2015-07-12, 19:06
Medlem
Despiracys avatar
Verkar vara i November jag måste ha betalat?

vadfan är det här dubbel info ju

12 november Om ditt slutskattebesked skickats ut i augusti ska din inbetalning av underskott på skattekontot vara bokförd hos Skatteverket den 12 november.
2015-07-12, 19:16
Medlem
Despiracys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paradgimskifte
http://www.skatteverket.se/privat/sj...c5ac9441e.html

Ser ju ut som att det skulle betalas i Maj, och att räntan tickar från dess.

Är det ränta per dag???

Det kommer ju bli 5 papp extra det är ju fan inte möjligt ???
2015-07-12, 19:40
Medlem
Diablo1118s avatar
Nej det är årsränta. Betala in pengarna till ditt skattekonto. Det blir inte många kronor i ränta...

Förutom kvarskatt ska du också betala ränta på beloppet. Detta trots att du först nu fått ditt slutskattebesked. Räntan börjar nämligen ticka redan i början av maj och i vissa fall redan i februari.

Om du ska betala in högst 20 000 kronor får du betala så kallad låg kostnadsränta på beloppet. Just nu är denna ränta ca 1 procent och räknas från den 4 maj fram till förfallodagen (i november tror jag). Om pengarna betalas in tidigare minskar förstås räntan.

Om underskottet är högre än 20 000 kronor räknas kostnadsräntan i två steg. För de första 20 000 kronorna betalar du som ovan.

Om efter förfallodagen i november fortfarande inte betalat in kvarskatten börjar det svida i plånboken. För de första 10 000 kronorna betalar du bara 1 procents ränta.
För resten av beloppet får du betala högkostnadsränta (16 procent).

Så du kan vara lugn .

Betalar du in pengarna på måndag så betalar du CA: 5000*0,01 = 50 kr / 365 dagar = 0,136 kr * ca 90? dagar = ca 12 kr i ränta.

Så du kommer få betala ca 12 kr i ränta.
Senast redigerad av Diablo1118 2015-07-12 kl. 19:54.
2015-07-13, 03:32
Medlem
Despiracys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Nej det är årsränta. Betala in pengarna till ditt skattekonto. Det blir inte många kronor i ränta...

Förutom kvarskatt ska du också betala ränta på beloppet. Detta trots att du först nu fått ditt slutskattebesked. Räntan börjar nämligen ticka redan i början av maj och i vissa fall redan i februari.

Om du ska betala in högst 20 000 kronor får du betala så kallad låg kostnadsränta på beloppet. Just nu är denna ränta ca 1 procent och räknas från den 4 maj fram till förfallodagen (i november tror jag). Om pengarna betalas in tidigare minskar förstås räntan.

Om underskottet är högre än 20 000 kronor räknas kostnadsräntan i två steg. För de första 20 000 kronorna betalar du som ovan.

Om efter förfallodagen i november fortfarande inte betalat in kvarskatten börjar det svida i plånboken. För de första 10 000 kronorna betalar du bara 1 procents ränta.
För resten av beloppet får du betala högkostnadsränta (16 procent).

Så du kan vara lugn .

Betalar du in pengarna på måndag så betalar du CA: 5000*0,01 = 50 kr / 365 dagar = 0,136 kr * ca 90? dagar = ca 12 kr i ränta.

Så du kommer få betala ca 12 kr i ränta.

Åh gud, tack...

Min vän lyckades övertala mig om att räntan var per dag, och det skulle ju isådanfall byggas upp till flera tusen! Men nu förstår jag ju att det du förklarar är mycket mer logiskt.

Jag har betalat nu iaf. Så den lilla räntan som kommer i Augusti tar jag då.

Tack så mycket.
2015-07-19, 14:39
Medlem
wastedandlazys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
bra svar

På mitt skattekonto ligger jag på plus men på skatteuträkning står jag i skuld ett större belopp när ska det vara betalt?
Tickar det ränta på det?

Fattar inte varför det inte står med på skattekontot
2015-07-25, 11:44
Medlem
Om man pendlar till jobbet med bil, hur bör man dokumentera detta för att kunna ha bevis ifall man blir granskad när man gör avdrag? Man får ju inte kvitton på samma sätt som med kollektivtrafik, och i regel tankar man ju inte efter varje vända till jobbet.
2015-07-25, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Despiracy
Hej.

Kan någon hjälpa mig innan jag får komplett nervsammanbrott?

Jag deklarerade i god tid(typ samma dag jag fick deklarationen). Skall betala tillbaks 4145:-.

Jag har gått runt och väntat på inbetalningskort, när kommer det?
Enligt min kompis skulle jag ha betalat tillbaks i Maj och eftersom jag ej har gjort det kommer jag få 2-3 månaders ränta på flera tusen??? Stämmer detta? Jag trodde att man fick typ en faktura eller nått i Augusti??

Jag har inte råd. Jag har 5000.....

Du ska få ett slutskattebesked med inbetalningskort.
Kommer inbetalningskortet i augusti är sista dag för betalning i november, kommer det i september är det december, kommer det i december är det mars.

http://www.skatteverket.se/privat/de...048f106ca.html

När jag fick betala tillbaka för några år sedan kom inbetalningskortet någon gång under hösten, typ september eller oktober. Du kommer inte att få påförd ränta på flera tusen innan Skatteverket ens skickat ut inbetalningsuppgifter. Din kompis är full av skit.
Senast redigerad av FranzIam 2015-07-25 kl. 11:54.
2015-07-28, 17:36
Medlem
Dr.Jan.Itors avatar
Hur kan man ta reda på när återbäringen betalas ut? Loggade in och kollade skattekontot idag, det står på 0, då lär jag vara rökt att få återbäringen i aug? Har ett par snåriga K6 som skickades in tillsammans med en skrivelse, skall jag utgå från att de inte är klara med den? Har inte fått några besked
2015-07-28, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Jan.Itor
Hur kan man ta reda på när återbäringen betalas ut? Loggade in och kollade skattekontot idag, det står på 0, då lär jag vara rökt att få återbäringen i aug? Har ett par snåriga K6 som skickades in tillsammans med en skrivelse, skall jag utgå från att de inte är klara med den? Har inte fått några besked

Det borde ju stå på skattekontot om de har betalat ut det, därav att det står 0 till och med?
2015-07-29, 15:23
Medlem
Dr.Jan.Itors avatar
Men borde jag inte fått ett slutgiltigt skattebesked då? Kollar jag inkomstdeklarationen ser den ut som den utskickade, dvs utan omräkning utifrån bilagorna. Fast så kanske det alltid gör.
2015-07-29, 22:22
Medlem
Fallmans avatar
En fråga (till nästa deklaration)... -- Vill inte starta en ny tråd gällande denna fråga, då ni kanske kan svara lite snabbt här istället.

Jag får friskvård genom jobbet , vet ej beloppet men runt 1500kr för att kunna utnyttja på t.ex gym.

Kan jag dra bort något mer på min deklaration gällande gymkortet? Har hört att andra drar bort denna siffra på deklarationen.. Korrekt?
2015-07-30, 08:49
Medlem
Dubbelkollar med dum fråga - Ska betala tillbaka ca 6000. Skattekontot visar dock +1kr, ej fått slutskattebesked. Gissar på att underskottet uppdateras på skattekontot först då jag fått slutskattebeskedet?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in