2015-03-11, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erese
Så gott som alla cancerfall är medfödda Alltså inte orsakade av något miljögift eller andra yttre omständigheter.

"Medfödda" är en yttre omständighet. Folk som har obotliga sjukdomar eller är svaga tycker att de har samma rätt som andra att "få" barn. Den starke överlever i resten av naturen, men vi har skapat ett samhälle där alla ska få göra allting.
Citera
2015-03-11, 13:27
Medlem
Ereses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av den.femte.kaparen
"Medfödda" är en yttre omständighet

Nej. Det är det inte. Snarare raka motsatsen.

Citat:
Folk som har obotliga sjukdomar eller är svaga tycker att de har samma rätt som andra att "få" barn

Och föräldrar som är friska och ändå får ett barn som visar sig var sjukt?
Citera
2015-03-11, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Bibeln talar om såna människor som alltigenom jordiska, helt utan andlighet. Det kan finnas en möjlighet att de får en tillfälle att komma till tro när de har sett Gud och andevärlden (seeing is believing), men tron är en gåva från Gud i sig, så om du inte kommit till tro i detta jordeliv, hur ska du övertyga Gud om att din tro består? I all evighet? Redan nu finns det människor som tror till en början, men rikedomens lockelöser får de att avfalla från tron. De har ingen rot (rättstavat) i sig.

När jag förklarat att Gud är en nu levande människa (inte Jesus) samt att bibeln är ett skurkstreck. Då är det som att det blir tyst en liten stund och inget bemötande. Sedan fortsätter valsandet om "ande" och "Jesus" som om inget hänt?

Det är precis som att om sanningen inte ser ut som vi vill då skiter vi i den. Vi vill hellre ha en osynlig ande och en bok som vi kan använda mot alla andra och för att själva känna oss exklusiva och utvalda, även om hela verkligheten slår oss i ansiktet 24/7?
Citera
2015-03-11, 13:32
Medlem
Citat:

Då kanske man ska tänka sig för, och rådfråga Gud, innan man försöker skaffa ett till.
Citera
2015-03-11, 13:34
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
"Medfödda" är en yttre omständighet. Folk som har obotliga sjukdomar eller är svaga tycker att de har samma rätt som andra att "få" barn. Den starke överlever i resten av naturen, men vi har skapat ett samhälle där alla ska få göra allting.

Javisst! Det är det som skiljer människan från djuren.
Citera
2015-03-11, 13:41
Medlem
Ereses avatar
Citat:
Då kanske man ska tänka sig för, och rådfråga Gud, innan man försöker skaffa ett till

Men jag pratar ju om första barnet. Hur skulle föräldrarna veta det?
Citera
2015-03-11, 13:43
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Jag hittade inte på det alldeles nyss... det är min personliga erfarenhet.
Oj så du har träffat Gud, berätta...
Citat:
Det sa jag ju inte. Jag sa att den som har intresset av Gud, och vågar utforska honom, och vill försaka andra saker för att göra det, kommer att hitta honom. Precis som man måste göra uppoffringar i all forskning. Bara för att du inte tycker att det är roligt betyder det inte att alla inte gör det.
Nu hittar du på saker om mig. Det kan du låta bli.
Så du menar att det finns inga "vetenskapsmän" som under 2-3000 år haft intresset att hitta belägg för gud alltså? Det var ett märkligt påstående. Hur kom du fram till det?
Citat:
Det vet man inte i andra vetenskaper heller.
Vad menar du?
Citat:
Stämmer väl inte? Lärjungarna helade "i Jesu namn", Moses fick sina bud på ett berg, Johannes fick en uppenbarelse av Gud, den helige ande for in i folk på påsken, Paulus fick order av en ängel osv...
Är detta förklaringar på hur de kan veta att Gud är t.ex allsmäktig och förklarar hur de kan veta detta menar du? Har dessa händelser ens inträffat? Var det Gud som gav dem kraften om det hänt? Hur kan de veta det? Kom igen bättre kan du.
Det blir ett teologiskt kompileringsfel om du försöker köra den koden.
#Error 0001 Försöker göra obekräftade händelser till Gudsbevis.
Citat:
Du har inte läst en enda kristen bok i ditt liv, eller varit på ett väckelsemöte, eller hur?
Jag har varit kristen och läst kristen idéhistoria och bibelvetenskapliga böcker i massor.
Har säkert ett hundratal på pdf i datorn bara. Jag är intresserad av idéhistoria surru.
Men efter jag läste Ingemar Hedenius, Tro och Vetande, så var det slut med den kristna tron.
Man kom till en punkt där man antingen måste lura sig själv för att kunna tro eller vara ärlig och se på argumenten som påvisade frånvaron eller absurditeten av en Gud och de argument som förs fram.
Citera
2015-03-11, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Oj så du har träffat Gud, berätta...

Jag pratar med honom varje dag. För mycket att berätta.

Citat:
Så du menar att det finns inga "vetenskapsmän" som under 2-3000 år haft intresset att hitta belägg för gud alltså?

Japp. Fast inga är väl att ta i, många vetenskapsmän uttryckte en tro på en högre makt. Men den som ser på Gud kommer att dö, så det är den ultimata utmaningen.

Citat:
Det var ett märkligt påstående. Hur kom du fram till det?

Egen erfarenhet. Du kan förstås vara en mycket bättre människa än jag, som ideligen söker sanningen och offrar allt för att hitta den, och om du påstår det så får jag väl tro dig.
Citera
2015-03-11, 14:04
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:

Men efter jag läste Ingemar Hedenius, Tro och Vetande, så var det slut med den kristna tron.

OK, jag läste lite om honom, Sveriges störste kritiker av organiserad kristendom. Det är framförallt en sak som lät tveksam:
"Det språkteoretiska postulatet: Det måste vara möjligt att meddela även icke-troende innebörden i de religiösa uppfattningarna och upplevelserna."

Jag förstår postulatets innebörd. Men hur hade han tänkt sig att det skulle gå till?
Citera
2015-03-11, 14:07
Medlem
Enligt Bibeln så har Jesus skapat allting, han är frälsaren, han är vägen till livet. Så jag tror att han är allsmäktig(gud).
Citera
2015-03-11, 14:07
Medlem
Citat:
Jag har aldrig påstått att han inte var mänsklig. Bara att han inte kan anses som normal. Hade han varit normal så hade vi inte pratat om honom 2000 år senare och uppkallat flera högtider efter honom. Han måste gjort någonting förbaskat speciellt för att lyckas med det.

Jag menar att han inte var någon supermänniska eller Gud, du hakar upp dig på ordet "normal".

Citat:
De flesta människor är emot våld och krig.

Är du insatt i vad Mahatma Gandhi gjorde? Dom flesta människor skulle inte ha agerat på det sättet, att möta våld med icke våld.

Om Sverige skulle invaderas av en främmande makt, så är jag övertygad om att dom flesta svenskar skulle ta till våld och krig för att få ut dom. Det är det försvarsmakten är till för, och inte för länge sedan fanns värnplikten, tanken med det var att alla svenskar skulle ta till vapen och försvara Sverige med våld och krig. Så du har fel i att dom flesta människor är emot våld och krig.

Citat:
Med andra ord unik. Inte normal. Unik.

Han var dock en människa, inte en supermänniska med superkrafter, och han var inte Gud, han var en människa.

Citat:
På vilket sätt? Om du syftar på socialt så är det en annan fråga. Jag pratar om att utmärka sig genom en förmåga.

Oavsett så var Jesus en människa, inte någon som hade superkrafter över dom normala mänskliga krafterna. Jesus var en normal (haka inte upp dig nu) människa på det sättet.

Citat:
Allvarligt? Förenta staternas president är en vanlig människa i dina ögon?

Ja, jag ser inte honom som någon övermänniska, med övermänskliga krafter. Han har bara haft turen att vara på rätt plats vid rätt tillfälle och har fötts in i en viss miljö. Tusentals, miljontals andra människor hade kunnat prestera samma sak om dom hade haft samma förutsättningar.

Om man menar att Förenta staternas president är något utöver en vanlig människa, så börjar vi prata om supermänniskor och att han skulle vara en gud.

Citat:
Har du glömt det? På förra sidan beskrev du så här.

Vet inte hur det ska kunna misstolkas. Det är tvättäkta, svart på vit diktatormentalitet i mina ögon.

Ok, vi säger väl det då.

Men menar du då att Gud inte ska ha några lagar och regler för människan?

Det var ju det som Satan ville, och han fick sin vilja fram, Adam och Eva fick tillåtelse att leva sina liv helt enligt deras önskan, dom fick själva bestämma vad som var gott och ont.

Men du ser hur det har blivit sedan dess, människor har alla möjliga uppfattningar om vad som är gott och ont, som medför en massa problem på jorden. Är det ett bättre alternativ än att det är Gud som bestämmer vad som är gott och ont?

Citat:
Vilken klok Gud

Jag tror inte att du inser problematiken.

Vad menar du att du skulle ha kunnat göra något bättre mot Adam och Eva och Satan som gjorde uppror mot Guds lagar och vägrade omvända sig?
Vad skulle Gud ha gjort mot Kain när han dödade sin bror Abel? Om du är smartare än Gud så kan du förklara hur han borde ha agerat.

Citat:
Så gott som alla cancerfall är medfödda Alltså inte orsakade av något miljögift eller andra yttre omständigheter.

Oavsett så är det en konsekvens av att människan vill själv bestämma vad som är gott och ont, människan vill leva utan att Gud blandar sig i. Och det uttrycker även du, du menar att han då är en diktator. Ja om Gud ska reda upp allt på jorden så måste det till något drastiskt, men du vill inte att Gud agerar på jorden, eftersom du vill leva efter dina egna moralnormer, du vill inte underordna dig Guds lagar och bud, har jag inte rätt?

Citat:
Du sade att Gud låter människan sköta allting själv. Nu säger du plötsligt att han lägger sig i? Synd att inte ett pillekvitt av denna mängd av information verkar ha nått fram. Hur kan en allsmäktig Gud misslyckas med det?

Det är inte Gud som misslyckas, det är människorna som misslyckas med att vara ödmjuka nog att lyssna till meddelandena. Om en granne ringer på dörren och säger att du måste ut ur byggnaden för att du ska kunna rädda ditt liv eftersom det brinner, så är det inte grannen som misslyckas om du ignorerar meddelandet, eller inte ens öppnar dörren, eller smäller igen dörren på din granne eftersom ni tidigare har bråkat och du tål inte karln.

Om du smäller igen dörren så kan du inte skylla på din granne när du blir innebränd.

Citat:
Som det jag citerade innan. Han måste få bestämma. Han vet vad som är gott och ont, osv.

Jag tror jag har svarat på det här nu?

Citat:
Vad betyder det här?

För att jorden ska bli det paradis som det var tänkt från början, utan krig och elände, så måste det finnas lagar och regler, på samma sätt som det måste finnas lagar och regler i en nation om man inte vill att det ska bli anarki.

Dom lagarna och reglerna som krävs för att jorden ska bli ett paradis tycker många är för strikta, t.ex. att man ska gifta sig med en person och leva resten av livet med den enda personen.
Då vill många hellre vara utan det paradiset på jorden som Gud lovar, men då kan man inte heller anklaga Gud för att man lever i en värld där lagarna och reglerna inte är så strikta, utan människor gör som dom vill och sårar och förstör för andra människor.

Man kan inte äta kakan och ha den kvar, man måste välja vad man vill ha.

Citat:
Och jag undrar forfarande. Varför välsignas dyrkare av Satan med ett liv på tusentals år. Hur kan du välsignas när du samtidigt lever i synd.

Jag tror du har missförstått det hela, det handlar t.ex. inte om att man dyrkar Satan nödvändigtvis. Det finns förmodligen avfallna änglar (demoner) som inte bryr sig ett skvatt om Satan och kör sitt eget race på jorden genom att vilseleda människor till synd. Men förmodligen har Satan den största makten över demonerna, så kanske dom inte kan göra som dom vill ändå, men då är det dubbelmoral från Satans sida eftersom han förespråkar anarki.

Och dessa välsignas inte med ett liv på tusentals år, dom är skapade med ett evigt liv, vissa har även fängslats så dom kan inte leva loppan ändå. Gud kan inte döda Satan och hans anhängare på grund av rättvisans skull, för alla dom andevarelser som inte tagit ställning för Satan, utan tar ställning för Gud. Dessa skulle kunna börja ifrågasätta om Gud tar bort Satan och hans anhängare innan han fått chansen att bevisa att han har rätt i sina påståenden. Detta skulle kunna leda till att ännu fler avfaller till ondska.

Så Gud tillåter allt för att åtminstone dom som har tagit ställning för Gud kommer att få leva i en framtid utan ondska, när Satan och hans anhängare till slut dödas för evigt.
Citera
2015-03-11, 14:11
Medlem
Citat:

Ingen förälder är helt frisk, alla människor har skadade gener. Föräldrarna som inte visar symptom på en sjukdom kan ändå ha skadade gener som förstärks i ett barn, och då visar sig sjukdomen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in