Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-10, 01:21
  #1
Medlem
Hej hej

Har gjort musik i kanske 4 år och sysslat med Dj:ing i typ 6-7 år. På sistonde har jag bestämt mig för att försöka satsa lite på musikproducerandet, så därför behöver jag synpunkter och kritik!

Proddar under namnet p12 i logic pro 9. De två senaste låtarna är till ett par tävlingar som är igång nu och den första låten var också till en tävling, men mixen blev lite svag på den (vart inte så seriöst)!
Fråga gärna något om ni är intresserade!

https://soundcloud.com/p12

Tack på förhand!
Citera
2015-03-13, 15:46
  #2
Medlem
Tja, jag lyssnade lite på dina mixning och de lät för diskant i mina öron. Mitt råd e att innan du börja att de första rådet är all ljud måste komprimeras. T.e.x varje kick, snare, hihat måste först använda via en compressor. Sen skulle jag eq de. Speciellt eq vid 2khz mellan -3db till -5db, så de inte låter diskant.

Sen du är nöjd, så skulle jag bussa ut i en drumbus. Där du lägger en fet compressor för alla drumljuden, eq så trummorna lyfter upp dom frekvenserna för att dom ska låta mer levande. Lägg till en stereo imager och panna i de imager ifrån Left/Right kanalerna till omvänd stereo.

Samma sak de gäller för synth ljuden, där du är nöjd med mixningen, så lägger alla synth ljuden också till en bus. Där du kan också kan lägga effekter, t.e.x en gitarr effekt, där du kan få de wah, wah känslan.

Innan du börja mastra så är mitt regel att ljuden ska ligga max -6db. Sen kan du börja mastra, men de kan du kolla upp på youtube om hur du mastrar dina tracks. Varför är de max på -6db, är att så de inte låter muddigt när du mastra ut de.
Citera
2015-03-13, 22:50
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheWiseOne
Tja, jag lyssnade lite på dina mixning och de lät för diskant i mina öron. Mitt råd e att innan du börja att de första rådet är all ljud måste komprimeras. T.e.x varje kick, snare, hihat måste först använda via en compressor. Sen skulle jag eq de. Speciellt eq vid 2khz mellan -3db till -5db, så de inte låter diskant.

Sen du är nöjd, så skulle jag bussa ut i en drumbus. Där du lägger en fet compressor för alla drumljuden, eq så trummorna lyfter upp dom frekvenserna för att dom ska låta mer levande. Lägg till en stereo imager och panna i de imager ifrån Left/Right kanalerna till omvänd stereo.

Samma sak de gäller för synth ljuden, där du är nöjd med mixningen, så lägger alla synth ljuden också till en bus. Där du kan också kan lägga effekter, t.e.x en gitarr effekt, där du kan få de wah, wah känslan.

Innan du börja mastra så är mitt regel att ljuden ska ligga max -6db. Sen kan du börja mastra, men de kan du kolla upp på youtube om hur du mastrar dina tracks. Varför är de max på -6db, är att så de inte låter muddigt när du mastra ut de.
Asså i min värld så är inte 2 kHz diskant... och kan du försöka vara lite mer specifik med vilken låt och vilka samples som du tkr borde eq:as?

Fattar inte riktigt vad du menar med stereon... menar du att jag skall fasvända eller vadå?
Asså jag har använt sub-bussar genom hela mixen och kompressorn var nästan fullt peak med pre-delay, på trummorna. Känns bara som att du slänger ur dig lite begrepp, för att ärligt talat är ju inte dynamiken direkt ojämn, bortsett från "That's What She Said"...

Jag exporterade med -6db och mastrade via LANDR på alla utom den första låten.
Citera
2015-03-26, 16:23
  #4
Medlem
Då var en ny låt klar! En remix på Soulja Boy - Crank Dat!

https://soundcloud.com/p12/soulja-bo...-dat-p12-remix
Citera
2015-03-27, 15:48
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peatwelve
Asså i min värld så är inte 2 kHz diskant... och kan du försöka vara lite mer specifik med vilken låt och vilka samples som du tkr borde eq:as?

Fattar inte riktigt vad du menar med stereon... menar du att jag skall fasvända eller vadå?
Asså jag har använt sub-bussar genom hela mixen och kompressorn var nästan fullt peak med pre-delay, på trummorna. Känns bara som att du slänger ur dig lite begrepp, för att ärligt talat är ju inte dynamiken direkt ojämn, bortsett från "That's What She Said"...

Jag exporterade med -6db och mastrade via LANDR på alla utom den första låten.

Allså när jag mastrar, använder jag en imager, där får ut själva mastering ett bättre stereo bild. Och de diskanta är den hihat. Den är ibland för diskant i mina öron. Jag är en old school kille och gillar hi haten lite mer smuts på den. Testa Sausage Fattner ifrån DadaLife, där jag dra ner gainen på den typ ifrån -10 till -22.5. Och jag brukar dra upp fatness knappen väldigt högt och fet med colour, så de låter mer klarare. Sen eq jag på buss trummorna med fetare kick och pytte lite diskant. Mellan registret håller jag de låg.

Den jag menade med hihaten är den med Yallah.

http://i1.ytimg.com/vi/W3qMdQ2vRW8/maxresdefault.jpg

Sen lägger jag lite bitchruscher, där jag dra ner ifrån 16 bit till de lägsta 9 bit. Så de bli ännu mera smuts.

Lägger lite reverb och sen till slut lägger jag till Saturation. Där trummorna få en fin trum bild.
__________________
Senast redigerad av TheWiseOne 2015-03-27 kl. 16:03.
Citera
2015-03-30, 11:03
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheWiseOne
Allså när jag mastrar, använder jag en imager, där får ut själva mastering ett bättre stereo bild. Och de diskanta är den hihat. Den är ibland för diskant i mina öron. Jag är en old school kille och gillar hi haten lite mer smuts på den. Testa Sausage Fattner ifrån DadaLife, där jag dra ner gainen på den typ ifrån -10 till -22.5. Och jag brukar dra upp fatness knappen väldigt högt och fet med colour, så de låter mer klarare. Sen eq jag på buss trummorna med fetare kick och pytte lite diskant. Mellan registret håller jag de låg.

Den jag menade med hihaten är den med Yallah.

http://i1.ytimg.com/vi/W3qMdQ2vRW8/maxresdefault.jpg

Sen lägger jag lite bitchruscher, där jag dra ner ifrån 16 bit till de lägsta 9 bit. Så de bli ännu mera smuts.

Lägger lite reverb och sen till slut lägger jag till Saturation. Där trummorna få en fin trum bild.
Ok, tackar. Kändes som mer konstruktiv kritik.
Så du menar såklart de klassiska trap hatarna?

Just nu försöker jag få mina mixar att låta väldigt klara och lite dyrare. Jag tror att en bra metod hade annars varit att lägga typ 6 db lowpass på hatarna ner till 3.5 (typ) och svepa med en liten resonans för att få lite "rörelse" i dem.

Skall testa att processa mina trummor som du brukar på en mer klassisk hip hop produktion. Har sausage fattener och använde den väldigt mkt förut, men känner att den typ får det att låta mer lo-fi från att istället använda typ kompressor och saturation. Klanghelms SDRR och mer eq har typ ersatt både sausage fattener och andra limiters för mig, även fast det är olika typer av pluggar...

Någon feedback på senaste remixen?
Citera
2015-04-06, 15:17
  #7
Medlem
Ok, då var senaste beatet klart. Ge gärna feedback på mer än det här beatet!
https://soundcloud.com/p12/make-room
Citera
2015-04-17, 12:14
  #8
Medlem
https://soundcloud.com/p12/boiling-point

ännu en låt klar, typisk UK trap denna gången.

Ge gärna feedback!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback