda budskap" är självklara bland människor får tala för dig. Det finns många hedningar i världen som inte alls tycker sådant är självklart. Ni humanist-vurmare tror att människokärlek är en naturlig egenskap, men ni har inte sett hur det går till i ogudaktiga samhällen där folk tror på vad som helst. Deras människovärden är inte fredade.
Ni otroende ateister ska nog i framtiden få se vad omoral och icke-troende leder till... Samhällets förfall, säger jag. Folk kräver bara friheter för frihetens skull, och agerar enbart efter sina lustar, och kräver mer och mer rättigheter för sina lustar.

Tro inte att denna typ av samhällen inte funnits tidigare. Se på Babylon där varje kvinna var tvungen att ha sex med en främling utanför templet. Det är väl dit som dagens MTV-generation strävar. Ja, sträva på, men tro inte att ni är de första. Även grekerna använde sina tempel till "helig sex". Om nu människan av sig självt är så god, varför har då alla hedniska folk ägnat sig åt människooffer, månggifte (en man med en mor + dotter t.ex.), ständiga krig med omkringliggande folk, etc? Allt detta hatade judarna så mycket att man sa till folket: sluta med detta. Man förbjöd prostitution, sex med djur, äktenskap med släktingar, osv.

Den sanna människokärlekens religion segrade. Judarna stod som ett rättskaffens folk med sin moral... Men de var hårda och krävande och Jesus sa: "religionen ska handla om kärlek, ni judar är förstockade". Detta spreds till hedningarna också... Varför inte? Alla är ju Guds folk. Och de kristnas budskap var: ni människor är förlåtna, så sluta sörja, och se fram emot er befrielse, som är större än ert liv.
Gud har tillåtit alla människor in i sitt rike, inte bara judarna. Alla som tror med kärlek i sitt hjärta har tillgång dit.

Vem säger vad som är "ont" och "gott" i religionerna? Det är er (religionskritikernas) subjektiva åsikt... Men religionerna ändras inte efter vad man råkar "tycka"... Om ni åter önskar prostituera er i kyrkor och heliga hus som babylonierna, eftersom det "skadar ingen", varsågoda. Vi troende anser det dock fel och står för det. Jag är inte emot sinnliga lustar men jag anser det inte något att sträva efter i sig, det vore orimligt, för sinnliga lustar är ju per definition flyktiga.

Tja, jag vet inte vad som är rätt... Men jag VÄLJER att tro på det som KAN vara rätt... och det är inte "gör vad som känns bra", det är ologiskt att alla skulle följa detta.
Jag är själv inte kyrkogående, så vad vet jag.... Jag tror ju inte ens på himmel och helvete... annat än metafysiskt. OM Gud är kärleken, som Jesus sa, så skulle han inte skicka folk till helvetet utan vidare... I så fall är Gud != Kärlek. Men jag tror på det Jesus sa... Så varför skulle jag behöva gå i en kyrka.
Citera
2015-03-13, 18:34
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Vi kan diskutera vers 4:19 i en annan tråd, men versen är helt å hållet positiv och talar om kvinnors rättigheter. Denna tråd handlar dock inte om koranen. Att du tycker "goda budskap" är självklara bland människor får tala för dig. Det finns många hedningar i världen som inte alls tycker sådant är självklart. Ni humanist-vurmare tror att människokärlek är en naturlig egenskap, men ni har inte sett hur det går till i ogudaktiga samhällen där folk tror på vad som helst. Deras människovärden är inte fredade.
Ni otroende ateister ska nog i framtiden få se vad omoral och icke-troende leder till... Samhällets förfall, säger jag. Folk kräver bara friheter för frihetens skull, och agerar enbart efter sina lustar, och kräver mer och mer rättigheter för sina lustar.
Ja ser man på alla som blir dömda för gruppvåldtäkter som det publiceras namn på i FBs trådar så är ju lösningen till synes väldigt enkel, det är ju bara att kasta ut alla muslimer så slipper vi den typen av brottslighet och omoral. För sker det en gruppvåldtäkt så är det ta mig fasiken bara Muhammedar och Achmedar i domstolsprotokollen som redovisas.

Så sparkar man ut sådana som dig blir det ju lugnt.
Citera
2015-03-13, 18:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Du kan antingen generalisera eller du kan bli specifik och ta en diskussion med dina kritiker som vet vad dom talar om.

Men det är tydligen inte något du egentligen vill.
Citera
2015-03-13, 18:41
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vi kan diskutera vers 4:19 i en annan tråd, men versen är helt å hållet positiv och talar om kvinnors rättigheter.

Näha du. Ditt koran-efterrationaliserande är TRAMS.
Citera
2015-03-13, 18:44
Medlem
Citat:
Jag tycker vissa definitioner är på sin plats, vad menar du med "intelligent" och vad menar du med "korkad"?

För övrigt så är ingen korkad automatiskt bara för att de är av en annan åsikt än dig (min åsikt är att sannolikheten är snarast att personen är intelligent om denne är av annan åsikt än tant gredelin). Religionskritiker har ingen anledning till att ljuga. Religionskritiker är ofta skeptiker vars huvudintresse är sanningen, vi är vana vid att ändra uppfattning om saker då nya fakta kommer fram. Dogmatiska personer (t.ex. religiösa) ändrar inte gärna uppfattning om saker alls, oavsett bevisning eller resonemang.

Övertygade ateister är antagligen mer intelligenta än troende, eftersom de har tänkt sig fram till sin "övertygelse". De flesta ateister just nu är självlärda. Men det kan ändras. I framtiden när vi har avskaffat kristendomen helt kommer många av de utstötta människorna utan tro att kanske inte vara så intelligenta... Se hur många nuförtiden som har drabbats av onda andar såsom depression, fibromyalgi, allergier, utmattning och gå in i väggen. Det är resultatet av denna otroende generation som sätter mänskliga krav före Guds krav, som inte respekterar en vilodag, eller tar tid att tacka Gud för allt det vackra i världen... Då återstår bara det mänskliga jäktet tills deras själ har slut på positiv energi. Det är deras straff -- eller belöning om man så vill.
Den som inte känner till och/eller lever efter Guds bud står i riskzonen för detta. Du känner ju till buden, och många humanistiska ateister gör det också, men andra icke-humanistiska ateister står i mörkret utelämnade åt sig själva. I framtiden kommer "no religion" människorna att vara de minst intelligenta och mest utsatta. Du ska få se. Jag säger dig.

Att tänka är smärtsamt, och ateism promoverar smärta till skillnad från religion. De människor som ständigt tror de kan klura ut allt genom "tänkande" har säkert hög IQ. Vad vinner de på det? Jag som troende i kärlekens religion dyrkar inte hög IQ utan jag dyrkar människokärlek... Det kräver inte hög IQ eller höga betyg, utan att man bryr sig om sina medmänniskor.... Vad ska man med hög IQ till när ens inre är tomt på allt annat? Gå in på t.ex. en ekonomihögskola och se dessa personlighetslösa zombiemänniskor... Intelligenta men helt oförmögna att ta till sig något som helst angående etik och moral. Det är dem jag kallar "korkade".
Citera
2015-03-13, 18:51
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Övertygade ateister är antagligen mer intelligenta än troende, eftersom de har tänkt sig fram till sin "övertygelse". De flesta ateister just nu är självlärda. Men det kan ändras. I framtiden när vi har avskaffat kristendomen helt kommer många av de utstötta människorna utan tro att kanske inte vara så intelligenta... Se hur många nuförtiden som har drabbats av onda andar såsom depression, fibromyalgi, allergier, utmattning och gå in i väggen. Det är resultatet av denna otroende generation som sätter mänskliga krav före Guds krav, som inte respekterar en vilodag, eller tar tid att tacka Gud för allt det vackra i världen... Då återstår bara det mänskliga jäktet tills deras själ har slut på positiv energi. Det är deras straff -- eller belöning om man så vill.

Eftersom du själv är ett så tydligt exempel på på den pådyvlande teismens existentiella dysfunktionalitet (~zombi'ism, mentala störninger, sociopati) är det svårt att se hur du kan objektivt kan "profetera" om detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in