• 5
  • 6
2015-03-15, 13:24
Medlem
Gbg-Smokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herz
Läs Anthony De Mellos bok Awareness. Finns att tanka hem direkt från nätet om du vill.

Det finns ett "Jag" och "Självet". Jaget är din naturliga mänskliga essens som är permanent från att du föds och dör. Denna delen av dig är oändlig och oförstörbar. Att komma i kontakt med detta kräver att vara medveten. Självet är Egots hjärta som är en produkt av din perceputella verklighet från hjärnan som du uppfattar med dina sinnen. Till detta hör ditt tänkande. Dvs tankeprocessen, det är den som ligger för grunden för alla illusioner som vi tror på, vi tror att Självet är Jaget. Dvs ti tror att våran kropp, namn, yrke, etnicitet, ideologi, idéer, ålder, status och personlighet är våran identitet.

Det är alltså Självet som är det falska jaget som är betingat av din miljö och kultur. Allting som du råkat ut för i ditt förflutna, allting du gjort och tänkt har betingat ditt sätt att se på världen och dig själv.

Att komma ut ur detta handlar om att bli medveten om varför allting är som det är. Dvs ifrågasätta hela sättet vi lever på. Det kräver medvetenhet i nuet och inte massa intellektuella aspirationer som många låser in sig på (t.ex Mindfulness)

Eckhart tolle förklarar detta väldigt bra i sina böcker.

Intressant! Ska banne med göra det tack för tipset.
Citera
2015-03-15, 13:28
Medlem
ReVarres avatar
Jag är, vad jag är vet jag inte, men jag vet vad jag inte är... Jag är inte mitt ego, jag är inte mina känslor, sensationer etc. Jag är ingenting jag kan ta på eller känna. Jag är ingenting. Allting är ingenting och ingenting är allting. Jag är observatören över den här kroppens ego.

Jag vettefan vad jag är och för att svara på vad jag gör så: jag observerar.
Citera
2015-03-16, 05:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReVarre
Jag är, vad jag är vet jag inte, men jag vet vad jag inte är... Jag är inte mitt ego, jag är inte mina känslor, sensationer etc. Jag är ingenting jag kan ta på eller känna. Jag är ingenting. Allting är ingenting och ingenting är allting. Jag är observatören över den här kroppens ego.

Jag vettefan vad jag är och för att svara på vad jag gör så: jag observerar.

Vell så nära man kan komma. Att observera. Det svaret gillar jag.

Jag är en observatör som observerar

Vad mer går att göra?
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här