2015-03-11, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av den.femte.kaparen
Japp. Fast inga är väl att ta i, många vetenskapsmän uttryckte en tro på en högre makt. Men den som ser på Gud kommer att dö, så det är den ultimata utmaningen.

Jag vet! Vi hittar på en skrämmande högre makt som är en ande sedan hittar vi på dogmer som leder folk att vara sådana som vi vill att de ska vara, dogmer som "man måste tro på" Då skapas det en Egregore eftersom så många samlas kollektivt till samma idéer, en Egregore som blir "Gud" sedan tror alla att våra ord är sanningen när de upplever denne "ande". Bra idé -Muahahahaaaa.

Bibeln var våra ord i begynnelsen och dessa ord är er "Gud". Amen.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2015-03-11 kl. 14:19.
Citera
2015-03-11, 14:14
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Det brukar ju vara ett helt gäng som kritiserar dina inlägg här regelbundet men ditt minne är ju tydligen lika selektivt som dina argument och lösa påståenden suger iofs.

Och nej lika lite som Gud kan vara allsmäktig kan Jesus vara det.
Gud kan inte skapa en sten som är så tung att hen inte kan lyfta den.
Eller.
Gud kan skapa en så tung sten så hen inte kan lyfta den, i vilket fall då är Gud inte allsmäktig.
Q.E.D
Nu är jag definitivt inte rädd för konstruktiv kritik och nej du har fel. Du är inte kritisk till det jag säger utan beter dig som en dumskalle helt enkelt och har inte det minsta kritik i dina inlägg utan rena rama dumheter i dina ointelligenta kommentarer.
Inte många som beter sig så mot mig här inne mer än du och eventuellt en till.
Resten kan diskutera vuxet och utan ointelligenta dumhuvudkommentarer och har dessutom förmågan att hålla sig till ämnet vilket du har stora brister på.

För att återigen nu då försöka få dig MeanME att hålla dig till trådens fråga om Jesus och allsmäktigheten och Gud.
Vad tänker du om saken? Vad har du för funderingar runt ämnet?
Citera
2015-03-11, 14:39
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Nu är jag definitivt inte rädd för konstruktiv kritik och nej du har fel. Du är inte kritisk till det jag säger utan beter dig som en dumskalle helt enkelt och har inte det minsta kritik i dina inlägg utan rena rama dumheter i dina ointelligenta kommentarer.
Inte många som beter sig så mot mig här inne mer än du och eventuellt en till.
Resten kan diskutera vuxet och utan ointelligenta dumhuvudkommentarer och har dessutom förmågan att hålla sig till ämnet vilket du har stora brister på.

För att återigen nu då försöka få dig MeanME att hålla dig till trådens fråga om Jesus och allsmäktigheten och Gud.
Vad tänker du om saken? Vad har du för funderingar runt ämnet?
Du, jag har givit dig ett antal chanser nu att ge din syn på olika frågor och VAR ENDA GÅNG har det slutat med att du fått ett småbarnstantrum för att man inte svalde allt du sade med hull och hår. Så att man satt en idiotstämpel i pannan på dig har du jobbat ihop helt självsvåldigt så du kan ta av dig offerkoftan, den är malplacerad på dig. Du har uppfört dig som en idiot och blir därefter behandlad som en sådan då med. Finns massor med teister här som det går att föra givande och sansade samtal med, men du har bevisat så många gånger nu att det inte går med dig.

Vi skall inte fungera som dagbarnvårdare för dig här utan det är ett diskussionsforum för vuxna och när du fattat det och inser att du ofta, väldigt ofta, för fram saker som fakta som inte grundar sig annat än i ditt högst personliga tyckande och tro och att detta saknar relevans i en fråga som man objektivt kan finna ett rätt eller fel i då kan du komma åter. Tills dess kommer jag behandla dig som det barn du uppträder som, när det är något som inte passar "fröken".

Att du uppfattar mina kommentarer som ointelligenta beror enbart på att du inte förstår vad frågan handlar om och vari dina retoriska misstag ligger i, inget annat.

Vill du debattera denna fråga ytterligare ta det som PM så svarar jag när jag känner för det, för ditt gnällande över att man inte tar dig på allvar är inte topic för tråden, något du tydligen känner starkt för när det kommer till andra men inte så mycket när det kommer till dig själv något som påpekats för dig många gånger nu...
Citera
2015-03-11, 14:42
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
OK, jag läste lite om honom, Sveriges störste kritiker av organiserad kristendom. Det är framförallt en sak som lät tveksam:
"Det språkteoretiska postulatet: Det måste vara möjligt att meddela även icke-troende innebörden i de religiösa uppfattningarna och upplevelserna."

Jag förstår postulatets innebörd. Men hur hade han tänkt sig att det skulle gå till?
Tja hur hade du tänkt dig att en förtjänstfull missionsverksamhet skulle kunna fungera?
Kan du inte förklara ditt gudskoncept hur hade du tänkt dig omvända folk till något annat än en läpparnas bekännelse?
Citera
2015-03-11, 15:05
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Jag pratar med honom varje dag. För mycket att berätta.
Det är du smart nog att fatta att det saknar all innebörd som något som helst stöd för en Gud.
Citat:
Japp. Fast inga är väl att ta i, många vetenskapsmän uttryckte en tro på en högre makt. Men den som ser på Gud kommer att dö, så det är den ultimata utmaningen.
Det är ju bara en "no true scotsman" ett ad populus och ett påhittat argument utan stöd.
"Swing and miss" som man säger i baseball.
Citat:
Egen erfarenhet. Du kan förstås vara en mycket bättre människa än jag, som ideligen söker sanningen och offrar allt för att hitta den, och om du påstår det så får jag väl tro dig.
Om man skulle vara en bättre människa för man söker sanningen det tror jag inte, en nyfiken är mer troligt, men bättre knappast. Att hjälpa en pensionär som ramlat på gatan eller ge en slant till välgörenhet gör nog mer på det pluskontot tror jag i så fall.
Citera
2015-03-11, 15:15
Medlem
Ereses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag menar att han inte var någon supermänniska eller Gud

Det betyder i grunden samma sak. Du väljer bara orden annorlunda. Och du sade själv att han gjorde något som ingen annan lyckats med. Det är att vara super.

Citat:
Dom flesta människor skulle inte ha agerat på det sättet, att möta våld med icke våld

Det beror sig på. Om möjligheten faktiskt fanns att komma fram till en lösning där våld kunde undvikas så skulle den tas. Det är jag övertygad om. Folk skulle inte svara med våld för att dem ville utan för att det verkade some enda utvägen.

Citat:
Han var dock en människa

Ja. Men det höll jag ju med om också.

Citat:
haka inte upp dig nu

Detsamma.

Citat:
Men menar du då att Gud inte ska ha några lagar och regler för människan?

Måste du resonera i ytterligheter? Han hade gärna fått komma överens med människan om vad som är bäst istället för att slänga ner några budord och köra över alla med sina idéer. Fråga. Diskutera.

Citat:
dom fick själva bestämma vad som var gott och ont

Du säger det. Men ut ur paradiset åkte dem ändå. Mot sin vilja. Paradox.

Citat:
Om du är smartare än Gud så kan du förklara hur han borde ha agerat

Det är inte så svårt. Tvinga de till att omvända sig. Döda Djävulen. Stoppa Kain från att mörda Abel alternativt väck honom till liv igen. Varför stoppade han inte de här sakerna från början med tanke på att han visste att dem skulle inträffa?

Citat:
Det är inte Gud som misslyckas, det är människorna som misslyckas med att vara ödmjuka nog att lyssna till meddelandena

Det brukar låta så. Varför måste människorna var ödmjuka nog? Han kan väl skicka meddelandena likt förbaskat? Vi kanske bara inte vet hur vi ska göra? Det är trots allt för vårt bästa och kan hjälpa hans skapelse på fötter. Det känns inte så kärleksfullt av honom.

Citat:
måste

Det här ordet går inte ihop med ordet Gud. Gud kan forma verkligheten och allting som han vill. Så det finns inga måsten. Han vill uppenbarligen att det ska vara på det sättet. Han kan helt enkelt ge oss paradiset här och nu men han gör det inte.

Citat:
det handlar t.ex. inte om att man dyrkar Satan nödvändigtvis.

Citat:
Och dessa välsignas inte med ett liv på tusentals år

Citat:
det är en välsignelse att få leva mer än 70-80 år och t.o.m. flera tusen år. Satan och hans anhängare får bara leva några tusen år
Citera
2015-03-11, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erese
Det betyder i grunden samma sak. Du väljer bara orden annorlunda. Och du sade själv att han gjorde något som ingen annan lyckats med. Det är att vara super.

Detta är bara tjafs om semantiken.

Citat:
Det beror sig på. Om möjligheten faktiskt fanns att komma fram till en lösning där våld kunde undvikas så skulle den tas. Det är jag övertygad om. Folk skulle inte svara med våld för att dem ville utan för att det verkade some enda utvägen.

Nu har du glömt det vi ursprungligen pratade om, jag hade Mahatma Gandhi som exempel, våld kunde inte undvikas eftersom Brittiska krigsmakten mejade ner människor.

Gandhi valde ändå att möta detta våld med icke våld, något som inte alla människor gör, detta gör honom dock inte unik, eller att han är en supermänniska.

Citat:
Ja. Men det höll jag ju med om också.

Ja va bra, han var ingen supermänniska, bara en människa som valde det goda, på samma sätt som Gandhi valde det goda att inte ta till våld även om andra brukar våld, du vet vända andra kinden till.

Citat:
Detsamma.

Men det är ju du som hakar upp dig på vilka ord jag använder istället för att förstå vad jag menar.

Citat:
Måste du resonera i ytterligheter? Han hade gärna fått komma överens med människan om vad som är bäst istället för att slänga ner några budord och köra över alla med sina idéer. Fråga. Diskutera.

Problemet är att det går inte att komma överens eftersom människor har olika åsikter, Adam kanske tyckte det var ont att Kain dödade sin bror, men Kain kanske tyckte det var bara rättvist och riktigt. Hur ska Gud kunna komma överens med Adam och Kain i detta fallet menar du?

Citat:
Du säger det. Men ut ur paradiset åkte dem ändå. Mot sin vilja. Paradox.

Ja för att dom bröt dom givna lagarna och reglerna. Svenska medborgare har också fri vilja att bestämma vad som är gott och ont, men om man bryter mot Sveriges lagar så åker man in i fängelset, mot sin vilja.

Citat:
Det är inte så svårt. Tvinga de till att omvända sig.

Tvinga på vilket sätt, tortera dom? Om dom ändå inte omvänder sig, vad ska Gud göra då?

Citat:
Döda Djävulen.

Men då kommer hans polare att ifrågasätta detta beslut, vad gör du med den personen, dödar även honom?

Citat:
Stoppa Kain från att mörda Abel alternativt väck honom till liv igen.

Du sade att du vet hur man ska lösa detta, så hur vill du ha det? Stoppa Kain eller väcka Abel till liv?

Citat:
Varför stoppade han inte de här sakerna från början med tanke på att han visste att dem skulle inträffa?

Jag har aldrig sagt att Gud vet vad människor med fri vilja väljer att göra.

Citat:
Det brukar låta så. Varför måste människorna var ödmjuka nog? Han kan väl skicka meddelandena likt förbaskat? Vi kanske bara inte vet hur vi ska göra? Det är trots allt för vårt bästa och kan hjälpa hans skapelse på fötter. Det känns inte så kärleksfullt av honom.

Du ignorerade min liknelse, menar du att det är grannen som misslyckas om du inte tar emot meddelandet om att huset brinner?

Som jag sade, meddelandena skickas varje dag jorden runt, genom att hans utsända tar kontakt med människor och förklarar vad Gud anser är gott och ont, men dom flesta människorna ignorerar detta:

"Gå in genom den trånga porten. Ty den port är vid och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går in genom den. Men den port är trång och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den." (Matteus 7:13-14 Bibel2000)

"Stig in i huset med en fridshälsning, och om huset är värdigt skall det få den frid ni önskar det. Men om det inte är värdigt skall den friden vända tillbaka till er. Om man inte tar emot er eller lyssnar till era ord, så lämna det huset eller den staden och skaka bort dess damm från era fötter. " (Matteus 10:12-14 Bibel2000)

Citat:
Det här ordet går inte ihop med ordet Gud. Gud kan forma verkligheten och allting som han vill. Så det finns inga måsten. Han vill uppenbarligen att det ska vara på det sättet. Han kan helt enkelt ge oss paradiset här och nu men han gör det inte.

Det hade varit bra om du hade citerat hela sammanhanget jag skrev det i, och inte bara citera ett enda ord. Jag hittar inte i vilket sammanhang du menar detta.
Citera
2015-03-11, 17:25
Medlem
Citat:
Döda Djävulen.

Citat:
Men då kommer hans polare att ifrågasätta detta beslut, vad gör du med den personen, dödar även honom?

Eh va!

Sådana petitesser bekymrar honom ju inte när det gäller hela mänskligheten? Då vill han ju sortera oss så att det inte är en enda av oss som inte blir av med någon av sina närmaste.
Citera
2015-03-11, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Undisputed
Enligt Bibeln så har Jesus skapat allting, han är frälsaren, han är vägen till livet. Så jag tror att han är allsmäktig(gud).
Han kallas Gud av Fadern, men han har FÅTT all makt. Fadern HAR all makt. Fadern är den som är allsmäktig och allvetande, inte Sonen.
Citera
2015-03-11, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Det är du smart nog att fatta att det saknar all innebörd som något som helst stöd för en Gud.

Jag har upplevt väldigt mycket fysiskt också, och antagligen är det därför som jag inte låter mig övertygas att jag är knäpp och att det bara är mig själv jag diskuterar med. Det kanske är en av meningarna med de fysiska undren som Jesus gjorde, vem vet.
Citera
2015-03-11, 19:25
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Jag har upplevt väldigt mycket fysiskt också, och antagligen är det därför som jag inte låter mig övertygas att jag är knäpp och att det bara är mig själv jag diskuterar med. Det kanske är en av meningarna med de fysiska undren som Jesus gjorde, vem vet.

Ingen vet ens om jesus fanns, enda "beviset" som finns är bibeln, som vi vet skrevs långt efter hej jesus förmodade död (ca 30 år) och inte av ögonvittnen.

Vad är det för fysiskt du har upplevt?
Citera
2015-03-11, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Rabbit
Vad är det för fysiskt du har upplevt?

T.ex saker som har ramlat ner från hyllor när jag har velat få svar på något, eller har gått för långt mot Gud. Det händer jämt och vänner och grannar har varit närvarande många gånger. Min mor brukar ringa mig dagen efter att jag har mått riktigt dåligt, och frågat om det hände något särskilt Hon vaknade, tänkte på mig och bad. Efter ett självmordsförsök hittade hon mig på en liten småväg, som var en avstickare från en annan småväg många mil från bebyggelsen. Jag hade inte ringt henne, hon var ute och letade ändå. En som jag var på besök hos för första gången, gick in i sängkammaren, föll på knä och bad för mig, och jag har själv gjort samma sak. Man får helt plötsligt en överväldigande kärlek till någon. Skarpa tillsägelser från Gud som till slut gör att man går ut och ser att det brinner hos grannen. Hundratals tillfälligheter och folk man träffar, som egentligen inte är tillfälligheter. Hjälp som kommer precis när man inte orkar längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in