2015-03-13, 23:15
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nuskaviharoligt
Är det dem som har högst andel aktier som har makten över företaget?

Ja, om du har 51% av rösterna kan du styra och ställa som du vill på bolagsstämman
Citera
2015-03-13, 23:15
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overkiller
Självklart, vilka annars?

De som har flest röster såklart.
Citera
2015-03-14, 00:34
  #27
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nuskaviharoligt
Jag är inte helt säker på premisserna i frågan. Men om jag har insiderinformation så köper jag innan aktien förväntas gå upp och säljer när den är på topp . Det känns som att detta är självklart oavsett premisser och kunskaper om aktier dock? Tror inte att jag förstått frågan riktigt.

Om man köper via Swedbank då, vem är det som sätter aktiepriset och baserat på vad? Dvs, intervjuar de folk och frågar: vad tycker du aktien är värd och sätter medelpris därefter?

Vad har andelar/aktier för värde då förutom det värde som människor sätter på dem? Vad tjänar man på att ha andelar i ett företag? Låter lite som att handla med bitcoins. Att äga bitcoins har det enkomna värdet att folk värderar bitcoins. Är det likadant med aktier? Det enda värdet i aktierna är det värde människor sätter på dem.
En av mina premisser var "Du och alla andra i världen har samma information, dvs ni vet exakt lika mycket om företaget och dess framtid".

Det trodde jag var tydligt.
Citera
2015-03-14, 00:43
  #28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
En av mina premisser var "Du och alla andra i världen har samma information, dvs ni vet exakt lika mycket om företaget och dess framtid".

Det trodde jag var tydligt.

När aktien är stigande så lär ju också intresset av aktien öka.

Söker du ett nashequilibrium eller kan jag anta att jag planerar bättre än köparen, eller har köparen också optimal spelteori?
Citera
2015-03-14, 12:30
  #29
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nuskaviharoligt
När aktien är stigande så lär ju också intresset av aktien öka.

Söker du ett nashequilibrium eller kan jag anta att jag planerar bättre än köparen, eller har köparen också optimal spelteori?
Du kan självklart uppnå ett NE även när båda har perfekt information. Det finns en miljon anledningar till att jag vill sälja när du vill köpa. Jag kan ha andra riskpreferenser, jag kan behöva likvida medel, jag kan behöva vikta om min portföl.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in