2015-03-10, 09:51
Medlem
Om du inte ser en gemensam framtid ihop så har du faktiskt bara två val, bryta upp eller fortsätta precis som det är som särbos.

Om inte du vill flytta dit och inte han sälja sitt hus så är det ganska idiotiskt att tro att ni någonsin kommer att bo ihop. Om det är viktigt för dej att åldras tillsammans (bo tillsammans och ge varandra närhet och stötta varandra) med en man du älskar så är detta förhållande bara slöseri med tid.
Citera
2015-03-10, 10:03
Medlem
citymormors avatar
Efter ett långt förhållande (tvåsiffrigt) så bröt jag upp och lämnade trots klagan och försök från exet.
Jag hade inga känslor kvar, såg ingen framtid där vårat förhållande skulle fungera. HAde tagit upp det tidigare i relationen men inte slutfört det.

Om du skall lämna så bestäm dig och genomför det till varje pris.
Citera
2015-03-10, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SissMiss
Men vi har det jättefint ihop förutom att vi ses mkt mindre än vad man vill på sikt. Jag kan ta det nu men inte om det ska fortsätta så jämt till man dör. Men samtidigt kanske jag inte stöter på nån som är lika bra o som det funkar bättre med om jag går nu och lämnar den här relationen? Jag kanske blir helt utan kärlek? Orkar heller inte börja om på nytt med någon man. Vill inte heller. Vill bara att allt ska vara lättare

Ja, man kan ha det fint ihop men sen då? Framtiden? Bara för att det är bra nu så kan man inte sluta tänka på framtiden. Man ska alltid tänka framåt innan man tar stora beslut. Är det bättre att slösa bort din tid på någon du vet det inte kommer funka med istället för att vara singel ett halvår eller år och sedan träffa någon du vill vara med i framtiden också?

Ja alla vill det ska vara lättare men livet är inte lätt.
Citera
2015-03-10, 10:25
Moderator
pbos avatar
Citat:
Men vi har det jättefint ihop förutom att vi ses mkt mindre än vad man vill på sikt. Jag kan ta det nu men inte om det ska fortsätta så jämt till man dör. Men samtidigt kanske jag inte stöter på nån som är lika bra o som det funkar bättre med om jag går nu och lämnar den här relationen? Jag kanske blir helt utan kärlek? Orkar heller inte börja om på nytt med någon man. Vill inte heller. Vill bara att allt ska vara lättare
Men är det så förfärligt som ni kommer få det? Snart är din tonåring utflugen och ni har bara er själva och varandra att ta hänsyn till. Då kan ni ses mycket oftare. Inte i veckorna kanske vilket kan vara trist men ibland också lite skönt. Vad har ni för slags arbeten? Kan ni jobba på distans ibland så kan ni träffas desto oftare. Eller om ni kan jobba in tid så ni kan ta fredag ledig och komma till den andra för långhelg.

Se det som en möjlighet istället att ni har ett boende på landet och ett i stan och därmed kan få ha varsin bas där ni trivs bäst men samtidigt ha möjlighet att också spendera mycket tid i den andra miljön (som ni säkert båda också uppskattar).
Citera
2015-03-10, 10:26
Medlem
Om ni älskar varandra får ni offra eran bekvämlighet lite. Antingen så får han flytta dit där du bor eller så flyttar du till hans hus.
Citera
2015-03-10, 10:31
Medlem
Stewie_griffins avatar
Citat:
Har en särbo sedan flera år. Vi har det bra ihop men nu har relationen ställts på sin spets. Vill gå ett steg längre i förhållandet och vill i allafall kunna se oss flytta ihop inom ett par år. MEN han har ett hus som han vill att jag ska flytta till. Men jag känner att jag skulle aldrig känna mig hemma där och jag vill verkligen inte bo där. Jag vill att vi skaffar oss nåt helt nytt gemensamt men han vill inte det. Han vill bo där. Det känns hopplöst. Vill inte vara särbo för evigt. Känner mig som en trasa just nu för jag ser ingen gemensam framtid. Skulle ni vandrat vidare eller fortsatt som särbo men aldrig fullt ut kunna bli lycklig och leva det livet som man vill? Det känns så himla trist. Råd någon?

Varför kommer du aldrig känna dig hemma där?

Flytta dit och hyr ut din lägenhet i andra hand. Funkar det inte så funkar det inte.
Citera
2015-03-10, 10:41
Bannlyst
Hmm intressant scenario. Om kvinnan jag älskar skulle bo i Rosengård eller liknande, skulle jag då ändå kunna tänka mig att flytta dit? Jag tror faktiskt inte det.

Det är tråkigt att behöva erkänna det, men kärlek är inte allt.
Citera
2015-03-10, 10:53
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Sen funderar jag på om han värdesätter ett hus högre än vår relation? Tankarna snurrar på högvarv.

Det verkar inte bättre. Han verkar se dig mer som en möbel som det är okej att införskaffa till huset. Kul om den sköna soffan finns där men inte mer än så.
Citera
2015-03-10, 11:00
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
Ibland måste man lämna sin comfortzone för att få en fungerande relation. Sen måste du ta in i bedömningen om någon av er kan få jobb vid en flytt.

... och att lämna sin comfortzon gäller inte för mannens del, eller? Som jag ser det hjälps man åt att göra det bästa av situationen tillsammans (om man bryr sig) och mannen verkar i det här fallet inte intresserad.

Edit:
Citat:
Ursprungligen postat av rendez-vous
Hmm intressant scenario. Om kvinnan jag älskar skulle bo i Rosengård eller liknande, skulle jag då ändå kunna tänka mig att flytta dit? Jag tror faktiskt inte det.

Det är tråkigt att behöva erkänna det, men kärlek är inte allt.

Varför skulle du flytta dit? Ni flyttar väl någonstans där båda vill bo? Är det inte seriösare än så är det inget att hänga i julgranen.
Senast redigerad av Passepartout 2015-03-10 kl. 11:05.
Citera
2015-03-10, 12:42
Medlem
Du vill inte flytta till hans hus och han vill inte flytta därifrån.
Hade du älskat honom så hade du gett huset en chans.
Funkar det inte är det bara för dig att flytta ut igen. I hans fall så vill du att han ska ge upp det han investerat tid och pengar i. Det är hårda krav du kommer med.

Sedan frågan i din rubrik.
Jag kanske är naiv eller bara haft tur. Men om jag älskar någon så ser jag faktiskt en framtid med den personen även om vägen kan vara krokig.
Citera
2015-03-10, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
När jag läser dina inlägg får jag en känsla av att du inte är så mycket för kompromisser, du vill att livet ska levas på ett fluffigt rosa moln, men så funkar inte livet. Att kräva att han ska sälja sitt hus för att skaffa ett nytt tillsammans med dig är otroligt naivt och faktiskt lite korkat av dig. Du verkar sakna verklighetsförankring. Ska han sälja sitt hus kommer han antagligen att få betala skatt på vinsten, han kommer alltså att förlora en massa pengar på att sälja sitt hus. Du visste vad du gav dig in på när du inledde en distansrelation. Inleder man en sådan relation måste man ha gjort klart redan från början att någon måste flytta. Du visste att du hade en tonåring som gjorde att det var svårt för dig att flytta, alltså förutsatte du att han skulle ge upp sitt hus och sitt sociala nätverk för att leva tillsammans med dig.
Du har några val, antingen avslutar du relationen, eller så avvaktar du tills din tonåring flyttar hemifrån och då flyttar till honom, eller så fortsätter ni att ha en distansrelation och träffas när ni kan. Ibland måste man lämna sin comfortzone för att få en fungerande relation. Sen måste du ta in i bedömningen om någon av er kan få jobb vid en flytt.
Nä, jag tror inte att man kan leva livet på ett fluffigt rosa moln. Kan tala om att han redan från början sa att han inte promt var tvungen att bo där på sikt . Så jag har ju ändå hela tiden haft förhoppningar att vi ska kunna köpa oss en gemensam bostad närmare stan som ligger mitt emellan våra boenden vi har nu. Han har nära till alla sina anhöriga därifrån och han arbetar där med. Jag har närhet till flera av mina anhöriga med och skulle kunna arbeta kvar jag med. MEN jag vill inte tvinga någon till att flytta som inte självmant vill lösa situationen för oss båda på ett bra sätt.
Jag är nu helt på det klara med att han vill bo där och har inga avsikter att fortsätta att "tjata" på honom att vi ska skaffa oss något gemensamt istället. Det är just därför jag nu funderar allvarligt på om jag fixar stanna i just särboskap. Vilket inte känns optimalt. Men jag älskar ju honom.
Citera
2015-03-10, 14:52
Moderator
pbos avatar
Citat:
Nä, jag tror inte att man kan leva livet på ett fluffigt rosa moln. Kan tala om att han redan från början sa att han inte promt var tvungen att bo där på sikt . Så jag har ju ändå hela tiden haft förhoppningar att vi ska kunna köpa oss en gemensam bostad närmare stan som ligger mitt emellan våra boenden vi har nu. Han har nära till alla sina anhöriga därifrån och han arbetar där med. Jag har närhet till flera av mina anhöriga med och skulle kunna arbeta kvar jag med. MEN jag vill inte tvinga någon till att flytta som inte självmant vill lösa situationen för oss båda på ett bra sätt.
Jag är nu helt på det klara med att han vill bo där och har inga avsikter att fortsätta att "tjata" på honom att vi ska skaffa oss något gemensamt istället. Det är just därför jag nu funderar allvarligt på om jag fixar stanna i just särboskap. Vilket inte känns optimalt. Men jag älskar ju honom.
Om du nu sett ut en bra plats för ett gemensamt boende varför letar du inte upp lämpliga objekt och ber honom följa med på visning?

Fast bäst är hursomhelt stt vänta ut att tonåringen flyttar ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in