2015-03-13, 10:13
Medlem
Anta att Jesus kom tillbaka idag.

Om han hade varit kristen så hade han ju fått dyrka Jesus, dvs sig själv, och det gjorde han inte. Så jag tror inte att han hade varit kristen. Möjligen att man kan tolka Johannesevangeliet som att Jesus kallade sig själv Gud, men jag tror inte man ska tro för mycket på Johannesevangeliet, det anses inte historiskt trovärdigt.

Han skulle kunna vara judisk. Han skulle då ha mycket gemensamt med det judiska tänkandet. Å andra sidan tyckte ju inte Jesus om de skriftlärda och han hade ju redan försökt omvända judarna en gång. Tror ni han skulle försökt igen? Sist dödade de honom.

Däremot Islam tror också på en monoteistisk Gud, liksom Jesus gjorde. Möjligen att Islam inte har lika mycket av Jesus kärleksbudskap och är lite väl "skrifttrogna". Men jag tror att Jesus hade varit en reformmuslim om han dykt upp idag.

Vad tror ni?

Om ni säger kristen, beskriv då om ni tror han skulle vara katolik eller protestant, och om protestant, vilken inriktning.
Citera
2015-03-13, 10:24
Medlem
Han hade nog inte varit religiös alls.
Citera
2015-03-13, 10:29
Medlem
iSlashs avatar
Han hade nog skakat på huvudet och vänt på klacken.
Citera
2015-03-13, 10:33
Medlem
Roger Rabbits avatar
Det sägs väl att jesus hej kristus skall återvända, fråga honom då

Nej just ja, han har ju redan kommit https://www.youtube.com/watch?v=vwyFvIsoAnw
Citera
2015-03-13, 10:37
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999

Om han hade varit kristen så hade han ju fått dyrka Jesus, dvs sig själv, och det gjorde han inte. Så jag tror inte att han hade varit kristen. Möjligen att man kan tolka Johannesevangeliet som att Jesus kallade sig själv Gud, men jag tror inte man ska tro för mycket på Johannesevangeliet, det anses inte historiskt trovärdigt.

Han skulle kunna vara judisk. Han skulle då ha mycket gemensamt med det judiska tänkandet. Å andra sidan tyckte ju inte Jesus om de skriftlärda och han hade ju redan försökt omvända judarna en gång. Tror ni han skulle försökt igen? Sist dödade de honom.

Däremot Islam tror också på en monoteistisk Gud, liksom Jesus gjorde. Möjligen att Islam inte har lika mycket av Jesus kärleksbudskap och är lite väl "skrifttrogna". Men jag tror att Jesus hade varit en reformmuslim om han dykt upp idag.

Vad tror ni?

Om ni säger kristen, beskriv då om ni tror han skulle vara katolik eller protestant, och om protestant, vilken inriktning.

Vänta nu ett tag, en "reformmuslim"? Muslimerna har ju degraderat jesus från gud till profet, varför skulle han följa en religion som måste vara grundad av den falska profeten muhammed (förutsatt att jesus är sann och guds son)? Ytterligare ett logiskt fail från dig tant gredelin.
Citera
2015-03-13, 11:05
Medlem
Han hade inte varit muslim då de fattas den Helige Ande och Fadern. Han skulle förmodligen kalla sig jude men inte hålla med judarna av idag.
Citera
2015-03-13, 11:21
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Han hade inte varit muslim då de fattas den Helige Ande och Fadern. Han skulle förmodligen kalla sig jude men inte hålla med judarna av idag.
Jag tror han ser sig som israelit (han var inte från Judeen) och han undrar nog om han ska finna någon rättfärdig människa på jorden den dagen han kommer tillbaka.

Både kristendomen och judendomen har sina rötter i den fariseism som motsatte sig Jesus och hans budskap och vad än Islam för fram så inte är det Jesus budskap.
Citera
2015-03-13, 11:57
Medlem
jedidja1s avatar
Citat:

Vad tror ni?

Han hade inte haft någon religion alls. Han hade varit Marxist och lärt människan att odla sin kontakt med Gud på egen hand inte kollektivt som det görs i dag. Han hade defenitivt inte anammat Judaismen vilken han kom för att ta bort sist han va på Jorden
Citera
2015-03-13, 12:01
Medlem
jedidja1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag tror han ser sig som israelit (han var inte från Judeen) och han undrar nog om han ska finna någon rättfärdig människa på jorden den dagen han kommer tillbaka.

Både kristendomen och judendomen har sina rötter i den fariseism som motsatte sig Jesus och hans budskap och vad än Islam för fram så inte är det Jesus budskap.

Som du skriver Jesus ställer sig frågan om det kommer finnas någon tro när han kommer åter Luk 18:8
8 "Jag säger eder: Han skall snart skaffa dem rätt. Men skall väl Människosonen, när han kommer, finna tro här på jorden?""
Citera
2015-03-13, 12:46
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Däremot Islam tror också på en monoteistisk Gud, liksom Jesus gjorde. Möjligen att Islam inte har lika mycket av Jesus kärleksbudskap och är lite väl "skrifttrogna".

Och "inte har lika mycket av Jesus kärleksbudskap" är i realiteten utanför din demagogi en jädrans skillnad jämförd med din våldsmanual.

Citat:
Men jag tror att Jesus hade varit en reformmuslim om han dykt upp idag.

1/ TRO vad du vill.

2/ Eftersom du inte själv förespråkar nån islam-reform (snarare tvärtom) är det inte tydligt vart du vill komme med detta.
Citera
2015-03-13, 13:11
Medlem
Citat:

Vad tror ni?

jesus låg alltid i konflikt med judarna så han hade varit kristen idag.
Citera
2015-03-13, 13:24
Medlem
thewellovedones avatar
Jesus eller Joshouah som han egentligen heter hade varit en rabbin i en reformjudisk församling! Vad annars! Det är ju vad han var på bibelns tid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in