2015-03-11, 17:40
Medlem
Har en 2årig pitbull som är väldigt god och rar med alla i familjen även min pappa och lillebror men han blir helt tokig så fort han ser en man komma som kommer nära mig. Har ingen stamtavla med han men han jag köpte honom från sa att han var "gamebred". Går det att fixa?
Citera
2015-03-11, 17:58
Medlem
patriot8s avatar
Han kanske har dåliga erfarenheter av män? Och/eller ser han dom som ett hot.
Citera
2015-03-11, 20:34
Medlem
Ta hjälp av en professionell hundtränare? Kanske hjälper till..
En del hundar kan utveckla ett sånt beteende då nån i detta fall en man, har varit elak mot vovven eller liknande, om jag var du skulle jag kontakta en sådan.
Lycka till =)
Citera
2015-03-12, 10:00
Medlem
Isets avatar
Pitbullhanar är lite besvärliga när deras testosteron slår ut i full blom. Tänk på att rasen är avlad till att vara övermaskulin, alltså mer macho o redo för fight än säg en spaniel.

Min pitbull upphörde med lek så fort han nådde full mognad. Hundar känner av könet hos människor så han testa alla killar, tjejer brydde han sig inte om såvida det inte var tikar. Då körde det andra programmet igång, så han var inte rolig då heller.

Dock var min väluppfostrad och disciplinerad så inga större problem. Förstår man sin hund och varför den gör som den gör kan man lätt hantera det flesta situationerna. Kunde åka kollektivt, gå i city, låta någon annan ta hand om honom ett tag.

Det värsta macho-macho la sig när han var runt fyra år, vid sex år var han en lugn gubbe.

Det enda skitbeteende han hade som jag aldrig kunde komma på var det kom ifrån o heller aldrig kunde arbeta bort var hans irrationella hat mot uniformerade poliser. Nu menar jag "fucking jävla helt galen"-hat. Inte kul. Stereotypt så det var sorgligt. Vi hade dock väldigt lite med polisen att göra, det gällde bara att se dom innan hunden gjorde o körde en Cujo.
Citera
2015-03-12, 12:07
Medlem
Många som verkar ha renrasig pitbull,fast dom är väldigt sällsynta i vårt land. Ni kanske menar amstaff?

TS, vad är Gamebred? Och vad skulle det ha med beteendet att göra?
Citera
2015-03-12, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iset
Pitbullhanar är lite besvärliga när deras testosteron slår ut i full blom. Tänk på att rasen är avlad till att vara övermaskulin, alltså mer macho o redo för fight än säg en spaniel.

Min pitbull upphörde med lek så fort han nådde full mognad. Hundar känner av könet hos människor så han testa alla killar, tjejer brydde han sig inte om såvida det inte var tikar. Då körde det andra programmet igång, så han var inte rolig då heller.

Dock var min väluppfostrad och disciplinerad så inga större problem. Förstår man sin hund och varför den gör som den gör kan man lätt hantera det flesta situationerna. Kunde åka kollektivt, gå i city, låta någon annan ta hand om honom ett tag.

Det värsta macho-macho la sig när han var runt fyra år, vid sex år var han en lugn gubbe.

Det enda skitbeteende han hade som jag aldrig kunde komma på var det kom ifrån o heller aldrig kunde arbeta bort var hans irrationella hat mot uniformerade poliser. Nu menar jag "fucking jävla helt galen"-hat. Inte kul. Stereotypt så det var sorgligt. Vi hade dock väldigt lite med polisen att göra, det gällde bara att se dom innan hunden gjorde o körde en Cujo.

tycker bara det är väldigt konstigt att han e så snäll och gullig mot mig men helt plötsligt förvandlas till ett monster när vi är ute och han ser en man som kommer nära. han är också snäll mot äldre män 70+.
Citera
2015-03-12, 16:38
Medlem
Isets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trez77
Många som verkar ha renrasig pitbull,fast dom är väldigt sällsynta i vårt land. Ni kanske menar amstaff?

TS, vad är Gamebred? Och vad skulle det ha med beteendet att göra?

Visst är det så. Vanligast verkar vara att köra bakluckevarianter, dvs mixar med storvuxen amstaff, am bulldog o lite pitbull. Det går att regga pitbull i Sverige. Hos Jordbruksverket då såklart nazisterna på skk är nåt annat. Jag hade, jag reggade.

Tycker dock pitbull dalat i popularitet, ser mer o mer mastiffer i sällskap av folk som för tio år sen skulle haft pitbull. Beror nog lite på att marknaden blev mättad, okunniga tröttnade på oregerliga hundar o de valpar som fanns var behäftade med så mycket fel att det var löjligt.

Slödder kommer alltid vilja ha nån slags hund som statussymbol. Vilken ras varierar men fenomenet består.
Citera
2015-03-12, 16:40
Medlem
Hundtränare som är kunniga inom beteenden skulle jag rekommendera!
Citera
2015-03-12, 16:48
Medlem
Isets avatar
"Gamebred" betyder oftast att hunden kommer från kamplinjer. Alltså ingen trevlig avel eller ett trevligt liv för hundarna. Oftast är det bara ett trick för att kunna ta mer betalt.

"Gamebred" betyder helt enkelt att hundens alla förfäder inte har valts ut efter sitt trevliga humör, stresstålighet, stabilitet. Tvärtom. Ju svagare psyke hunden har desto lättare blir den aggressiv, dvs bra kamphund, för det är vad vi snackar om här.

Min hane kom från kamplinjer (tyvärr, det var inte vad jag sökte) o hans beteende skiljde från en pitbull som avlats för sällskap. Sällskapshundar är lite valpiga hela livet, de är lugnare och tåligare, mindre testosteron, högre trösklar, mer avslappnade.

Har du verkligen fått en sån jycke o inte har tidigare kunskap rekommenderar jag brukshundsklubben. De hjälper för det mesta gärna till med beteendeproblematik.
Citera
2015-03-12, 20:08
Medlem
Gamebred eller inte,pitbull eller inte,visa hunden att du har kontroll. Att det är du som styr mötet.
Hunden visar ev en osäkerhet och det vill man inte att en stark ras ska göra. Kan sluta hur som helst.

Läs bloggar som ex Anders Hallgren och Fredrik Sten har. Där kan du även ställa frågor.

Ja,det går regga pitbull som blandras,eller amstaff hos JBV,ej Skk.
Senast redigerad av trez77 2015-03-12 kl. 20:21.
Citera
2015-03-12, 21:00
Medlem
Isets avatar
När jag reggade senaste hos Jordbruksverket kunde man kryssa pitbull som ras. O när hon avreggades stod det pitbull som ras.

Anders Hallgren är väldigt bra.
Citera
2015-03-12, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iset
När jag reggade senaste hos Jordbruksverket kunde man kryssa pitbull som ras. O när hon avreggades stod det pitbull som ras.

Anders Hallgren är väldigt bra.

Ja,stämmer. Jag tänkte fel där,du kan regga din hund som vilken ras som helst hos JBV.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in