• 1
  • 2
2015-03-12, 23:36
Medlem
RoaldDahls avatar
Jag brände mig på tummen på brödformen för en stund sedan och läste på snabbt att man ska skölja med kallt rinnande vatten. Men man skulle inte använda is.

Innebär det att jag inte ska ha iskallt vatten, vilket jag tycker att kranvattnet är om det bara är satt på kallt. Det är så kallt att det gör ont i fingerskelettet istället. Så vad göra. Jag provade att blanda lite så det blev kallt men ej iskallt.

Efter 15 minuter nu så gör det fortfarande ont.

Ska jag köra med iskallt vatten iaf?
Citera
2015-03-12, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Jag brände mig på tummen på brödformen för en stund sedan och läste på snabbt att man ska skölja med kallt rinnande vatten. Men man skulle inte använda is.

Innebär det att jag inte ska ha iskallt vatten, vilket jag tycker att kranvattnet är om det bara är satt på kallt. Det är så kallt att det gör ont i fingerskelettet istället. Så vad göra. Jag provade att blanda lite så det blev kallt men ej iskallt.

Efter 15 minuter nu så gör det fortfarande ont.

Ska jag köra med iskallt vatten iaf?
Skölj vidare bara, eller lägg något kallt mot. Det är ingen fara att kyla ner med is om du skulle vilja.

Hur mycket har du bränt dig? Om det är lokalt över tummen och inte en massa hud ramlat av så är det nog ingen fara. Du får väl gå till vårdcentralen imorgon om du tycker att det ser illa ut.
Citera
2015-03-12, 23:41
Medlem
Passepartouts avatar
Så kallt vatten som möjligt. Du kan använda yoghurt (naturell) eller fil efteråt, det lindrar. http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=4523492

Edit: Här beskrivs olika grader av brännskador (yoghurt omnämns). Har du 2:a eller 3:e graden, uppsök sjukhus. http://www.huskurer.net/huskurer-mot/brannskador/
Senast redigerad av Passepartout 2015-03-12 kl. 23:44.
Citera
2015-03-12, 23:44
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oskar.
Skölj vidare bara, eller lägg något kallt mot. Det är ingen fara att kyla ner med is om du skulle vilja.

Hur mycket har du bränt dig? Om det är lokalt över tummen och inte en massa hud ramlat av så är det nog ingen fara. Du får väl gå till vårdcentralen imorgon om du tycker att det ser illa ut.

Opererade högerhanden mot karpaltunnelsyndrom och råkade bränna mig på ett finger på den handen innan operationen och har stora problem med det fingret fortfarande efter ett år.

Min vänsterhand befinner sig i tveksamt operationsläge av samma orsak och nu så brände jag mig alltså på en av den handens fingrar på samma sätt nästan i köket. Därav oron.

Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Så kallt vatten som möjligt. Du kan använda yoghurt (naturell) eller fil efteråt, det lindrar. http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=4523492

Får absolut inte vara något med fett i, lästa jag på sjukvårdssidan.

Ska skölja länge än.
Citera
2015-03-12, 23:46
Medlem
Passepartouts avatar
Det finns olika bud i Mellerud men yoghurt neutraliserar pH och lindrar smärtan.
Citera
2015-03-12, 23:52
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Det finns olika bud i Mellerud men yoghurt neutraliserar pH och lindrar smärtan.

Jag vet. Fått det rådet utomlands. Jag har dock bara crème fraiche och mjölk. Oöppnade.
Citera
2015-03-13, 00:01
Medlem
RoaldDahls avatar
Har fingret i creme fraiche-burken nu...

Det är fortfarande sveda, svullnad och rött.
Citera
2015-03-13, 01:22
Medlem
RoaldDahls avatar
Det är helt blankslitet och rött på fingertoppen nu. Fortfarande ont.
Det enda jag råkade göra var att nudda vid en brödform som hade varit inne i ugnen på 200 grader.
Hur många timmar ska man kyla ned?
Citera
2015-03-13, 01:27
Medlem
GulligaGullans avatar
Förr sa man kallt vatten, numera är det ljummet, strax under kroppstemp i minst 20 min som gäller.
Citera
2015-03-13, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Det är helt blankslitet och rött på fingertoppen nu. Fortfarande ont.
Det enda jag råkade göra var att nudda vid en brödform som hade varit inne i ugnen på 200 grader.
Hur många timmar ska man kyla ned?

Hmm, har själv bränt mig i ugnen (grill-läge 250 grader). Det fräste till och gjorde ont som fan men 10 minuter i iskallt vatten så blev det bättre. Visst, det ömmade och en hyfsat stor svart blåsa blev det.

Är du överkänslig mot smärta?

Du kanske kan ta en "finger-selfie" så vi kan se allvaret i det hela?

Har bränt bort skinn många ggr (exemplet ovan var lite extremt) och visst gör det ont, men timmar i kallt vatten?
Senast redigerad av xlnt79 2015-03-13 kl. 01:57.
Citera
2015-03-13, 02:05
Medlem
RoaldDahls avatar
När kommer känseln tillbaka?

Nu har jag inget fingeravtryck på den tummen iaf.
Morsan gjorde typ samma sak en gång med en ugnsform, men högre upp och istället på fingrets ovansida. Hon är fortfarande absolut helt blanksliten där, flera år efteråt.
Senast redigerad av RoaldDahl 2015-03-13 kl. 02:08.
Citera
2015-03-13, 02:06
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GulligaGullan
Förr sa man kallt vatten, numera är det ljummet, strax under kroppstemp i minst 20 min

Citat:
Ursprungligen postat av GulligaGullan
Förr sa man kallt vatten, numera är det ljummet, strax under kroppstemp i minst 20 min som gäller.

Ja, jag har också för mig att om man är stelfrusen och kommer in och ska värma sig så ska man inte sätta sig direkt alldeles nära brasan utan lugnt tina upp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in