2015-03-14, 09:53
Medlem
Har du otur så är den gamebreed på riktigt då har du en skapligt ostabil hund tråkigt att sånt ens förekommer.
Citera
2015-03-14, 10:08
Medlem
aislings avatar
Dåliga erfarenheter av män troligtvis eller att den på något sätt upplever den mörka rösten och oftast ett annat kroppsspråk som hotfullt. Ta kontakt med en bra tränare som arbetar efter positiv förstärkning så att inte problemet förvärras.

Det du kan göra är att försöka öka avståndet till män. Att en hund gör utfall eller skäller på någon är en avståndsökande signal. Den säger alltså till att personen/hunden eller vad det är ska backa och är för nära. Med andra ord så kan man arbeta på avstånd med att förändra hundens upplevelse av män till att kopplas med något positivt. Skvallerträning är en metod (finns massor om du googlar) BAT är en annan metod.

Håll avståndet och belöna, med godis/leksak eller något som är värt mkt för att hunden är lugn. Gör den ett utfall är ni för nära, öka avståndet och belöna när hunden är lugn. Belöna genom att till exempel kasta en godis BORT FRÅN mannen så att belöningen inte bara blir en godis utan även att avståndet ökar. Sedan kan du be en man kasta godisen, men alltid bort från honom så att man inte pressar hunden närmare det som är obehagligt. Passivitetsövningar, till exempel sitt på en bänk och belöna så fort det går förbi en man. Använder ni klicker så går det snabbare. Titta på mannen, klick, godis. Efter ett tag så kommer hunden att förknippa mannen med godis och vända sig om och titta på dig för att få godisen istället för att skälla/göra utfall = Skvallerträning!

Men som sagt ta hjälp av någon som är duktig och hitta en bra metod innan problemet blir för stort.

Lycka till!
Citera
2015-03-26, 17:12
Medlem
Takiidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robiniskogen
Har en 2årig pitbull som är väldigt god och rar med alla i familjen även min pappa och lillebror men han blir helt tokig så fort han ser en man komma som kommer nära mig. Har ingen stamtavla med han men han jag köpte honom från sa att han var "gamebred". Går det att fixa?
Om en hund beter sig så när det handlar om en kvinna så beror det enligt "mannen som kan tala med hundar" på att hunden ser sin matte som "sin" kvinna och de andra männen är helt enkelt rivaler som tar sig in på hans revir. Husse däremot har jag inte hört nåt om.
Senast redigerad av Takiida 2015-03-26 kl. 17:17.
Citera
2015-03-26, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takiida
Om en hund beter sig så när det handlar om en kvinna så beror det enligt "mannen som kan tala med hundar" på att hunden ser sin matte som "sin" kvinna och de andra männen är helt enkelt rivaler som tar sig in på hans revir. Husse däremot har jag inte hört nåt om.

Det där är skitsnack. Finns inget som helst belägg för att det skulle vara så. Ingen forskning alls.
Det är nåt som "mannen som talar med hundar" själv hittat på.
Citera
2015-03-27, 17:35
Medlem
Citat:

tror inte det han är snäll mot min pappa och lillebror.
Citera
2015-03-27, 19:43
Medlem
Han äger dej , inte tvärtom ingen nyhet gäller alla domesticerade djur utom katter som alltid äger dej..
Hundar ska inte göra det. Inte hästar heller.
Citera
2015-03-28, 17:23
Medlem
förstår inte riktig vad det betyder att han äger mig. han e hur rar som helst hemma.
Citera
2015-03-28, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robiniskogen
förstår inte riktig vad det betyder att han äger mig. han e hur rar som helst hemma.

Det är inte ovanligt att hanhundar tar chefsrollen från tjejer/kvinnor utomhus, det har inget att göra med hur dom är hemma. Du måste ju helt enkelt återta din roll som flockledare även utomhus...
Citera
2015-03-28, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UltraMind
Det är inte ovanligt att hanhundar tar chefsrollen från tjejer/kvinnor utomhus, det har inget att göra med hur dom är hemma. Du måste ju helt enkelt återta din roll som flockledare även utomhus...

Precis , så är det.
Citera
2015-03-29, 10:46
Medlem
Citat:

Word.
Citera
2015-03-29, 10:52
Medlem
Toolmans avatar
Citat:

TS har helt tänket blivit dogges bitch.

Har själv upplevt detta med flickvänner som varit svaga ledare för sin hanhund. Min lösning på problemet var att odågan till hunden fick inte vara i samma rum tills han skötte sig. Ute tog jag hunden i koppel.Trots protester från flickvännen som tyckte det var hennes bebis. Jag ställde mig över hunden i rang i flocken. Skulle hunden då visa aggressivt beteende så har hundägandet gått helt överstyr och hundägaren borde istället ägna sig åt att samla frimärken. Hundar är inte bebisar.
Senast redigerad av Toolman 2015-03-29 kl. 11:09.
Citera
2015-03-29, 13:26
Medlem
Citat:

Det har inte med kön att göra. En tik kan likagärna vara flockledare över husse. Det handlar om att vara ledare över hunden,oavsett kön på både hund och ägare.

Min hanhund sköter sig med mig,men kan ta ledar-rollen över killar som rastar honom.

Alla tjejer är inte svaga och daltar med sina hundar.
Fördom..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in