2015-06-05, 16:49
Medlem
Vad är skillnaden på taxeringsuppgift vs beskattningsuppgift?

mvh
2015-06-05, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Förstår det men varför skulle dom? Misstänker dom fusk kan dom väl riva upp 5år tillbaka. Men nu är mitt avdrag högst normalt och legitimt.

Vi får väl anta att det är en dator laddad med hemliga urvalskriterier som sorterar ut deklarationer som ska granskas.
Det görs ju knappast manuellt längre.
Denna sortering borde ju vara färdig ganska snart efter 2 maj. Man tycker ju att skatteverket kunde kosta på sig ett mail redan då om ens deklaration blivit uttagen för granskning.
Varför skulle dom plocka ut en deklaration för granskning nu på måndag?

Dom plockar ut dom ska granskas o gör granskningen efter utb är klar . Dom tar vissa slumpmässigt o granskar .
2015-06-05, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistagangen
hittar inte deras facebook adress?

skatteverket
2015-06-05, 18:51
Medlem
Skatteverket - dags att deklarera
2015-06-05, 21:23
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Men dom borde ju rimligen veta vilka deklarationer man bestämt sig för att granska för ganska länge sedan. Eller brukar dom verkligen rycka dom precis innan utbetalning?
Man tycker ju att dom skulle kunna kosta på sig att meddela att deklartionen tagits ut för granskning. Av någon anledning vill dom ju ha både mail och telefon när man skickar in...

Man behöver ju inte vara pank för att man vill ha 30000kr extra....

Som någon nämnde så är det mycket mer komplicerat än så. Det är inte så att någon från Skatteverket trycker ner sin hand i tombolan och drar upp ett par deklarationer hur som helst.

Det är avancerade algoritmer baserat på enormt många parametrar går tillbaka i tiden baserat på beteende etc.

Deklarationerna ifråga har legat för granskning en bra tid redan men Skatteverket behöver inte underätta dig omedelbums dom tar ut dig för granskning.

Anledningen till att de håller dig på spänn är att Skatteverket vill få undan skatteutbetalningar först (stora gråa massan) och sen kunna hantera personer som ringer in och skäller att dom ej fått utbetalningen än eller att det är för jävligt att just du blir granskad osv.

Ju mindre komplicerad en deklaration är desto säkrare är man (som en tumregel)

Har du haft en rapporterad inkomst från Försäkringskassan på 150,000kr och en rapporterat avdrag för en pensionsförsäkring liggandes hos Skandia på 6,000 kr så är du nog ganska säker.

Negativa variabler av ovan kan definitivt resultera i en granskning.
2015-06-05, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Som någon nämnde så är det mycket mer komplicerat än så. Det är inte så att någon från Skatteverket trycker ner sin hand i tombolan och drar upp ett par deklarationer hur som helst.

Det är avancerade algoritmer baserat på enormt många parametrar går tillbaka i tiden baserat på beteende etc.

Deklarationerna ifråga har legat för granskning en bra tid redan men Skatteverket behöver inte underätta dig omedelbums dom tar ut dig för granskning.

Anledningen till att de håller dig på spänn är att Skatteverket vill få undan skatteutbetalningar först (stora gråa massan) och sen kunna hantera personer som ringer in och skäller att dom ej fått utbetalningen än eller att det är för jävligt att just du blir granskad osv.

Ju mindre komplicerad en deklaration är desto säkrare är man (som en tumregel)

Har du haft en rapporterad inkomst från Försäkringskassan på 150,000kr och en rapporterat avdrag för en pensionsförsäkring liggandes hos Skandia på 6,000 kr så är du nog ganska säker.

Negativa variabler av ovan kan definitivt resultera i en granskning.

Menar du att skatteverket har manuellt arbete med alla de deklarationer där den skatteskyldige inte har gjort några ändringar utan bara skrivit under? Den gruppen borde ju endast belastas med stickprov om ens det.

Nej jag tror inte det finns någon tombola utan naturligtvis görs urvalet baserat på en mängd parametrar.
Sen utgår du ju från att alla fuskar. Jag har gjort avdrag för resor till och från jobbet och sitter här med bränslekvitton och besiktningsprotokoll på bilarna. Hade jag kunnat skicka med skiten när jag deklarerade så hade jag gjort det.
Frågan om underlag för resor till arbetet skulle ju t.o.m. kunna skickas ut automatiskt av samma system som väljer ut deklarationen för granskning...

Jag läste någonstans att systemet bl.a. reagerar på förändringar i avdragen jämfört med förra året.
2015-06-05, 21:59
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Menar du att skatteverket har manuellt arbete med alla de deklarationer där den skatteskyldige inte har gjort några ändringar utan bara skrivit under? Den gruppen borde ju endast belastas med stickprov om ens det.

Nej jag tror inte det finns någon tombola utan naturligtvis görs urvalet baserat på en mängd parametrar.
Sen utgår du ju från att alla fuskar. Jag har gjort avdrag för resor till och från jobbet och sitter här med bränslekvitton och besiktningsprotokoll på bilarna. Hade jag kunnat skicka med skiten när jag deklarerade så hade jag gjort det.
Frågan om underlag för resor till arbetet skulle ju t.o.m. kunna skickas ut automatiskt av samma system som väljer ut deklarationen för granskning...

Jag läste någonstans att systemet bl.a. reagerar på förändringar i avdragen jämfört med förra året.

”Alla fuskar”….Nej..det sa jag verkligen inte. Är det en projektion du har mot mig när du säger det?

Om alla e-deklarerar…….hur mycket ”manuellt arbete” kan det finnas då det inte finns något fysiskt längre?

It is all in the computers my friend.

Har du alla papper på plats så klarar du en granskning galant. Så varför nojjar du egentligen?
2015-06-05, 22:27
Medlem
Citat:
”Alla fuskar”….Nej..det sa jag verkligen inte. Är det en projektion du har mot mig när du säger det?

Om alla e-deklarerar…….hur mycket ”manuellt arbete” kan det finnas då det inte finns något fysiskt längre?

It is all in the computers my friend.

Har du alla papper på plats så klarar du en granskning galant. Så varför nojjar du egentligen?

Nej, inte mot dig men får intrycket att de som inte vill bli granskade inte vill det för att det finns oegentligheter i deras deklarationer.

Jag vill ha pengarna nu istället för till hösten. Åker på semester efter midsommar och skulle vilja använda dessa pengar till det.
Krånglar skatteverket måste vi gräva i reserverna.
2015-06-05, 22:34
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Nej, inte mot dig men får intrycket att de som inte vill bli granskade inte vill det för att det finns oegentligheter i deras deklarationer.

Jag vill ha pengarna nu istället för till hösten. Åker på semester efter midsommar och skulle vilja använda dessa pengar till det.
Krånglar skatteverket måste vi gräva i reserverna.

Då trycker jag att du skall ringa SKV och begära företräde framför alla andra och få tillbaka dina pengar först eftersom du har speciella anledningar.

Hänvisa till ”I-lands” klausulen. Det brukar funka.

Jag själv brukar gilla när SKV sätter in pengarna före alla andra på mitt AMEX Black……
2015-06-06, 09:26
Medlem
Citat:
*Saracastic*

Get it.

Jag har alltså inte så mycket emot att bli granskad och fattar att allt behöver ske i tur och ordning. Jag tycker bara skatteverket kunde berätta vad som pågår. Vad är syftet med att man knappar in sin mail i deklarationen? I vilket sammanhang mailar skatteverket? Och telefonnummer?
2015-06-06, 10:29
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Get it.

Jag har alltså inte så mycket emot att bli granskad och fattar att allt behöver ske i tur och ordning. Jag tycker bara skatteverket kunde berätta vad som pågår. Vad är syftet med att man knappar in sin mail i deklarationen? I vilket sammanhang mailar skatteverket? Och telefonnummer?

Min erfarenhet, och jag är långt ifrån någon expert på området, är aldrig. Dom vill nog bara ha det för säkerhets skull.

Kontakt sker nog alltid via brev. Men jag kan givetvis ha fel.
2015-06-06, 11:05
Medlem
Citat:
Get it.

Dom kan komma o kontakta dig om dom har dig under granskning men det sker inte fören efter alla utb av överskjutande skatt är utb

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in