2015-06-23, 19:13
Bannlyst
Tjenare alla. Jag har haft en Enskild Firma (NE) som inte bedrivit någon verksamhet. Jag startade den, under tiden den skulle registreras svalnade intresset och när den var registrerad verkade min idé inte så bra så jag struntade i den. Avslutade firman ett par månader senare av ren lathet, då utan att ha bedrivit någon verksamhet i firman.

Nu till saken, jag kontaktade skatteverket innan deklarationsdatumet då jag deklarera via nätet och undrade vad jag skulle fylla i denna NE bilaga, fylla i allt med 0? Hon jag pratade med sa att jag kunde ta bort bilagan och ange orsak. Jag angav orsak "Verksamhet upphört" och trodde att det var ett simpelt slut på historien.

Nu dimper en förseningsavgift ned i brevlådan på 500kr :- där det står att deklaration saknas för denna period. Jag går in och kollar på min bilaga och då står det att om jag tar bort den skickas den inte in till skatteverket.

Så vad fan gör jag nu? Skulle ringa deras kundtjänst men de har gått hem för dagen, kl 17.00.
Har ingen lust att betala 500 kr för något som inte är mitt fel då jag precis flyttat hemifrån och hellre lägger det på något annat än vad som verkar vara felaktig information som jag fått.

Skulle jag alltså fyllt i 0 i allt istället? Ska jag ändra min deklaration via nätet och fylla i ett gäng 0or?
Åker jag på en till förseningsavgift då under tiden den skickas in? Ska jag skicka in den med brev eller räcker ändring av deklarationen via nätet?

Förvirrad var ordet. Sen vägrar de mejl och vill att jag ska skriva in ett överklagande med post. Vilket jag givetvis kommer göra då det inte är mitt fel, men irriterande start på veckan.

Någon som vet vad som ska göras? Mvh
Senast redigerad av Jezere 2015-06-23 kl. 19:15.
2015-06-25, 12:41
Medlem
Ska det verkligen ta sådan här lång tid att få slutbeskedet?
Vet att jag antagligen kommer få betala pga flera aktieaffärer och satte därför in ungefärligt belopp baserat på den preliminära uträkningen.
Skulle vara intressant att veta om jag får tillbaka eller måste betala in mer...
2015-06-25, 12:42
Medlem
AaronHernandezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gr3ger666
Vet att jag kommer få betala pga flera aktieaffärer och satte därför in ungefärligt belopp.
Skulle vara intressant om jag får tillbaka eller måste betala in mer...
Har du inte fått dina pengar än?
2015-06-25, 12:49
Medlem
forwarders avatar
Citat:
Vet att jag antagligen kommer få betala pga flera aktieaffärer och satte därför in ungefärligt belopp baserat på den preliminära uträkningen.
Skulle vara intressant att veta om jag får tillbaka eller måste betala in mer...

Har fått båda pengar och slutbesked.
Pengarna kom 5/6 och slutbeskedet denna veckan.

Du får väl logga in och kontrollera?
Du har väl inte glömt att skicka in den?
2015-06-25, 15:22
Medlem
Finns ju ingenstans man kan logga in och kontrollera.
Självklart har jag skickat in den och fått kvittens på det.
Har ingenting på minmyndighetspost.se eller kivra.com heller.
Eftersom jag tackat nej till papper så borde den i så fall kommit digitalt.
Slutbeskedet har jag dock ingen koll om det kommer digitalt eller på posten.

Sambon som gjorde sin samma kväll har fått både pengar och slutbesked.
Men som jag redan skrivit så skulle jag betala tillbaka. ( Preliminärt 20 800 kr )
Satte in runt 20 000 på skattekontot innan jag skickade in deklarationen så det mesta skulle vara betalt. ( Man får ju ränta på pengarna medan de ligger där )
Men man måste ju fortfarande få ett slutgiltigt besked vad kvarskatten hamnade på.
Kanske satte in för mycket eller behöver sätta in lite mer...
2015-06-25, 22:08
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jezere
Tjenare alla. Jag har haft en Enskild Firma (NE) som inte bedrivit någon verksamhet. Jag startade den, under tiden den skulle registreras svalnade intresset och när den var registrerad verkade min idé inte så bra så jag struntade i den. Avslutade firman ett par månader senare av ren lathet, då utan att ha bedrivit någon verksamhet i firman.

Nu till saken, jag kontaktade skatteverket innan deklarationsdatumet då jag deklarera via nätet och undrade vad jag skulle fylla i denna NE bilaga, fylla i allt med 0? Hon jag pratade med sa att jag kunde ta bort bilagan och ange orsak. Jag angav orsak "Verksamhet upphört" och trodde att det var ett simpelt slut på historien.

Nu dimper en förseningsavgift ned i brevlådan på 500kr :- där det står att deklaration saknas för denna period. Jag går in och kollar på min bilaga och då står det att om jag tar bort den skickas den inte in till skatteverket.

Så vad fan gör jag nu? Skulle ringa deras kundtjänst men de har gått hem för dagen, kl 17.00.
Har ingen lust att betala 500 kr för något som inte är mitt fel då jag precis flyttat hemifrån och hellre lägger det på något annat än vad som verkar vara felaktig information som jag fått.

Skulle jag alltså fyllt i 0 i allt istället? Ska jag ändra min deklaration via nätet och fylla i ett gäng 0or?
Åker jag på en till förseningsavgift då under tiden den skickas in? Ska jag skicka in den med brev eller räcker ändring av deklarationen via nätet?

Förvirrad var ordet. Sen vägrar de mejl och vill att jag ska skriva in ett överklagande med post. Vilket jag givetvis kommer göra då det inte är mitt fel, men irriterande start på veckan.

Någon som vet vad som ska göras? Mvh

Det där låter som att du inte har lämnat in moms och/eller arbetsgivardeklaration. Förseningsavgiften på inkomstdeklarationer är alltid minst 1000 kr.
2015-06-25, 22:22
Medlem
Citat:
Finns ju ingenstans man kan logga in och kontrollera.
Självklart har jag skickat in den och fått kvittens på det.
Har ingenting på minmyndighetspost.se eller kivra.com heller.
Eftersom jag tackat nej till papper så borde den i så fall kommit digitalt.
Slutbeskedet har jag dock ingen koll om det kommer digitalt eller på posten.

Sambon som gjorde sin samma kväll har fått både pengar och slutbesked.
Men som jag redan skrivit så skulle jag betala tillbaka. ( Preliminärt 20 800 kr )
Satte in runt 20 000 på skattekontot innan jag skickade in deklarationen så det mesta skulle vara betalt. ( Man får ju ränta på pengarna medan de ligger där )
Men man måste ju fortfarande få ett slutgiltigt besked vad kvarskatten hamnade på.
Kanske satte in för mycket eller behöver sätta in lite mer...

Har du kvarskatt hamnar du automatiskt i det senare skatteuttaget i början av augusti. Skatteverket kan/får inte berätta vad det faktiska beloppet som du måste betala in kommer att bli, utan du får dessvärre snällt vänta på slutskattebeskedet för att se vilket belopp som din kvarskatt landar på.
2015-06-26, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av velomax
Har du kvarskatt hamnar du automatiskt i det senare skatteuttaget i början av augusti. Skatteverket kan/får inte berätta vad det faktiska beloppet som du måste betala in kommer att bli, utan du får dessvärre snällt vänta på slutskattebeskedet för att se vilket belopp som din kvarskatt landar på.

Tackar, var så många år sedan jag hade kvarskatt så minns ej hur det var.
Läste även att skattebeskedet kommer börja skickas ut elektroniskt 2016.
2015-07-12, 17:34
Medlem
Despiracys avatar
Hej.

Kan någon hjälpa mig innan jag får komplett nervsammanbrott?

Jag deklarerade i god tid(typ samma dag jag fick deklarationen). Skall betala tillbaks 4145:-.

Jag har gått runt och väntat på inbetalningskort, när kommer det?
Enligt min kompis skulle jag ha betalat tillbaks i Maj och eftersom jag ej har gjort det kommer jag få 2-3 månaders ränta på flera tusen??? Stämmer detta? Jag trodde att man fick typ en faktura eller nått i Augusti??

Jag har inte råd. Jag har 5000.....
Senast redigerad av Despiracy 2015-07-12 kl. 17:44.
2015-07-12, 17:44
Medlem
Despiracys avatar
kan nån hjälpa mig ?
dom har ju stängt nu..

panik
2015-07-12, 18:22
Medlem
paradgimskiftes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Despiracy
kan nån hjälpa mig ?
dom har ju stängt nu..

panik

http://www.skatteverket.se/privat/sj...c5ac9441e.html

Ser ju ut som att det skulle betalas i Maj, och att räntan tickar från dess.

Citat:
4 maj
Du som privatperson ska ha lämnat inkomstdeklarationen för inkomståret 2014, senast den 4 maj.
Du ska ha gjort en eventuell extra skatteinbetalning om du vill undvika kostnadsränta och räknar med ett underskott av slutlig skatt på högst 30 000 kronor.
Räntan börjar räknas från och med den 5 maj.

Du som ska betala in pengar till ditt skattekonto ska använda bankgiro 5050-1055. Om du betalar via internet måste du ange det OCR-nummer som är unikt för just dig. Numret får du fram genom e-tjänsten OCR-beräkning.
Till OCR-beräkningen
Vill du beställa inbetalningskort gör du det via beställningstjänsten.
Beställ inbetalningskort via beställningstjänsten
2015-07-12, 18:41
Medlem
Despiracys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paradgimskifte
http://www.skatteverket.se/privat/sj...c5ac9441e.html

Ser ju ut som att det skulle betalas i Maj, och att räntan tickar från dess.

Det där är ju eventuell extra skatteinbetalning , är inte det för avdrag och grejer? Slutskattebeskedet bör ju komma med korrekta inbetalningskort liksom. Eller skuldsätter man bara folk? Jag har ju gått o väntat på inbetalningskort

asså vadfan

så jag kommer bli bötad flera tusen nu?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in