2015-03-11, 11:58
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Du kan inte gå utanför din egen fyrkantiga kub och tänka detta: Ingen har definierat GUD men ändå så tror jag inte på att GUD har skapat universum, återuppväckt Jesus och gjort honom till GUD
Du är medveten om att det påståendet heller ej behöver vara sant eller komplett?

Det är just detta fenomen man diskuterar här i trådarna.
Ingen sitter så att säga på sanningen men man kan spekulera fram och tillbaka på ett vuxet och intelligent sätt och helst utan DUMHUVUD förklaringar med i tid och otid som dessutom är mycket obegåvat och innehar låg nivå av kunskap.
Inte direkt svårt att säga dumhuvud till någon och heller inte så intellektuellt krävande.
Vem tror du bryr sig om vad du tror på?
Det folk brukar kritisera dig för är ju för allt du hävdar...

Den övriga diskussionen kan du hålla dig utanför, för den förstår du dig uppenbart inte på.
Citera
2015-03-11, 12:01
Medlem
Citat:
Ja visst kan det vara så att Gud finner en viss tillfredsställelse i att vi så att säga skall "söka svaren" om vi inte hade den drivkraften att söka svar på allt kvarkande och atomande så skulle vi helt logiskt ej vara i behov av en egen hjärna.
Så kan jag logiskt tänka i detta allsmäktighetsprat. Gud gav oss en egen hjärna att söka svaren, annars skulle vi vara radiostyrda av denna kraft.
Samtidigt kan jag tänka. Vad sjutton får Gud ut av att sitta och titta på oss människor som han nu då har skapat och till vad har han skapat oss? Att roa honom?

Forskningen handlar mycket om att hjälpa människor framåt och dess överlevnad.
Sedan finns det maktmissbrukare även där naturligtvis.
Galningar och egoister finns överallt.
Vi LEDS av Guds ande, vi STYRS inte av Guds ande. Vägledning, precis som villken mänsklig lärare eller far kan ge.
Citera
2015-03-11, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Skillnaden ligger ju i att andra forskare kan gå in i CERN och göra om experimentet eller hur? Har du hört någon som kommit fram med en bön eller kallat på Gud genom en besvärjelse som går att upprepa? Tror inte det va? Detta vet du ju redan så varför du frågar förstår jag ej.

Gud är ingen sak som man kan framkalla när man vill, så ämnet religion borde kanske ligga under "Relationer och samlevnad". Vem som helst som har intresset och orken kan finna Gud, precis som inom andra vetenskaper.

Citat:
Sedan beror ju möjligheten i att påvisa Gud i hur du definierar hen och vilka egenskaper du hävdar hen har inget annat. Men då INGEN i hela världshistorien kunnat göra det och förklara hur de vet detta och kommit fram till det så finns det ju faktiskt ingen Gud att ta ställning till om man nu skall vara ärlig. Finns ingen som givit detta.

Bibeln, koranen m.m. är ju fullproppade med folks försök att beskriva Gud utifrån deras (begränsade) upplevelser.

Citat:
Med den bakgrunden blir ju en vidare debatt rätt konstig då vi inte har en susning om vad/vem/om ens någon, återuppväckte Jesus tycker du inte det?

Då är "Religion" överflödigt och jag förstår inte varför du skriver i delforumet överhuvudtaget. Om du tycker att det borde läggas ner, PM:a en moderator eller starta en omröstning.
Citera
2015-03-11, 12:15
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Vem tror du bryr sig om vad du tror på?
Det folk brukar kritisera dig för är ju för allt du hävdar...

Den övriga diskussionen kan du hålla dig utanför, för den förstår du dig uppenbart inte på.

Detta "folk" du pratar om är du och du tillför inget annat än ointelligenta kommentarer om användare mest och undviker på detta sätt självaste ämnet.
Det tar jag som bevis på att du är lågbegåvad.
Du är mer än välkommen att föra intelligenta kommentarer om ämnet här till exempel.
Huruvida jesus är allsmäktig eller ej och vad du har för funderingar på det området. Har du några?
Citera
2015-03-11, 12:18
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Vi LEDS av Guds ande, vi STYRS inte av Guds ande. Vägledning, precis som villken mänsklig lärare eller far kan ge.

Ja så kan det vara men då är frågan. Om en ateist nu då ej tror så att säga men är en person med alla egenskaper Gud nu då helst vill ha.
Skall då en annan människa kunna säga: ok helvetet nästa, du tror ej, det gör jag och har därför garanterat en plats i himlen.
Vem styr då denna person? Vilken ande anser du en sådan person innehar?
Citera
2015-03-11, 12:30
Medlem
Citat:
Ja så kan det vara men då är frågan. Om en ateist nu då ej tror så att säga men är en person med alla egenskaper Gud nu då helst vill ha.
Skall då en annan människa kunna säga: ok helvetet nästa, du tror ej, det gör jag och har därför garanterat en plats i himlen.
Vem styr då denna person? Vilken ande anser du en sådan person innehar?
Bibeln talar om såna människor som alltigenom jordiska, helt utan andlighet. Det kan finnas en möjlighet att de får en tillfälle att komma till tro när de har sett Gud och andevärlden (seeing is believing), men tron är en gåva från Gud i sig, så om du inte kommit till tro i detta jordeliv, hur ska du övertyga Gud om att din tro består? I all evighet? Redan nu finns det människor som tror till en början, men rikedomens lockelöser får de att avfalla från tron. De har ingen rot (rättstavat) i sig.
Citera
2015-03-11, 12:39
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Bibeln talar om såna människor som alltigenom jordiska, helt utan andlighet. Det kan finnas en möjlighet att de får en tillfälle att komma till tro när de har sett Gud och andevärlden (seeing is believing), men tron är en gåva från Gud i sig, så om du inte kommit till tro i detta jordeliv, hur ska du övertyga Gud om att din tro består? I all evighet? Redan nu finns det människor som tror till en början, men rikedomens lockelöser får de att avfalla från tron. De har ingen rot (rättstavat) i sig.
Ja de har fått gåvan gratis så att säga. Jag tror att tron måste bli som ett barns, utan ens egna baktankar eller ens tankar på att man tror så att säga.
Rikedom lockar alla och är ett måste i samhället för att man skall överleva mer eller mindre.
Det är mer naturligt anser jag att vackla och ifrågasätta och vara ärlig i sin jakt på sanningen. Ärlig mot sig själv så att säga.
Och det skall inte finnas den minsta rädsla i tron. Eller hot om död och förintelse. Det har inget med kärlek att göra och är då inte GUD för mig i alla fall.
Citera
2015-03-11, 12:41
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av den.femte.kaparen
Gud är ingen sak som man kan framkalla när man vill, så ämnet religion borde kanske ligga under "Relationer och samlevnad". Vem som helst som har intresset och orken kan finna Gud, precis som inom andra vetenskaper.
Hur kan du veta att det inte är på det sättet?
Det är ju bara ett påstående som du just hittade på eller hur?

Och sedan säger du att vem som helst kan finna Gud...
Vilket är det nu?
Det är ju två påståenden som helt motsäger varandra.

Och det är inte som andra vetenskaper, här vet man ju inte vad man skall leta efter än mindre hur då.
Citat:
Bibeln, koranen m.m. är ju fullproppade med folks försök att beskriva Gud utifrån deras (begränsade) upplevelser.
De är fulla med folk som hävdar saker vad Gud skulle vara men inte en stavelse om hur de kan veta detta. Det ger ju inget att bygga något på. Sedan tycker man ju några ytterligare belägg hade kunnat adderas på 2-3000 års sökande men icke, det är bara samma påståenden som finns kvar. Lite lamt kan man tycka?
Citat:
Då är "Religion" överflödigt och jag förstår inte varför du skriver i delforumet överhuvudtaget. Om du tycker att det borde läggas ner, PM:a en moderator eller starta en omröstning.
Har du missat nyheterna de senaste åren?
Tror det är många som tycker ISIS, Bocko Haram och Saudiarabien t.ex tar religionen på lite för stort allvar. Kristna grupper jobbar aktivt i väst för att införa blasfemilagar i EU etc. Så nej, min åsikt om religion väger rätt lätt. Men hur skulle det vara om du svarade på de frågor jag ställt dig?
Citera
2015-03-11, 12:48
Medlem
Citat:
Ja de har fått gåvan gratis så att säga. Jag tror att tron måste bli som ett barns, utan ens egna baktankar eller ens tankar på att man tror så att säga.
Rikedom lockar alla och är ett måste i samhället för att man skall överleva mer eller mindre.
Det är mer naturligt anser jag att vackla och ifrågasätta och vara ärlig i sin jakt på sanningen. Ärlig mot sig själv så att säga.
Och det skall inte finnas den minsta rädsla i tron. Eller hot om död och förintelse. Det har inget med kärlek att göra och är då inte GUD för mig i alla fall.
Inte naiv som ett barn, men oskyldig som ett barn. Vi har ju också fått gåvan att lära känna Guds rikes hemligheter, så vi gör ett informerat val. Jag tror de flesta inte känner att de blir rika på ett vanligt kneg. Vad är en miljon i dag? Att vara dollarmiljonär kanske är nåt att skryta med, men inte en miljon svenska.

Rädsla finns inte i kärleken, utan den fullkomliga kärleken fördriver rädslan, ty rädsla hör samman med straff, och den som är rädd har inte nått kärlekens fullhet. 1Joh 4:10
Citera
2015-03-11, 12:59
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Detta "folk" du pratar om är du och du tillför inget annat än ointelligenta kommentarer om användare mest och undviker på detta sätt självaste ämnet.
Det tar jag som bevis på att du är lågbegåvad.
Du är mer än välkommen att föra intelligenta kommentarer om ämnet här till exempel.
Huruvida jesus är allsmäktig eller ej och vad du har för funderingar på det området. Har du några?
Det brukar ju vara ett helt gäng som kritiserar dina inlägg här regelbundet men ditt minne är ju tydligen lika selektivt som dina argument och lösa påståenden suger iofs.

Och nej lika lite som Gud kan vara allsmäktig kan Jesus vara det.
Gud kan inte skapa en sten som är så tung att hen inte kan lyfta den.
Eller.
Gud kan skapa en så tung sten så hen inte kan lyfta den, i vilket fall då är Gud inte allsmäktig.
Q.E.D
Citera
2015-03-11, 13:05
Medlem
Citat:
Hur kan du veta att det inte är på det sättet?
Det är ju bara ett påstående som du just hittade på eller hur?

Jag hittade inte på det alldeles nyss... det är min personliga erfarenhet.

Citat:
Och sedan säger du att vem som helst kan finna Gud...
Vilket är det nu?
Det är ju två påståenden som helt motsäger varandra.

Det sa jag ju inte. Jag sa att den som har intresset av Gud, och vågar utforska honom, och vill försaka andra saker för att göra det, kommer att hitta honom. Precis som man måste göra uppoffringar i all forskning. Bara för att du inte tycker att det är roligt betyder det inte att alla inte gör det.

Citat:
Och det är inte som andra vetenskaper, här vet man ju inte vad man skall leta efter än mindre hur då.

Det vet man inte i andra vetenskaper heller.

Citat:
De är fulla med folk som hävdar saker vad Gud skulle vara men inte en stavelse om hur de kan veta detta. Det ger ju inget att bygga något på.

Stämmer väl inte? Lärjungarna helade "i Jesu namn", Moses fick sina bud på ett berg, Johannes fick en uppenbarelse av Gud, den helige ande for in i folk på påsken, Paulus fick order av en ängel osv...

Citat:
Sedan tycker man ju några ytterligare belägg hade kunnat adderas på 2-3000 års sökande men icke, det är bara samma påståenden som finns kvar. Lite lamt kan man tycka?

Du har inte läst en enda kristen bok i ditt liv, eller varit på ett väckelsemöte, eller hur?
Citera
2015-03-11, 13:09
Medlem
Ereses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
på samma sätt som Jesus var en människa

Jag har aldrig påstått att han inte var mänsklig. Bara att han inte kan anses som normal. Hade han varit normal så hade vi inte pratat om honom 2000 år senare och uppkallat flera högtider efter honom. Han måste gjort någonting förbaskat speciellt för att lyckas med det.

Citat:
inte alla människor skulle reagera så, utan många skulle vilja ta till våld

De flesta människor är emot våld och krig.

Citat:
ingen annan människa har varit det

Med andra ord unik. Inte normal. Unik.

Citat:
det är inte alltid att jag smälter in

På vilket sätt? Om du syftar på socialt så är det en annan fråga. Jag pratar om att utmärka sig genom en förmåga.

Citat:
president Obama är en vanlig människa

Allvarligt? Förenta staternas president är en vanlig människa i dina ögon?

Citat:
Var menar du att jag har sagt det?

Har du glömt det? På förra sidan beskrev du så här.

Citat:
han måste få bestämma vad som är rätt och fel, ont och gott

Vet inte hur det ska kunna misstolkas. Det är tvättäkta, svart på vit diktatormentalitet i mina ögon.

Citat:
han har lämnat över ansvaret om jorden till människorna och Satan

Vilken klok Gud

Citat:
Om barn får cancer t.ex. på grund av miljögifter som människor spridit ut, så är det inte Gud som har gett barnet cancer

Så gott som alla cancerfall är medfödda Alltså inte orsakade av något miljögift eller andra yttre omständigheter.

Citat:
massor med meddelanden, med instruktioner på vad människan ska göra för att bli av med cancer, och t.o.m. bli av med döden överhuvudtaget

Du sade att Gud låter människan sköta allting själv. Nu säger du plötsligt att han lägger sig i? Synd att inte ett pillekvitt av denna mängd av information verkar ha nått fram. Hur kan en allsmäktig Gud misslyckas med det?

Citat:
Resonerat på vilket sätt menar du?

Som det jag citerade innan. Han måste få bestämma. Han vet vad som är gott och ont, osv.

Citat:
Och många som ändå lyssnar tycker att Gud kräver för mycket

Vad betyder det här?

Citat:
Även dom som dyrkar Gud lever "extra länge"

Och jag undrar forfarande. Varför välsignas dyrkare av Satan med ett liv på tusentals år. Hur kan du välsignas när du samtidigt lever i synd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in