2015-03-11, 20:26
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av den.femte.kaparen
T.ex saker som har ramlat ner från hyllor när jag har velat få svar på något, eller har gått för långt mot Gud. Det händer jämt och vänner och grannar har varit närvarande många gånger. Min mor brukar ringa mig dagen efter att jag har mått riktigt dåligt, och frågat om det hände något särskilt Hon vaknade, tänkte på mig och bad. Efter ett självmordsförsök hittade hon mig på en liten småväg, som var en avstickare från en annan småväg många mil från bebyggelsen. Jag hade inte ringt henne, hon var ute och letade ändå. En som jag var på besök hos för första gången, gick in i sängkammaren, föll på knä och bad för mig, och jag har själv gjort samma sak. Man får helt plötsligt en överväldigande kärlek till någon. Skarpa tillsägelser från Gud som till slut gör att man går ut och ser att det brinner hos grannen. Hundratals tillfälligheter och folk man träffar, som egentligen inte är tillfälligheter. Hjälp som kommer precis när man inte orkar längre.

Ok, tack för att du delade med dig. Jag är givetvis övertygad om att allt det där har naturliga förklaringar, saker trillar ner från hyllorna hemma hos mig också ibland och min mor ringer ju lite då och då, extra mycket under svårare tider.

Men så är det väl också lite så att om man söker så hittar man till sist, vill man se ett tecken från gud så ser man det till sist och det kan ju vara vad som helst. Jag har en hel del historier om detta från min frus djupt katolska mormor, men det är förstås inte mina historier att berätta. Med det sagt så kan det ju givetvis vara gud som är och knuffar ner saker från dina hyllor, men det ter sig rätt osannolikt.

Troende eller ej så är det förstås viktigt att vi tar hand om oss själva och varandra. Be till gusse kan ju ge en del sinnesro, för en ateist som mig är det meditation eller en promenad i skogen en solig dag. Mänsklig lycka är för övrigt en hel vetenskap. Det finns gott om studier som visar att exempelvis fysisk träning kan ha bättre verkan än vissa lyckopiller mot depressioner, och sådana resultat är onekligen intressant och något jag själv studerar. Kanske något för dig och andra som läser detta också.
Citera
2015-03-11, 20:33
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Han kallas Gud av Fadern, men han har FÅTT all makt. Fadern HAR all makt. Fadern är den som är allsmäktig och allvetande, inte Sonen.
Så har även jag uppfattat det hela. Tittar man på Bibelns historier så säger den hela tiden att Gud är den så att säga allsmäktige och allvetande, Inte Jesus.
Jesus svarade: Det förnämsta är detta: Hör Israel herren är vår Gud, Herren är en (Mark. 12:29)Jesus uttalar den Judiska trosbekännelsen.
Jag stiger upp till min fader, er fader, min Gud och er Gud( Joh.20:17)
Senast redigerad av goran744 2015-03-11 kl. 20:35.
Citera
2015-03-11, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Rabbit
Ok, tack för att du delade med dig. Jag är givetvis övertygad om att allt det där har naturliga förklaringar, saker trillar ner från hyllorna hemma hos mig också ibland och min mor ringer ju lite då och då, extra mycket under svårare tider.

Men så är det väl också lite så att om man söker så hittar man till sist, vill man se ett tecken från gud så ser man det till sist och det kan ju vara vad som helst. Jag har en hel del historier om detta från min frus djupt katolska mormor, men det är förstås inte mina historier att berätta. Med det sagt så kan det ju givetvis vara gud som är och knuffar ner saker från dina hyllor, men det ter sig rätt osannolikt.

Ok, tack för att du idiotförklarar mig på ett så fint sätt

Kasta inte pärlor till svinen.
Citera
2015-03-11, 20:56
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Ok, tack för att du idiotförklarar mig på ett så fint sätt

Kasta inte pärlor till svinen.

Haha, jag var troende en gång i tiden också och ser fortfarande en ung Marcus Schenkenberg när jag ser mig själv i spegeln (riktigt så snygg e jag inte) och då jag älskar med min fru så är jag en porrstjärna. De flesta av oss tror något om världen som inte stämmer, och en del tokiga idéer kan vi nog komma bort ifrån med lite rationellt tänkande. Inte nu för att jag tänker sluta tro att jag är löjligt snygg och är ännu bättre i bingen, lite kul måste man ju få ha
Citera
2015-03-11, 20:57
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
T.ex saker som har ramlat ner från hyllor när jag har velat få svar på något, eller har gått för långt mot Gud. Det händer jämt och vänner och grannar har varit närvarande många gånger. Min mor brukar ringa mig dagen efter att jag har mått riktigt dåligt, och frågat om det hände något särskilt Hon vaknade, tänkte på mig och bad. Efter ett självmordsförsök hittade hon mig på en liten småväg, som var en avstickare från en annan småväg många mil från bebyggelsen. Jag hade inte ringt henne, hon var ute och letade ändå. En som jag var på besök hos för första gången, gick in i sängkammaren, föll på knä och bad för mig, och jag har själv gjort samma sak. Man får helt plötsligt en överväldigande kärlek till någon. Skarpa tillsägelser från Gud som till slut gör att man går ut och ser att det brinner hos grannen. Hundratals tillfälligheter och folk man träffar, som egentligen inte är tillfälligheter. Hjälp som kommer precis när man inte orkar längre.

Tack för att du delar med dig. Det är mycket vi inte förstår av saker som händer.
Man har telepatiska band med sina närmaste, det får man ju bevisat för sig nästan dagligen.
Det är säkert meningen att du ska leva vidare. Hoppas du kan hålla dig på den vägen!
Citera
2015-03-11, 21:09
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Jag har upplevt väldigt mycket fysiskt också, och antagligen är det därför som jag inte låter mig övertygas att jag är knäpp och att det bara är mig själv jag diskuterar med. Det kanske är en av meningarna med de fysiska undren som Jesus gjorde, vem vet.
Jag har också varit med om en sak där Gud ingrep direkt och ganska så grymt också. Jag hade sagt högt och tydligt och både hånat och svurit mot Gud att jag minsann inte trodde på någon j....Gud.
Den andre sa exakt likadant. Några minuter efter detta hände saker som aldrig någonsin någon av oss två trott att skulle kunna ske. Mannen som jag satt bredvid blev en helt annan person och tappade kontrollen fullkomligt.
Båda två blev chockade efteråt. Mannen sa gång på gång att han inte förstod vad som hade hänt. Han grät och hade ångest.
Så nog kan Gud ingripa allt och NÄR han vill. Om det kunde ha hänt utan mitt och mannens svordomar och fula ord det kan jag inte bevisa men jag vet hur den mannen varit alltid och jag hade känt honom under många år. Detta var en person jag aldrig mött förut ,de fasansfulla minuterna.
Citera
2015-03-11, 21:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Du kan inte gå utanför din egen fyrkantiga kub och tänka detta: Ingen har definierat GUD men ändå så tror jag inte på att GUD har skapat universum, återuppväckt Jesus och gjort honom till GUD
Du är medveten om att det påståendet heller ej behöver vara sant eller komplett?

Men nu är bevisbördan din, så detta är bara semantisk akrobatik.
Citera
2015-03-11, 21:27
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag har också varit med om en sak där Gud ingrep direkt och ganska så grymt också. Jag hade sagt högt och tydligt och både hånat och svurit mot Gud att jag minsann inte trodde på någon j....Gud.
Den andre sa exakt likadant. Några minuter efter detta hände saker som aldrig någonsin någon av oss två trott att skulle kunna ske. Mannen som jag satt bredvid blev en helt annan person och tappade kontrollen fullkomligt.
Båda två blev chockade efteråt. Mannen sa gång på gång att han inte förstod vad som hade hänt. Han grät och hade ångest.
Så nog kan Gud ingripa allt och NÄR han vill.

Anekdotisk information och svag korrelationalism. Jag ser du är tillbaka på ditt vanliga trams-nivå.
Citera
2015-03-11, 21:30
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Tack för att du delar med dig. Det är mycket vi inte förstår av saker som händer.
Man har telepatiska band med sina närmaste, det får man ju bevisat för sig nästan dagligen.
Det är säkert meningen att du ska leva vidare. Hoppas du kan hålla dig på den vägen!

Alltså... ni drar lite för snabba slutsatser. "Telepatiska band" kan ju bara vara att ens närmaste har hört på ens röst att man är lite nerstämd och hör av sig lite extra mycket och är extra omtänksam under en tid. Men för all del, visst kan det existera telepati, många har hävdat det men det har aldrig bevisats trots försök under kontrollerade former, så jag tvivlar på det tills det är bevisat. Telepati är heller inget bevis för gud. Vi har både walkie talkies och mobiltelefoner och det är inget magisk med dem, det bygger båda på väletablerade fysiska principer a.k.a. vetenskap.

Citat:
Så nog kan Gud ingripa allt och NÄR han vill. Om det kunde ha hänt utan mitt och mannens svordomar och fula ord det kan jag inte bevisa men jag vet hur den mannen varit alltid och jag hade känt honom under många år. Detta var en person jag aldrig mött förut ,de fasansfulla minuterna.

Detta låter extremt mycket som en helt orelaterad händelse, en snubbe fick en psykos eller något, sådant händer. Hur många tror du inte har svurit att de inte tror på någon jävla gud? Titta jag gjorde det precis, inget speciellt hände.

Men nu kom jag tänka på en rolig scen från Religoulous där en "ex-jew for jesus" berättar om vilka "mirakel" som fick han att bli kristen. https://www.youtube.com/watch?v=Y07Fd6YzpK8

Enjoy
Citera
2015-03-11, 21:30
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag vet det! Men har redan beskrivit det genom att säga att jag inte vet om det hade kunnat hända ändå.
Det enda jag vet är att jag känt mannen under många år, men aldrig mött den personen som dök upp då.
Att det hände just då när vi sagt detta högt och verkligen hånat och menat det vi sa så blev det något mycket oväntat efter det.
Behöver som sagt var inte vara ett ingripande men jag kopplar ihop händelsen och var där och vet exakt vad som hände och hur mannen varit innan. En av mina bästa vänner.
Citera
2015-03-11, 21:33
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

Citat:
Jag vet det!

Bra. Då är det avklarat.
Citera
2015-03-11, 21:35
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Rabbit
Alltså... ni drar lite för snabba slutsatser. "Telepatiska band" kan ju bara vara att ens närmaste har hört på ens röst att man är lite nerstämd och hör av sig lite extra mycket och är extra omtänksam under en tid. Men för all del, visst kan det existera telepati, många har hävdat det men det har aldrig bevisats trots försök under kontrollerade former, så jag tvivlar på det tills det är bevisat. Telepati är heller inget bevis för gud. Vi har både walkie talkies och mobiltelefoner och det är inget magisk med dem, det bygger båda på väletablerade fysiska principer a.k.a. vetenskap.

Detta låter extremt mycket som en helt orelaterad händelse, en snubbe fick en psykos eller något, sådant händer. Hur många tror du inte har svurit att de inte tror på någon jävla gud? Titta jag gjorde det precis, inget speciellt hände.

Men nu kom jag tänka på en rolig scen från Religoulous där en "ex-jew for jesus" berättar om vilka "mirakel" som fick han att bli kristen. https://www.youtube.com/watch?v=Y07Fd6YzpK8

Enjoy
Nej det var definitivt ingen psykos och definitivt en engånghändelse och definitivt en man jag aldrig mött som han var då och har aldrig mött den mannen igen i honom.
Jag sa inte endast det du skrev där utan vi satt och pratade länge om Gud och jag bad honom bevisa att han fanns dessutom. Efter att ha vänt mig mot Gud och verkligen sagt med hela mitt hjärta att jag definitivt inte trodde att han fanns och bad i stort sett Gud dra åt h....
Men det blev jag som hamnade i helvetet en timme.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in