Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-11, 11:21
  #1
Avstängd
I Sverige vågar jag skriva vilken skit som helst. Högst får jag fängelse eller böter och kanske kanske någon arg bloggare emot mig och lite arga (eller glada) flashbackinlägg. Jag har knullat med göran persson, jag har observerat att en högt uppsatt politiker snortar kokain. Sveriges politik suger. Jag avbildar tamigfan jesus. Reinfeldt suger balle och är sämst på ekonomi. Åkesson är pedofil och en landsförrädare som vill utrota svensken. Skolverket är trasigt och kan inte sköta sitt jobb. EU viker sig för lobbyism, särskilt de med bakgrund i kemikalieinspektionen. Islam suger balle, profeten var en get.

Jag rör mig mycket runtom i världen som frilandsjournalist. Men det är någonting jag börjar bli rädd för nu för tiden.

För det första är jag inte objektiv. Jag smetar på så länge det säljer. Jag kallar ledare för korrupta bögar osv. Det säljer bra.

Men så fort man upprör fel personer så börjar farorna. Vilka är farorna? De jag räds mest är muslimer/araber och annat lättkränkt folk, och regimer som tar hårt på propagandan.

Jag är rädd för muslimer (jag vågar inte skriva extremt provokativa texter om islam).. tänk charlie hebdo fast värre (det är sådant mitt privata mindre magasin publicerar.. och ej i Sverige, det hade varit olagligt .. vill inte gå in på detaljer). Enskilda lösa random galnina muslimer (bounty hunters eller bara religiopsykotiska) vartifrån världen som helst kan bestämma sig för att döda mig, bara man blir "ökändis" inom muslimvärlden.

Jag är också rädd för kriminella organisationer då de har tolvåringar och är kända för att begå betydligt fler terrorbrott och liknande än muslimer hittills iallafall. Original gangsters (nu utdöda) som riktade in sig på en journalist, Hells angels har varit förjävliga när de blivit arga, m fl. Särskilt utländska kriminella organisationer vill man inte reta upp helt.

Jag är även rädd för Ryssland, trots att jag har en förälder därifrån. Med tanke på den skit jag skriver och hur de behandlar regimkritiker. Jag är även rädd för andra regimer. Grejen är att de inte har några som helst moralspärrar och har en rutinerad underrättelsetjänst. Reser jag till fel land och har skrivit fel sak så är fläsket kokt.

Sverige är inte ens safe när man tänker efter. Tänker på hur besatta nationalromantiker trakasserat (och till och med blivit fängslade) journalister och diskussions/pratshowsvärdar. Vilks är inte heller safe i Sverige.

Okej, så jag vet att det bästa/enklaste jag kan göra för min egen skull bara är att hålla käften.

Ett alternativ är att skriva anonymt online som nu. Men jag behöver mat på bordet. Jag måste publicera via min tidning, och jag måste aktivt sälja mina artiklar. Jag jobbar hårt för att få mat på bordet. De provokativa texterna säljer ALLTID bäst, men jag vågar inte skriva dem. Jag måste vara mild och politiskt korrekt (INTE i den mening man menar här på flashback.. jag är emot hets mot folkgrupp) just pga hoten (det är vad jag tror iallafall).

Jag skriver under olika handlers så att allt inte kan kopplas till samma skribent. Men den dagen jag trampar på fel tå så är jag rädd att de med mer resurser eller de som är tillräckligt motiverade kan ta reda på mitt riktiga namn. En Pro-putin kan t ex anmäla mig. Om jag blir en riktigt het potatis så kommer jag absolut att avslöjas.

Ett alternativ är att hålla mig på mattan. Men det vill jag inte: jag tycker om att skriva och jag behöver dessutom hela tiden få in pengar - det är ett fattigt jobb, men jag älskar det. Jag reser med billigaste flygen och tar in på billigaste hotell, så inget lyxliv där direkt.

Om jag vore en enstöring så hade jag bara kört på. Men nu har jag fru och barn, och det är då man inser hur sårbar man är och hur sårbara många andra journalister är (som alltså enbart gör äkta journalistik.. jag skriver som sagt där pengarna finns - ibland skit, ibland ordentliga rapporter).

Just nu är jag inte ökänd, men vill bli. Jag vill börja publicera mer profetkritiskt material i min tidning och göra den större.. jag ser potentialen. Ett guldläge som jag både tror på och behöver.

Hur hade man t ex kunnat tjäna stålar på 'the innocense of muslims' utan att behöva få fatwor på sig och eventuellt muslimregimers underrättelsetjänst på sig? Jag har inga större förlag att gömma mig bakom osv, och det vill jag inte ha. Jag tror inte heller att det hjälper.

Jag undrar två saker (om du läst mitt inlägg så ser du att min situation är särskild.. alltså räcker inte TOR + ett gratis bloggerkonto.. jag kan ändå inte tjäna pengar på bloggar och skit, det betalar inte för sig.. och blogga är inte det jag vill jobba med.. jag forstsätter med det jag gör):

1) Vad finns det (helst enkla.. jag är en liten frilansare, ingen jurist eller ninja) för realistiska lösningar på mina problem? Jag kan inte skriva vad jag vill för att det är för farligt helt enkelt? Ett stort vuxendagis med för lite individualism och självdistans. Jag är inte rädd för kritik (förutom om det påverkar min karriär och min familj), det gynnar mig, men jag är rädd för våld, trakasserier och hot och att inte kunna röra mig fritt och säkert. Att bli uthängd är däremot någonting som jag faktiskt inte gillar, det är rätt skönt med att inte vara ökänd än så länge.

2) Vilka kan man provocera obehindrat för maximal uppmärksamhet men minimala säkerhetshot? Och vilka är farliga (lista på alla regimer som skulle reagera på en extremt provocerande och kritisk framsidoartikel i New York Times skriven av en journalist)?

Tänk på att jag är en potent skribent och har haft artiklar i många stora internationella tidningar med miljontals läsare. I de fallen vill jag inte hamna på rysslans underrättelsetjänsts lista. Jag vet att de är intensiva i sina underrättelseaktiviteter.. en vanlig sketen kringresande journalist får räkna med att granskas och även utstå repressialer om deras chefer blir tillräckligt sura.

Är det t ex (bara som exepel på vad jag söker för typ av svar) helt fritt fram att skriva de värsta tänkbara ting om Kazakstans diktator med de värsta hädelserna och avslöjandena (lögn eller sanning så länge jag inte kan bli stämd spelar mig ingen jävla roll) utan att de skickar en agend på en eller arresterar en och sätter en i en obehaglig tortyrfinka? Danmark och Sverige skriver jag gärna om, men de blir inte provocerade på samma sätt och genererar inte någon avkastning (kommer snarare kosta mig pengar då jag måste skriva säljande artiklar också).

Att skriva rentav rasistiska verk, vilket inte direkt är helt rätt enligt mina värderingar (men jag är fan hungrig), vad blir exempelvis konsekvenserna av detta? Sker väl sällan motiverade attentat (att de ens orkar kolla upp vad jag egentligen heter) mot rasister? Kanske bara lite gnäll i expo?
__________________
Senast redigerad av nuskaviharoligt 2015-03-11 kl. 11:26.
Citera
2015-03-11, 11:31
  #2
Medlem
Antivalents avatar
Har du länkexempel till din blogg eller dina artiklar så får man läsa lite hur pass "kritisk" du är?

Sen är det väl dumt att vara superanonym om du vill få kulorna att rulla in. Blir du känd som en journalist eller författare så sitter du rätt säkert oavsett vilket land du befinner dig i och oavsett vem du kritiserar. Du är inte direkt farlig för makten om du inte når en väldigt stor publik, vilket du inte gör om du springer runt och kallar folk för bögar och inkompetenta (vilket inte är kritik, det är att kasta skit).
Citera
2015-03-11, 11:44
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Har du länkexempel till din blogg eller dina artiklar så får man läsa lite hur pass "kritisk" du är?

Sen är det väl dumt att vara superanonym om du vill få kulorna att rulla in. Blir du känd som en journalist eller författare så sitter du rätt säkert oavsett vilket land du befinner dig i och oavsett vem du kritiserar. Du är inte direkt farlig för makten om du inte når en väldigt stor publik, vilket du inte gör om du springer runt och kallar folk för bögar och inkompetenta (vilket inte är kritik, det är att kasta skit).

Utgå från att jag vet hur man provocerar ordentligt. Det är fortfarande min frågeställning även om jag i själva verket inte lyckas reta upp eller granska någon. Uppskattar och mottager den insikt du kommer med dock. Grejen är att alla mina frågeställningar blir ointressanta för mig om jag ändå inte klarar av att utsätta mig själv för fara.

Vad har Israel för rykte? Vad jag vet har de bara dödat terrorister som begått terrorbrott?
Italen (maffiastat), Tyskland (är helt safe), korrupta afrikaländer etc. Det är min frågeställning oavsett min faktiska förmåga.
__________________
Senast redigerad av nuskaviharoligt 2015-03-11 kl. 11:48.
Citera
2015-03-11, 12:54
  #4
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nuskaviharoligt
Utgå från att jag vet hur man provocerar ordentligt. Det är fortfarande min frågeställning även om jag i själva verket inte lyckas reta upp eller granska någon. Uppskattar och mottager den insikt du kommer med dock. Grejen är att alla mina frågeställningar blir ointressanta för mig om jag ändå inte klarar av att utsätta mig själv för fara.

Vad har Israel för rykte? Vad jag vet har de bara dödat terrorister som begått terrorbrott?
Italen (maffiastat), Tyskland (är helt safe), korrupta afrikaländer etc. Det är min frågeställning oavsett min faktiska förmåga.

Allt beror på hur pass farlig du är för olika grupper.

En person som är med i AFA t ex, som retar upp många, borde vara mer rädd för nazister än staten. Samma gäller nog var du än är i världen. Att reta upp makthavare, oavsett vilken regim du är i, kräver att du har en ordentlig makt som kan hota deras makt.

För att bli ett hot mot israel krävs att du t ex är terrorist. Om du är i ett annat land och bryter mot deras lagar (typ skriva vad du vill i Nordkorea) så finns väl risken att du blir fängslad.
Citera
2015-03-13, 20:38
  #5
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nuskaviharoligt
Utgå från att jag vet hur man provocerar ordentligt. Det är fortfarande min frågeställning även om jag i själva verket inte lyckas reta upp eller granska någon. Uppskattar och mottager den insikt du kommer med dock. Grejen är att alla mina frågeställningar blir ointressanta för mig om jag ändå inte klarar av att utsätta mig själv för fara.

Vad har Israel för rykte? Vad jag vet har de bara dödat terrorister som begått terrorbrott?
Italen (maffiastat), Tyskland (är helt safe), korrupta afrikaländer etc. Det är min frågeställning oavsett min faktiska förmåga.

Israel och Tyskland är bra. Sverige är möjligen lika korrupt som Italien, fast korruptionen här fungerar på ett annat sätt. I Sverige fungerar korruptionen så att det är nästan helt omöjligt att vinna mot en myndighet om denna har utnämnt dig till "rättshaverist".
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback