2015-03-10, 13:47
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Annars finns inte den dynamik, som är en förutsättning för att kunne "skapa" öht.
Hur menar du nu? Varför skulle man inte kunna skapa utan denna dynamiken? Jag tycker istället att det blir rörigare och krångligare och Gud och allt blir ännu mer luddigt om man skall behöva tänka på tre saker i ett.
Citera
2015-03-10, 13:53
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Varför skulle man inte kunna skapa utan denna dynamiken?

Skapelse är en dynamisk process, och detta förutsättar "diskrethet" i form av olika energi-nivåer/-polariteter.

En totalt énhetlig/homogen 'gud' är statisk.
Citera
2015-03-10, 14:35
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Skapelse är en dynamisk process, och detta förutsättar "diskrethet" i form av olika energi-nivåer/-polariteter.

En totalt énhetlig/homogen 'gud' är statisk.

Skapelsen är föränderlig och använder sig av olika energi-nivåer (växelverkan osv)annars blir den stillastående. Tiden skulle stanna och människan skulle sluta existera, sluta leva, eller hur? Allt skulle stanna upp så att säga.
Då kan Gud inte vara statisk.Då är han död eller ett eko från det förflutna. Människan går framåt medan Gud då står där stilla i dåtiden och gör vad?
Om människorna utvecklas och är en del av den här alltid pågående skapelsen så är Gud ett dött material då? Eller så att säga fullkomligt utvecklad eller stannat i utvecklingen.
Då kan han varken vara allsmäktig eller allvetande.
Då måste själva energin vara själva skapelsens början men hur och från vad? Ett hål som var vart någonstans? som exploderade av vad? Blev något av ingenting, helt enkelt, vad var då ingenting?
Enklare att bara tro eller inte tro helt enkelt.
Citera
2015-03-10, 14:46
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Skapelsen är föränderlig och använder sig av olika energi-nivåer (växelverkan osv)annars blir den stillastående. Tiden skulle stanna och människan skulle sluta existera, sluta leva, eller hur? Allt skulle stanna upp så att säga.

Citat:
Då kan Gud inte vara statisk.

Min poäng ... om vi ponerar att 'guds' skapande fungerar enligt principerna i den dynamik vi kan observera i kosmos. (1)

Citat:
Om människorna utvecklas och är en del av den här alltid pågående skapelsen så är Gud ett dött material då? Eller så att säga fullkomligt utvecklad eller stannat i utvecklingen.

Om (1) accepteras som underlag blir ditt följande förslag om "energi" (d.v.s. dynamik") en rimlig teologisk spekulation.

Citat:
Då måste själva energin vara själva skapelsens början men hur och från vad?

Men om energi/dynamik är "the primary cause" finns det inga "absoluter" och sökandet efter the primary cause kan regredieras oändligt.

Det kan alltid postuleras vara en 'gud (eller något annat) "bakom" 'gud'.
Citera
2015-03-10, 14:47
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Då kan Gud inte vara statisk.Då är han död eller ett eko från det förflutna. Människan går framåt medan Gud då står där stilla i dåtiden och gör vad?
Då måste själva energin vara själva skapelsens början men hur och från vad? Ett hål som var vart någonstans? som exploderade av vad? Blev något av ingenting, helt enkelt, vad var då ingenting?
Enklare att bara tro eller inte tro helt enkelt.
Har du börjat missbruka droger nu, när du häver ur dig en sådan radda strunt?

Onödigt att ens fråga om du har belägg för allt det där tramset va?
Citera
2015-03-10, 14:54
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME

Jag använder aldrig droger för det första. OCH är och har alltid varit på religionstrådarna för att försöka förstå dynamiken bakom Gud och religion, vilket du ännu ej tycks ha förstått.
Hur skall människan förstå utan att prata om det? Diskutera runt det? Belysa, forska, kalla det vad du vill?
Tror du att du blir klokare genom att häva ur dig samma skit hela tiden? Har du inga funderingar på saker och ting?
Vi pratar just nu om allsmäktighet och allvetande MED Jesus med i bilden. Kan du prata om det utan att använda detta jag tog upp?
Citera
2015-03-10, 14:58
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Jag refererar till mitt inlägg # 28.

Och visserligen är goran744s betraktninger spekulationer (men hon är inte pådyvlande om det när vi kommer in på det transcendenta området) ...

... MEN det är spekulationer som inte är så främmande för ateismen eller religionskritiken, eftersom dessa spekulationer relaterar rationellt till den ofta ställa frågan: "Vad skapade då 'gud'?"

M.a.o. är detta ett steg på vägen till att släppa den pådyvlande teisms evinnerliga tjat om "absoluter" (som är absoluter för "det bara är så").
Citera
2015-03-10, 15:05
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Jag använder aldrig droger för det första. OCH är och har alltid varit på religionstrådarna för att försöka förstå dynamiken bakom Gud och religion, vilket du ännu ej tycks ha förstått.
Hur skall människan förstå utan att prata om det? Diskutera runt det? Belysa, forska, kalla det vad du vill?
Tror du att du blir klokare genom att häva ur dig samma skit hela tiden? Har du inga funderingar på saker och ting?
Vi pratar just nu om allsmäktighet och allvetande MED Jesus med i bilden. Kan du prata om det utan att använda detta jag tog upp?
Du menar med andra ord "Nej" till att du inte har några belägg.
Varför tar du ens upp plats i tråden om du inte har belägg för det du säger?
Och varför jag upprepar mig, ja det beror ju på att du är osedvanligt dum i huvudet och saknar förmåga att lära dig ens de mest elementa fakta. Då tvingas man ju till att upprepa sig hela tiden därför du är så korkad och gör samma fel varje gång du skriver här.
Citera
2015-03-10, 15:12
Medlem
Bogomils avatar
Jag liggar lågt tills dess jag inte längre riskerar komme i korselden mellan goran och MM.
Citera
2015-03-10, 15:17
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Nej jag menade exakt det jag skrev. Dumskalle!
Du menar "trams" då, men det är ju i princip samma sak...
Att du inte har något att komma med och att skriva "trams" det är ju synonymt för dig.
Så igen gnäller du över att folk reagerar på att du skriver trams...

Testa skriv ett seriöst inlägg någon gång om du har kapacitet till det, vilket jag betvivlar, och märk skillnaden.
Citera
2015-03-10, 15:19
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Annars finns inte den dynamik, som är en förutsättning för att kunne "skapa" öht.
Ja så är det väl antagligen men då kan man säga i sådana fall att Gud skapade allt. Jesus försökte rätta till Guds så att säga misstag med hjälp av den helige anden. Då är ju Gud inte fullkomlig och allvetande heller, kan jag då tycka.
Eller också är Gud konstant under förändring.
Om man nu skall spekulera i fenomenet Gud, Jesus och den helige anden.
Citera
2015-03-10, 15:22
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Du menar "trams" då, men det är ju i princip samma sak...
Att du inte har något att komma med och att skriva "trams" det är ju synonymt för dig.
Så igen gnäller du över att folk reagerar på att du skriver trams...

Testa skriv ett seriöst inlägg någon gång om du har kapacitet till det, vilket jag betvivlar, och märk skillnaden.
Folk? Menar du att du är FOLK(plural) flera? Du verkar helt vansinnig tycker jag. Tom i bollen. Lampan är släckt. Tappad i golvet osv.
Vad tycker du om allsmäktighet och allvetande nu då du allvetande MeanME????? Jesus? Tror du att Jesus varit här som en slags allsmäktig ande och Gud? Eller vill du endast belysa dumskallar, dig själv inräknat då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in