Citat:
Självklart finns det ett värde i att äga aktier..
Av vissa aktier får man utdelning ja, det står i form av "direktavkastning"..
Exempel H&M.
H&M kommer dela ut 9,75 kr per aktie i år mot 9,50 kr förra året.. Det är 80,78% av bolagets vinst, resten av vinsten går förmodligen till att expandera eller dylikt, all den här informationen kan du enkelt hitta i årsrapporten..
9,75/341,7 = 0,028, i procent 2,8% direktavkastning
Dock är utdelningen på ett års sikt ganska ointressant eftersom aktien oftast sjunker med lika mycket som bolaget delar ut eftersom köparna är medvetna om att just 9,75 kr per aktie kommer lämna bolagets "värde" i form av utdelning..
Men på lång sikt är utdelning väldigt intressant, tänk att du köpte H&M aktier 1993 när aktien stod i ca 5kr per aktie och du fortfarande äger aktien idag. Då kommer du alltså få mer i utdelning än vad du betalade för aktien 1993. Om du köpte för tillräckligt mycket 1993 kan du gå i tidig pension bara på grund av utdelningen som du får varje år från H&M..
Det är viktigt att understryka att utdelningen i sig inte är värdeskapande och därför inte viktigt för bolaget att de har utdelning men det kan vara trevligt att få ut lite pengar från aktierna titt som tätt, det som skapar värde i en aktie är när bolaget går bra och ökar omsättning/resultat..
För att gå tillbaka till H&M kan du se hur H&Ms omsättning/resultat har förändrats de senaste 10 åren http://borsdata.se/comp/hm
Av vissa aktier får man utdelning ja, det står i form av "direktavkastning"..
Exempel H&M.
H&M kommer dela ut 9,75 kr per aktie i år mot 9,50 kr förra året.. Det är 80,78% av bolagets vinst, resten av vinsten går förmodligen till att expandera eller dylikt, all den här informationen kan du enkelt hitta i årsrapporten..
9,75/341,7 = 0,028, i procent 2,8% direktavkastning
Dock är utdelningen på ett års sikt ganska ointressant eftersom aktien oftast sjunker med lika mycket som bolaget delar ut eftersom köparna är medvetna om att just 9,75 kr per aktie kommer lämna bolagets "värde" i form av utdelning..
Men på lång sikt är utdelning väldigt intressant, tänk att du köpte H&M aktier 1993 när aktien stod i ca 5kr per aktie och du fortfarande äger aktien idag. Då kommer du alltså få mer i utdelning än vad du betalade för aktien 1993. Om du köpte för tillräckligt mycket 1993 kan du gå i tidig pension bara på grund av utdelningen som du får varje år från H&M..
Det är viktigt att understryka att utdelningen i sig inte är värdeskapande och därför inte viktigt för bolaget att de har utdelning men det kan vara trevligt att få ut lite pengar från aktierna titt som tätt, det som skapar värde i en aktie är när bolaget går bra och ökar omsättning/resultat..
För att gå tillbaka till H&M kan du se hur H&Ms omsättning/resultat har förändrats de senaste 10 åren http://borsdata.se/comp/hm
Men betalar inte en aktie för sig efter ett år då? Jag antar att en aktie som ger säg 7kr/aktie per år inte kostar 7 kr att köpa, för då har man ju hela summan tillbakabetald efter ett år.
och nu är aktien värd ca 10 kr.. För att man ska gå breakeven måste bolaget värderas till 3 gånger Apples marketcap