• 1
  • 2
2015-03-09, 03:19
Medlem
Inte för att det inte finns några vattendrag i Sverige men då går de under namn som å, älv, ström osv. d.v.s. det finns inga vatten drag som heter X flod. Men för vattendrag i resten av världen så kallas det floder väldigt flitigt. Är inte Dalälven minst lika mycket flod som t.ex. Rhen?
Citera
2015-03-09, 03:22
Bannlyst
Har för mig att Ätran kallas för flod fast det är mer ett dike som man kan hoppa över på vissa ställen. Iaf på sommaren.
Citera
2015-03-09, 04:08
Medlem
Fistkramps avatar
Flod och älv är samma sak, bara det att vi kallar våra floder för älvar och älvar utomlands för floder.. Men varför vi säger då har jag ingen susning om, kanske bara för att markera att floden rhen inte ligger i Sverige.
Citera
2015-03-09, 05:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fistkramp
Flod och älv är samma sak, bara det att vi kallar våra floder för älvar och älvar utomlands för floder.. Men varför vi säger då har jag ingen susning om, kanske bara för att markera att floden rhen inte ligger i Sverige.
Så sant så sant !

Såhär skriver Institutet för de inhemska språken:

Vad är egentligen skillnaden mellan en flod och en älv? Tidigare trodde jag att det berodde på storleken, bredden, men sedan har jag på resor sett att en och annan flod ute i Mellaneuropa ser rätt lika ut som våra älvar.
B.H., Esbo

Den avgörande skillnaden mellan flod och älv är faktiskt geografisk: större vattendrag av detta slag kallas normalt älvar i Norden och floder på annat håll. Både älvar och floder kan vara av mycket varierande storlek. Vi kan jämföra väldiga älvar som Göta älv och Kymmene älv med de bara någon meter breda älvarna i t.ex. Lappland.

Ett tredje ord som måste tas upp i detta sammanhang är å. Gränsen för vad som är en å och vad som är en älv är långt ifrån klar. Dels är det fråga om storlek; under i övrigt likartade förhållanden är åar i allmänhet mindre än älvar (jfr Aura å och Vanda å med Kumo älv och Kymmene älv). Men samtidigt har det att göra med hur strid den är. En å flyter vanligen långsamt fram, medan älven brusar och skummar. Slutligen tycks också det geografisk läget spela en roll. Ju längre norrut vi kommer, och ju mer vi rör oss i fjälltrakter, desto sannolikare är det att också ett mindre vattendrag kallas en älv.
Citera
2015-03-09, 06:55
Medlem
AldenGs avatar
Men Luleälven och Umeälven är väl ändå större (om också långsammare) vid munnarna, där respektiva städerna heter ju Luleå och Umeå - i likhet med flera andra älvar och sina städer. Bruset tycks väga mer än storleken, av dessa fall att bedöma.
Citera
2015-03-09, 07:38
Medlem
egon2bs avatar
Hallands flöden eller Hallands stora flöden, kan de fyra stora kallas. Till övriga flöden hör Suseån och Kungsbackaån. Fylleån ej att förglömma …
Senast redigerad av egon2b 2015-03-09 kl. 08:32.
Citera
2015-03-09, 07:57
Medlem
Har för mig att det är ett arv från våra urspråk, och att det är därför det heter älvar i norrland men åar i södra sverige. Vet inte hur allt utomlands blev floder dock, det kanske är ett lånord?
Citera
2015-03-09, 09:36
Avstängd
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rodvin
Har för mig att det är ett arv från våra urspråk, och att det är därför det heter älvar i norrland men åar i södra sverige. Vet inte hur allt utomlands blev floder dock, det kanske är ett lånord?

Älv är kognat med tyska Elbe och det är ju en stor flod lustigt nog. Flod däremot verkar vara kognat med latinets fluvius (stor flod) eller flumen (mindre flod, å).

Tänk också på att flod betyder "högvatten" på svenska, så ordet är redan "upptaget", så att säga.
Citera
2015-03-09, 10:24
Medlem
I Göteborg kallade man förr Göta Älv "floden". Man kunde t.ex. säga "Jag bor på andra sidan floden". Beträffande användningen av ordet älv i Sverige. Söder om Göta Älv heter det älv utan ström eller å. Det heter ju Motala Ström och inte Motala Älv.
Citera
2015-03-09, 11:24
Avstängd
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanssachs
I Göteborg kallade man förr Göta Älv "floden". Man kunde t.ex. säga "Jag bor på andra sidan floden". Beträffande användningen av ordet älv i Sverige. Söder om Göta Älv heter det älv utan ström eller å. Det heter ju Motala Ström och inte Motala Älv.

Göteborg är ju en hamnstad. Det är byggt av holländare och besökt av massor av tyskar, inte minst sjömän. Därav högst troligt namnet "flod" på älven.

Å år kognat med franska eau som uttalas på precis samma sätt. Båda är kognater med latinets aqua som betyder just detsamma som franskans eau alltså "vatten". Allt hänger ihop.
Citera
2015-03-09, 12:13
Medlem
Politice-Rectams avatar
Något annat som finns endast i Norden är fjällarna. De verkar finnas också i Island: Eyjafjallajökulla.

Samma system finns också på finska: vaara, eller tunturi, om berget är högt och brant. Vaara och dess artefakter är ofta en del av ortsnamn i Norrbotten, t.ex. Gällivare.

Vilka andra älvar finns det utanför Norrland förutom Göta älv och Kymmene älv?
Citera
2015-03-09, 13:04
Avstängd
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Politice-Rectam
Något annat som finns endast i Norden är fjällarna. De verkar finnas också i Island: Eyjafjallajökulla.

Samma system finns också på finska: vaara, eller tunturi, om berget är högt och brant. Vaara och dess artefakter är ofta en del av ortsnamn i Norrbotten, t.ex. Gällivare.

Vilka andra älvar finns det utanför Norrland förutom Göta älv och Kymmene älv?

Wiktionary ger som vanligt utmärkta upplysningar om etymologi och kognater: fjäll

Det är storleken på vattendraget som bestämmer om det är en älv. Kymmene älv är ju finsk, liksom Kemi älv och Ule älv. Finland är gamla Östernorrland. Som sagt, allt hänger ihop.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in