Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-11, 14:34
  #1
Avstängd
Filterbrunar, Rörspetsar, Grävda brunnar, och Bergborrade brunnar.

Hmm...

15 procent av Sveriges befolkning, det vill säga runt om kring en miljon människor använder sig av dessa olika brunnar för att få vatten.

Skulle någon kunna vara schysst och berätta för och nackdelar när det gäller var och en av dessa brunnar?

Någon som själv använder brunn för att rena föresten ?
Citera
2015-03-11, 14:49
  #2
Medlem
Knotknets avatar
Kolla på Svenskt vattens vattenbokhandel.
Citera
2015-03-11, 15:01
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Kolla på Svenskt vattens vattenbokhandel.
Hittar ingenting där?
Citera
2015-03-11, 15:35
  #4
Medlem
Kontakta lokal brunnsborrare för mer info.

Gör den djup så har du mera vatten(pelare) att utnyttja.

Gör vattenprov för att kolla kvalite´n. Skulle det vara ngt gränsvärde som ligger lite fel (t.ex bakterier,flour eller arsenik) så finns det filter mot allt.
Citera
2015-03-11, 15:44
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThePerfectionist
Filterbrunar, Rörspetsar, Grävda brunnar, och Bergborrade brunnar.

Hmm...

15 procent av Sveriges befolkning, det vill säga runt om kring en miljon människor använder sig av dessa olika brunnar för att få vatten.

Skulle någon kunna vara schysst och berätta för och nackdelar när det gäller var och en av dessa brunnar?

Någon som själv använder brunn för att rena föresten ?

Vill du ha för och nackdelar av var och en av dessa så blir det en lång lista och lite knepigt då FB knappast är något "vattenhål" för alla med egen brunn.

Nackdelar kan vara tex. att brunnen torkar ut ibland, vattnet kan förorenas, pumpar gå sönder, har man tur får man vatten som smakar gott och håller sig under gränsvärden av bakterier och mineraler, har man mindre tur med det måste man skaffa filter som ska underhållas och bytas.

Vet inte om jag missupfattat denna frågeställning...din fråga: Någon som själv använder brunn för att rena, vet jag inte riktigt vad du menar med?
Edit. förstår nu vad du menar, men det var lite tvetydigt formulerat av dig.
__________________
Senast redigerad av lacrima 2015-03-11 kl. 15:52.
Citera
2015-03-11, 15:53
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Vill du ha för och nackdelar av var och en av dessa så blir det en lång lista och lite knepigt då FB knappast är något "vattenhål" för alla med egen brunn.

Nackdelar kan vara tex. att brunnen torkar ut ibland, vattnet kan förorenas, pumpar gå sönder, har man tur får man vatten som smakar gott och håller sig under gränsvärden av bakterier och mineraler, har man mindre tur med det måste man skaffa filter som ska underhållas och bytas.

Vet inte om jag missupfattat denna frågeställning...din fråga: Någon som själv använder brunn för att rena, vet jag inte riktigt vad du menar med?
Jag menade om någon själv använder en brunn för att få tillgång till dricksvatten

I alla fall, tack för besvarad fråga. Jag hade precis tänkt och skriva att jag löste frågorna ändå xD

Men ska nog använda mig av några av dina exempel ändå. Tack!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback