2015-03-10, 15:22
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag liggar lågt tills dess jag inte längre riskerar komme i korselden mellan goran och MM.
LOL

Jag kan sluta om du tycker du har något att debattera med hen om...
Mer intressant är det inte att påpeka hens systematiska argumentationsfel.
Citera
2015-03-10, 15:23
Medlem
Spiritualitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pickledonion
Man kan inte vara både allsmäktig och allvetande. Det är en paradox. Att ens vara allsmäktig är en paradox.

http://rationalwiki.org/wiki/Omnipotence_paradox

Om Gud och Jesus existerar, vem är vi att hävda vad dessa kan och inte kan vara?
Vårt sinne är inte konstruerat att förstå någonting om dessa eller att någonsin vara på samma nivå som dessa varelser av extremt högt medvetande.
Citera
2015-03-10, 15:26
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Annars finns inte den dynamik, som är en förutsättning för att kunne "skapa" öht.

Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Ja så är det väl antagligen men då kan man säga i sådana fall att Gud skapade allt.

Det beror på hurvida "allt" refererar till ett ultimativt, metafysisk allt som är mer än bara kosmos/universum eller om "allt" är begränsat till att vara kosmos/universum.

Citat:
Eller också är Gud konstant under förändring.

Det är liksom det som är poängen med en dynamisk 'gud' ... som, när det kommer till kritan, kanske inte ens är en 'gud' i abrahamisk betydelse, men snarare ett koncept liknande "tao".
Citera
2015-03-10, 15:29
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spirituality
Om Gud och Jesus existerar, vem är vi att hävda vad dessa kan och inte kan vara?
Vårt sinne är inte konstruerat att förstå någonting om dessa eller att någonsin vara på samma nivå som dessa varelser av extremt högt medvetande.
Vad har vi då en hjärna till? Så kan jag tänka.
Ville Gud ha oss som ett gäng robottar som sa ja och amen så hade väl hjärnan inte behövts tycker jag.
Då gjorde Gud ett stort fel som satte en hjärna i skallen på oss.
Varit enklare för GUD att gjort oss till amöbor.
Om nu GUD inte vill ha konkurrans eller bli ifrågasatt så hade han väl inte skapat oss till frågvisa människor som vill utvecklas och lösa problem?
Citera
2015-03-10, 15:30
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Folk? Menar du att du är FOLK(plural) flera? Du verkar helt vansinnig tycker jag. Tom i bollen. Lampan är släckt. Tappad i golvet osv.
Vad tycker du om allsmäktighet och allvetande nu då du allvetande MeanME????? Jesus? Tror du att Jesus varit här som en slags allsmäktig ande och Gud? Eller vill du endast belysa dumskallar, dig själv inräknat då?
Har du någon gång haft rätt i en enda debatt mot mig?
Aldrig någonsin, och du kommer aldrig få det heller...

Så uttryck som "Tom i bollen. Lampan är släckt. Tappad i golvet" visar i det ljuset på vilken intellektuellt låg nivå du krälar.
Du är en sann Dunning Kruger bara, det är inte mer komplicerat än så.
Citera
2015-03-10, 15:31
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Jag kan sluta om du tycker du har något att debattera med hen om...

No worries. Det är bara min käpphäst om relationen mellan metafysik och teologi som jag har en möjlighet för att spekulativt diskutera om.

Så jag intar en diplomatisk attityd med ett minimum av konfrontationer.
Citera
2015-03-10, 15:33
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Det beror på hurvida "allt" refererar till ett ultimativt, metafysisk allt som är mer än bara kosmos/universum eller om "allt" är begränsat till att vara kosmos/universum.

Det är liksom det som är poängen med en dynamisk 'gud' ... som, när det kommer till kritan, kanske inte ens är en 'gud' i abrahamisk betydelse, men snarare ett koncept liknande "tao".
Det håller jag med dig fullkomligt i. Gud kan vara vad som helst. Absolut inte någon religions ägodel.
Eller ens religiösas. Då är Gud allas. Om han nu skapade oss med den så att säga fria viljan.
Gud eller vad det nu än är kanske sitter och gapskrattar åt oss alla.
Leker med oss som spratteldockor.
Jordens gladiatorspel.
Citera
2015-03-10, 15:35
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spirituality

Citat:

Men du har ju i och med den senaste paragrafen själv "hävdat" något om dessa ponerade entiteters kvaliteter (~höga medvetande).
Citera
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
No worries. Det är bara min käpphäst om relationen mellan metafysik och teologi som jag har en möjlighet för att spekulativt diskutera om.

Så jag intar en diplomatisk attityd med ett minimum av konfrontationer.
Jag kan släppa det, är lika givande att debattera med goran som att peta på en död fisk.
Allt som kommer ifrån opponenten luktar mest bara illa.

Ha så kul.
Citera
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Har du någon gång haft rätt i en enda debatt mot mig?
Aldrig någonsin, och du kommer aldrig få det heller...

Så uttryck som "Tom i bollen. Lampan är släckt. Tappad i golvet" visar i det ljuset på vilken intellektuellt låg nivå du krälar.
Du är en sann Dunning Kruger bara, det är inte mer komplicerat än så.
Jag är definitivt inte ute efter att ha rätt i mina diskussioner eftersom att jag är medveten om att jag definitivt inte har svar på allt i universums existens. Har du????
Jag är helt och hållet ute efter diskussioner som leder till ännu mer frågor och ännu mer funderingar.
Medan du mest är intresserad av att prata om dumskallar.
Citera
2015-03-10, 15:37
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det håller jag med dig fullkomligt i. Gud kan vara vad som helst. Absolut inte någon religions ägodel.
Eller ens religiösas. Då är Gud allas. Om han nu skapade oss med den så att säga fria viljan.
Gud eller vad det nu än är kanske sitter och gapskrattar åt oss alla.
Leker med oss som spratteldockor.
Jordens gladiatorspel.

Du låter nästen som en renodlat agnostiker nu.
Citera
2015-03-10, 15:38
Medlem
flugzvamps avatar
Om du läser NT får du intrycket att Jesus var mycket mer människa än gud. Vissa teologer menar t o m att Jesus inte visste att han var gud.

Jag undrar om någon kristen egentligen kan greppa hur Jesus kan vara både helt och fullt människa och helt och fullt Gud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in