• 1
  • 2
2015-03-10, 19:25
Medlem
svartsol666s avatar
Som titeln säger, hittade två oöppnade flaskor idag .

Den ena är lite ljusare än de andra, den ljuse tror jag har avdunstat lite grann. Är det naturligt?

Är ju sjukt sugen på o smaka en av dem.
Citera
2015-03-10, 19:45
Medlem
PenisJuices avatar
Kan omöjligen vara farligt att dricka... utöver det faktum att alkohol som sådant är farligt. Cognac brukar dessutom vara en sådan dryck som mår bra av att åldras.
Citera
2015-03-10, 19:49
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartsol666
Som titeln säger, hittade två oöppnade flaskor idag .

Den ena är lite ljusare än de andra, den ljuse tror jag har avdunstat lite grann. Är det naturligt?

Är ju sjukt sugen på o smaka en av dem.

Hur vet du att cognacen är från 1989? Kan du ta en bild och länka så att vi får mer information?
Citera
2015-03-10, 19:50
Medlem
vtcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PenisJuice
Cognac brukar dessutom vara en sådan dryck som mår bra av att åldras.
Menar du att den blir bättre av att lagras i butelj?
Citera
2015-03-10, 19:55
Medlem
PenisJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vtc

Jag är ingen expert, men det är väl möjligt att smaker kan mogna även i butelj, ja?
Citera
2015-03-10, 19:59
Bannlyst
Citat:

Bättre än vad?

Är helt övertygad om att det TS hittat nu smakar bättre än den gjorde när den var nyköpt. Kalla det lagras eller vadfan du vill.
Citera
2015-03-10, 20:01
Medlem
ArturoBandinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnikkiStrom
Bättre än vad?

Är helt övertygad om att det TS hittat nu smakar bättre än den gjorde när den var nyköpt. Kalla det lagras eller vadfan du vill.

Vad grundar du det på?
Citera
2015-03-10, 20:06
Medlem
PenisJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArturoBandini
Vad grundar du det på?

Jag grundar det bland annat på personlig upplevelse av starkglögg, som jag efter provsmakning hos en bekant tyckte var bättre efter att ha fått lagras i två år än vad den var ny.

Samma märke, bättre efter att ha fått ligga ett tag.

Han har satt det i system.

Nu är glögg måhända inte detsamma som cognac, men det händer ju självklart saker med aromerna i flaskan när den får ligga.

Sen grundar jag det också på att personen som först ifrågasatte mitt inlägg har en avatar med tre kukar på.
Citera
2015-03-10, 20:06
Medlem
vtcs avatar
Citat:
Jag är ingen expert, men det är väl möjligt att smaker kan mogna även i butelj, ja?
Du skrev ju att cognac brukar må bra av att åldras, så jag förväntade mig att du skulle kunna motivera ditt påstående. Nu låter du däremot avsevärt mer försiktig... Hur ska du ha det?

Edit: Jaha, du har druckit en glögg som vunnit på lagring och därför brukar cognac vinna på detsamma Det är fullt möjligt att det stämmer, men jag hoppades på att en lite mer välslipad motivering skulle följa.
Senast redigerad av vtc 2015-03-10 kl. 20:10.
Citera
2015-03-10, 20:15
Medlem
PenisJuices avatar
Citat:
Du skrev ju att cognac brukar må bra av att åldras, så jag förväntade mig att du skulle kunna motivera ditt påstående. Nu låter du däremot avsevärt mer försiktig... Hur ska du ha det?

Edit: Jaha, du har druckit en glögg som vunnit på lagring och därför brukar cognac vinna på detsamma

Kära du. Vi diskuterar här. Om du vet något jag inte vet är du välkommen att upplysa och rätta mig.
Citera
2015-03-10, 20:22
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Cognac lagras i ekfat, inte i glasflaskor. Spriten har alltså inte lagrats och blivit bättre under åren som den har legat i flaskan, utan smakar förmodligen ungefär likadant som den gjorde då den buteljerades. Smaka av den du, det är inte farligt att dricka den. Däremot kan smaken förändras till det sämre, om den har utsatts för mycket solljus och temperaturförändringar. Men förmodligen så har den inte det.

Att det är olika färg på konjaken behöver inte ha att göra med att den är gammal, utan det kan bero på att man har haft olika mycket karamellfärg i från början.

Men vad är det för konjak som du har hittat? Det är inte omöjligt att de är värda lite pengar.
Senast redigerad av Knarkarjävlar 2015-03-10 kl. 21:05.
Citera
2015-03-10, 20:32
Medlem
ArturoBandinis avatar
Citat:
Jag grundar det bland annat på personlig upplevelse av starkglögg, som jag efter provsmakning hos en bekant tyckte var bättre efter att ha fått lagras i två år än vad den var ny.

Samma märke, bättre efter att ha fått ligga ett tag.

Du tror inte att det beror på att vin, till skillnad från cognac, faktiskt ska lagras på flaska?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in