Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-03-10, 12:57
  #1
Medlem
Jag har laddat ned isofilen till min dator och enligt anvisningarna så skulle jag nu högerklicka på iso-filen. Men jag har ingen iso-ikon. Den ikon jag har för isofilen är en firefoxikon som finns i "hämtade filer". Hur gör jag nu?

Jag tycker beskrivningarna som finns hur man ska göra är krångliga. jag vill alltså bränna ner iso-filen till en cd eller dvd. (är det cd som gäller?)

jag har windows 8.1

tacksam för hjälp.
Citera
2015-03-10, 13:01
  #2
Medlem
.Strix0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sponk200
Jag har laddat ned isofilen till min dator och enligt anvisningarna så skulle jag nu högerklicka på iso-filen. Men jag har ingen iso-ikon. Den ikon jag har för isofilen är en firefoxikon som finns i "hämtade filer". Hur gör jag nu?

Jag tycker beskrivningarna som finns hur man ska göra är krångliga. jag vill alltså bränna ner iso-filen till en cd eller dvd. (är det cd som gäller?)

jag har windows 8.1

tacksam för hjälp.

förutsatt att du har en usb pinne, så dra ner programmet unetbootin så fixar den allt
Citera
2015-03-10, 13:10
  #3
Medlem
Jag rekommenderar att du använder USB istället för CD/DVD. Arch Linux har en bra artikel om olika metoder, och det brukar vara en ganska bra referens för det mesta inom Linux. Ubuntu har också en artikel om att lägga över en avbildningsfil på ett USB.

Om du måste använda CD/DVD så får du nog köra på DVD, tror inte det får plats på en CD-skiva.

BurningIsoHowto.

Citat:
Ursprungligen postat av .Strix0r
förutsatt att du har en usb pinne, så dra ner programmet unetbootin så fixar den allt

Har haft dålig erfarenhet av de senare versionerna av Unetbootin; jag har fått använda äldre versioner för att det ska funka bra. Rekommenderar faktiskt att hitta en annan lösning.
Citera
2015-03-10, 13:12
  #4
Avstängd
.Leons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Strix0r
förutsatt att du har en usb pinne, så dra ner programmet unetbootin så fixar den allt

Jag instämmer med .Strix0r. Unetbootin är perfekt. Men om du inte vill ladda ner där igenom: http://www.ubuntu.com/download/desktop/
Citera
2015-03-10, 13:16
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sponk200
Jag har laddat ned isofilen till min dator och enligt anvisningarna så skulle jag nu högerklicka på iso-filen. Men jag har ingen iso-ikon. Den ikon jag har för isofilen är en firefoxikon som finns i "hämtade filer". Hur gör jag nu?


Vad har filen för filändelse? Du kan kolla i egenskaper för att se ifall det faktiskt är en iso-fil. Du kanske har laddat ned torrent-filen eller nått istället av misstag.
Citera
2015-03-10, 13:35
  #6
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AxelZ
Jag rekommenderar att du använder USB istället för CD/DVD. Arch Linux har en bra artikel om olika metoder, och det brukar vara en ganska bra referens för det mesta inom Linux. Ubuntu har också en artikel om att lägga över en avbildningsfil på ett USB.

Om du måste använda CD/DVD så får du nog köra på DVD, tror inte det får plats på en CD-skiva.

BurningIsoHowto.



Har haft dålig erfarenhet av de senare versionerna av Unetbootin; jag har fått använda äldre versioner för att det ska funka bra. Rekommenderar faktiskt att hitta en annan lösning.

Jag har 6.08 och den fungerar i alla fall utmärkt.
Citera
2015-03-10, 13:50
  #7
Medlem
VeeJays avatar
Funkar inte unetbootin så har Win32DiskImager aldrig svikit mig.
Citera
2015-03-12, 10:22
  #8
Medlem
jag får nog prova unibootin antar jag. just nu får jag inte igång någon ubuntu. jag laddade ned filen och det blev med iso-ändelse. sedan drog jag filen till min usb-sticka.

jag klickade lite grann och sedan ville programmet att jag skulle starta om datorn. jag startade om datorn med usb-stickan isatt men inget hände. jag fick också upp en knapp där det stod " demo och fullständig version". jag har provat två av de alternativ som man kan använda där men inget har fungerat.

antingen så skaffar jag mig en cd-skiva eller så provar jag unibootin
Citera
2015-03-12, 10:39
  #9
Medlem
.Strix0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sponk200
jag får nog prova unibootin antar jag. just nu får jag inte igång någon ubuntu. jag laddade ned filen och det blev med iso-ändelse. sedan drog jag filen till min usb-sticka.

jag klickade lite grann och sedan ville programmet att jag skulle starta om datorn. jag startade om datorn med usb-stickan isatt men inget hände. jag fick också upp en knapp där det stod " demo och fullständig version". jag har provat två av de alternativ som man kan använda där men inget har fungerat.

antingen så skaffar jag mig en cd-skiva eller så provar jag unibootin

Dem och fullständig version? Då vet jag inte vad du har laddat hem, men inte är det rätt iaf.

http://releases.ubuntu.com/
Citera
2015-03-12, 10:43
  #10
Medlem
S.Y-Sophies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sponk200
jag får nog prova unibootin antar jag. just nu får jag inte igång någon ubuntu. jag laddade ned filen och det blev med iso-ändelse. sedan drog jag filen till min usb-sticka.

jag klickade lite grann och sedan ville programmet att jag skulle starta om datorn. jag startade om datorn med usb-stickan isatt men inget hände. jag fick också upp en knapp där det stod " demo och fullständig version". jag har provat två av de alternativ som man kan använda där men inget har fungerat.

antingen så skaffar jag mig en cd-skiva eller så provar jag unibootin

Använd Unetbootin så ska du se att saker löser sig. Guide. För som du har gjort hittills verkar som att du inte lagt över ubuntu rätt på usb-minnet.
__________________
Senast redigerad av S.Y-Sophie 2015-03-12 kl. 10:46.
Citera
2015-03-13, 11:27
  #11
Medlem
Unetbootin är ganska gammalt och utdaterat. Jag skulle rekommendera YUMI istället. Det fungerar mycket bättre i min erfarenhet. http://www.pendrivelinux.com/yumi-mu...t-usb-creator/
Citera
2015-03-13, 12:29
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labars
Unetbootin är ganska gammalt och utdaterat. Jag skulle rekommendera YUMI istället. Det fungerar mycket bättre i min erfarenhet. http://www.pendrivelinux.com/yumi-mu...t-usb-creator/
Helt klart det bästa alternativet!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback