• 1
  • 2
2015-03-13, 05:03
Medlem
Först och främst, admin får flytta tråden om den hamnat fel.

Hursomhelst, jag är en kille på 18 vårar. Som har detta problem att jag inte kan sova, även om jag sover 30 min-1 timme om natten så kan jag inte sova förrän 5-6 på morgonen dagen efter, eller om jag lägger mig vid 4-5 på dagen så sover jag tills morgonen dagen efter. Klockan är nu 05.01 och jag börjar känna mig småtrött.. (Sov från 6-6.30 igår "morse"). Någon som har en lösning på mitt problem? Orkar inte lägga mig vid 4-5 på eftermiddagen varje dag för att få sova ut...

EDIT: JA, jag har försökt att stänga av datorn & ligga i sängen ett flertal timmar, dock utan framgång.
Citera
2015-03-13, 05:20
Medlem
lösning är imovane 7,5 mg 2 st. En enda natt sen ge fan i de.
Citera
2015-03-13, 06:12
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Eftersom du har skapat tråden i den del av forumet som du har, är ju frågan om du tror att dina sömnproblem har med din mentala hälsa att göra? I sådana fall kanske lösningen på ditt problem är att må bättre (lättare sagt än gjort). I sådana fall ska du kanske testa någon form av samtalsterapi för att nå dit.

Annars är lösningen på ditt problem att medicinera. Det finns en massa läkemdel som skrivs ut mot sömnpoblem. Tyvärr är de som fungerar bäst också vanebildande och beroendeframkallande, vilket gör att man inte kan ta dem allt för ofta eftersom det skapar tolerans och beroende. Dessutom är läkare restriktiva med att skriva ut den typen av preparat, framför allt till unga män. Men ta kontakt med en läkare eller psykiatriker, så kommer du säkert i alla fall något utskrivet. Detta "något" kommer förmodligen vara Atarax, Propavan eller Theralen (finns trådar om preparaten i fråga, bara att söka).
Senast redigerad av Knarkarjävlar 2015-03-13 kl. 06:24.
Citera
2015-03-13, 09:05
Bannlyst
Du finns avslappningsband på bibliotek, annars öppna ett fönster se till att få rummet i en behaglig temperatur. Det gör inget om du inte somnar förrån 4-5 på morgonen. Var lite tillåtande mot dig själv. Är du hårt driven från dina päron eller dig själv känner du shit jag måste somna för att vara utvilad imorgon. Vet själv hur svårt det är när man måste vara utvilad går inte somna då. Testa att gå eller springa dig trött ett par kvällar innan. Tillslut faller du nog i sömn som en stock. Fundera på dina vanor det kanske bara är tillfälligt.
Senast redigerad av capodaster 2015-03-13 kl. 09:08.
Citera
2015-03-13, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkarjävlar
Eftersom du har skapat tråden i den del av forumet som du har, är ju frågan om du tror att dina sömnproblem har med din mentala hälsa att göra? I sådana fall kanske lösningen på ditt problem är att må bättre (lättare sagt än gjort). I sådana fall ska du kanske testa någon form av samtalsterapi för att nå dit.

Annars är lösningen på ditt problem att medicinera. Det finns en massa läkemdel som skrivs ut mot sömnpoblem. Tyvärr är de som fungerar bäst också vanebildande och beroendeframkallande, vilket gör att man inte kan ta dem allt för ofta eftersom det skapar tolerans och beroende. Dessutom är läkare restriktiva med att skriva ut den typen av preparat, framför allt till unga män. Men ta kontakt med en läkare eller psykiatriker, så kommer du säkert i alla fall något utskrivet. Detta "något" kommer förmodligen vara Atarax, Propavan eller Theralen (finns trådar om preparaten i fråga, bara att söka).

Jo har hört om det där "Imovane" och har blivit erbjuden att testa av en kompis som använder det, det ska tydligen funka perfekt. Skulle nästan vara värt att testa på det, har tagit Theralen flera gånger, sover för länge av det. Skulle ta det för jag ville sova på bussen till en kryssning en gång, sov hela resan (3 dagars). Men ska testa Imovane och googla vidare på Atarax och Propavan och se
Citera
2015-03-13, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av capodaster
Du finns avslappningsband på bibliotek, annars öppna ett fönster se till att få rummet i en behaglig temperatur. Det gör inget om du inte somnar förrån 4-5 på morgonen. Var lite tillåtande mot dig själv. Är du hårt driven från dina päron eller dig själv känner du shit jag måste somna för att vara utvilad imorgon. Vet själv hur svårt det är när man måste vara utvilad går inte somna då. Testa att gå eller springa dig trött ett par kvällar innan. Tillslut faller du nog i sömn som en stock. Fundera på dina vanor det kanske bara är tillfälligt.

Ja, jag har för stor press på mig själv då jag vet själv att jag inte kan somna, sitter liksom hela kvällen/natten och tänker "shit jag måste verkligen sova". Men det går inte att bli trött, hur jag är gör, kan se 2-3 filmer utan att bli trött. Har även testat sådana "bli trött" filmer på youtube då det är natur ljud osv, har däremot inte orken att springa el. gå på kvällen då jag är otroligt lat av mig (hehe).
Citera
2015-03-13, 11:35
Medlem
Spiritualitys avatar
Meditation och kamomill te.
Fysiskt ansträngning under dagen är också att rekommendera, fastna inte i sömnpiller det första du gör - det är ett worst case scenario.

Citat:
Ursprungligen postat av predrift
har däremot inte orken att springa el. gå på kvällen då jag är otroligt lat av mig (hehe).

Det är tråkigt att läsa att du inte testar nytt som kan hjälpa dig pga din lathet, nästan så att du förtjänar att ligga sömnlös.
Senast redigerad av Spirituality 2015-03-13 kl. 11:38.
Citera
2015-03-13, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spirituality
Meditation och kamomill te.
Fysiskt ansträngning under dagen är också att rekommendera, fastna inte i sömnpiller det första du gör - det är ett worst case scenario.

Det är tråkigt att läsa att du inte testar nytt som kan hjälpa dig pga din lathet, nästan så att du förtjänar att ligga sömnlös.

Om du verkligen måste veta detta, jag hade panikångest attacker för 1 år sedan, då var jag ute och gick minst 4 timmar varje natt. När jag kom hem var jag fortfarande pigg, led fortfarande av sömnsvårigheter då. Så den lösningen kan vi utesluta
Citera
2015-03-13, 11:54
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Citat:
Jo har hört om det där "Imovane" och har blivit erbjuden att testa av en kompis som använder det, det ska tydligen funka perfekt. Skulle nästan vara värt att testa på det, har tagit Theralen flera gånger, sover för länge av det. Skulle ta det för jag ville sova på bussen till en kryssning en gång, sov hela resan (3 dagars). Men ska testa Imovane och googla vidare på Atarax och Propavan och se

Ja, man blir seg som fan av Theralen. Men när man använder det ofta blir det bättre på den punkten (vissa hävdar att segheten försvinner helt när man tar det kontinuerligt, men perioden då man vänjer sig vid det blir såklart jobbig).

Sen håller jag faktiskt med de andra i tråden när det gäller fysisk aktivitet. Jag får lättare att sova när jag gymmar regelbundet, även om det inte löser mina sömnproblem helt, utan jag måste ändå medicinera ibland för att få sova då också. Så om jag vore du skulle jag pröva något som är lite mer fysiskt ansträngande än långpromenader. För Imovane kommer säkert att fungera, men tar du det för ofta kommer toleransen att komma som ett brev på posten!
Senast redigerad av Knarkarjävlar 2015-03-13 kl. 12:33.
Citera
2015-03-13, 12:26
Medlem
Spiritualitys avatar
Citat:
Om du verkligen måste veta detta, jag hade panikångest attacker för 1 år sedan, då var jag ute och gick minst 4 timmar varje natt. När jag kom hem var jag fortfarande pigg, led fortfarande av sömnsvårigheter då. Så den lösningen kan vi utesluta

Uteslut meditation också eftersom det kommer du aldrig ha någon disciplin till att komma in i, men det kan hjälpa dig ruskigt mycket. Underskattat som fan eftersom det i västvärlden ses som något jävla flum.

Enligt mig borde du i princip testa allt som går att testa innan du ger dig på tabletterna, för sen är du körd in i den skiten och behöver säkerligen dem resten av ditt liv vilket måste ses av dig som ett worst case scenario, eller? Testa att köpa hem kamomill te med dig, det är bra för att slappna av och de nätterna jag skall upp kl 03 brukar jag dricka lite innan sängdags och upplever det som om att det underlättar.
Citera
2015-03-14, 01:07
Medlem
läs en tråkig bok så somnar du.
Citera
2015-03-14, 22:09
Medlem
Gå till läkare, be om Mirtazapin. Fungerar utmärkt för mig åtminstone. Hade själv grova sömnproblem under många år, som Mirtazapin hjälpte mot. Ta en tablett 40-60 minuter innan du ska sova sen när du känner dig lite sömnig så somnar du in och sover sen gott.

Rekommenderas starkt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in