Citat:
Ursprungligen postat av
ghjghjghj
Nej du har fel. Avgiften per dag är 0,08-0,1% i minifutures eller turbo. Det betyder att du förlorar om du äger den. För tillfället cirka 4 punkter per vecka i omx.
Nej han har fel. Jag har handlat turbo i flera år och jag vet exakt hur de fungerar. Man säger att det inte finns en urholkningseffekt men det finns en värdeminskning över tid i stället som fungerar på samma sätt. Däremot är inte värdeminskningen så extrem som den är med x5 och uppåt.
Kolla finansieringsnivån, det kan stå 1937,65 och dagen efter 1936,98. I praktiken betyder det att du förlorar.
"Urholkningseffekten" för en minifututre beror endast på avgifterna som blir höga om man sitter med något som har högre hävstång under lång tid.
Om man tänkt ligga i t ex ett år är fortfarande en minifututre att föredra. Man måste dock förstå att det är skillnad på hävstång och hävstång. Ganska givet kommer utställaren ta mer betalt för högre hävstänger, att det finns en generell kostnad gäller mer de med lägre hävstänger om 3-5x. På Avanza kan man köpa MiniF som kostar runt 0.01% per dag (overnight fee) och som har en hävstång runt 3x.
Med detta sagt är det inte helt svart och vitt. Mycket beror på placeringshorisont.
Om det man går in i har en pullback men på dagliga och 4h är i en uppenbar positiv trend kan ett cert vara vettigare då en minifuture kommer reducera sin hävstång desto högre priset går trots allt. Något som inte riktigt är optimalt om placeringen rör att man köper en pullback i en pågående positiv trend eller liknande.
Jag har suttit med cert runt två veckor någon gång, 18x hävstång om jag minns rätt.Visst fanns där då urholkningseffekt, men värdet i slutändan blev ändå större än vad det skulle blivit med en minifuture pga att det var fler positiva dagar än negativa (kortfattat).
Ett annat ex är när jag gick in i en minifuture, SP500, kring botten i september. Hävstång på 23x vid köp. Gick ur den positionen i december och då var hävstången ca 7x. Att hävstången går ned kan tyckas dåligt, men samtidigt gör det att man inte förlorar rubbet vid minsta dipp (även om hävstången då ökar när det går ned). Det är även så att avgifterna reduceras när hävstången reduceras då dagliga avgiften oftast är knuten till hävstången, högre hävstång = högre avgift.
Helt oavsett bör man inte vara i närheten av köp om man helt saknar förståelse för hur produkterna fungerar.
Kortfattat och svaret på TS fråga blir att visst förlorar man på att ligga lång tid pga avgifter, men för MiniF är inte skadan lika stor som för cert. Utöver det finns inga alternativ om man söker enklare produkter med hävstång. MiniF fyller där trots allt sitt syfte ganska väl även om prissättningen förmodligen kan kännas något snurrig.