Citat:
Ursprungligen postat av
Erese
Det betyder i grunden samma sak. Du väljer bara orden annorlunda. Och du sade själv att han gjorde något som ingen annan lyckats med. Det är att vara super.
Detta är bara tjafs om semantiken.
Citat:
Ursprungligen postat av
Erese
Det beror sig på. Om möjligheten faktiskt fanns att komma fram till en lösning där våld kunde undvikas så skulle den tas. Det är jag övertygad om. Folk skulle inte svara med våld för att dem ville utan för att det verkade some enda utvägen.
Nu har du glömt det vi ursprungligen pratade om, jag hade Mahatma Gandhi som exempel, våld kunde inte undvikas eftersom Brittiska krigsmakten mejade ner människor.
Gandhi valde ändå att möta detta våld med icke våld, något som inte alla människor gör, detta gör honom dock inte unik, eller att han är en supermänniska.
Citat:
Ursprungligen postat av
Erese
Ja. Men det höll jag ju med om också.
Ja va bra, han var ingen supermänniska, bara en människa som valde det goda, på samma sätt som Gandhi valde det goda att inte ta till våld även om andra brukar våld, du vet vända andra kinden till.
Citat:
Ursprungligen postat av
Erese
Detsamma.
Men det är ju du som hakar upp dig på vilka ord jag använder istället för att förstå vad jag menar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Erese
Måste du resonera i ytterligheter? Han hade gärna fått komma överens med människan om vad som är bäst istället för att slänga ner några budord och köra över alla med sina idéer. Fråga. Diskutera.
Problemet är att det går inte att komma överens eftersom människor har olika åsikter, Adam kanske tyckte det var ont att Kain dödade sin bror, men Kain kanske tyckte det var bara rättvist och riktigt. Hur ska Gud kunna komma överens med Adam och Kain i detta fallet menar du?
Citat:
Ursprungligen postat av
Erese
Du säger det. Men ut ur paradiset åkte dem ändå. Mot sin vilja. Paradox.
Ja för att dom bröt dom givna lagarna och reglerna. Svenska medborgare har också fri vilja att bestämma vad som är gott och ont, men om man bryter mot Sveriges lagar så åker man in i fängelset, mot sin vilja.
Citat:
Ursprungligen postat av
Erese
Det är inte så svårt. Tvinga de till att omvända sig.
Tvinga på vilket sätt, tortera dom? Om dom ändå inte omvänder sig, vad ska Gud göra då?
Citat:
Ursprungligen postat av
Erese
Döda Djävulen.
Men då kommer hans polare att ifrågasätta detta beslut, vad gör du med den personen, dödar även honom?
Citat:
Ursprungligen postat av
Erese
Stoppa Kain från att mörda Abel alternativt väck honom till liv igen.
Du sade att du vet hur man ska lösa detta, så hur vill du ha det? Stoppa Kain eller väcka Abel till liv?
Citat:
Ursprungligen postat av
Erese
Varför stoppade han inte de här sakerna från början med tanke på att han visste att dem skulle inträffa?
Jag har aldrig sagt att Gud vet vad människor med fri vilja väljer att göra.
Citat:
Ursprungligen postat av
Erese
Det brukar låta så. Varför måste människorna var ödmjuka nog? Han kan väl skicka meddelandena likt förbaskat? Vi kanske bara inte vet hur vi ska göra? Det är trots allt för vårt bästa och kan hjälpa hans skapelse på fötter. Det känns inte så kärleksfullt av honom.
Du ignorerade min liknelse, menar du att det är grannen som misslyckas om du inte tar emot meddelandet om att huset brinner?
Som jag sade, meddelandena skickas varje dag jorden runt, genom att hans utsända tar kontakt med människor och förklarar vad Gud anser är gott och ont, men dom flesta människorna ignorerar detta:
"Gå in genom den trånga porten. Ty den port är vid och den väg är bred som leder till fördärvet,
och det är många som går in genom den. Men den port är trång och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den." (Matteus 7:13-14 Bibel2000)
"Stig in i huset med en fridshälsning, och om huset är värdigt skall det få den frid ni önskar det. Men om det inte är värdigt skall den friden vända tillbaka till er.
Om man inte tar emot er eller lyssnar till era ord, så lämna det huset eller den staden och skaka bort dess damm från era fötter. " (Matteus 10:12-14 Bibel2000)
Citat:
Ursprungligen postat av
Erese
Det här ordet går inte ihop med ordet Gud. Gud kan forma verkligheten och allting som han vill. Så det finns inga måsten. Han vill uppenbarligen att det ska vara på det sättet. Han kan helt enkelt ge oss paradiset här och nu men han gör det inte.
Det hade varit bra om du hade citerat hela sammanhanget jag skrev det i, och inte bara citera ett enda ord. Jag hittar inte i vilket sammanhang du menar detta.