2015-03-08, 21:37
Medlem
Hej.
Jag väger nu 100kg på 191cm och tar bara 85kg i latsdragen..kör oftast 3x5. Jag har alltid börjat med chins på ryggpassen och gjort väldigt många negativa repitioner när jag inte orkar. Försöker även svinga lite med kroppen för att få mer kraft men jag orkar inte mer än 2 max.. I stångrodd och latsdragen ökar jag inte styrka men inte i chinsen. hur ska jag fortsätta? Köpa gummiband? Nackdelen är om jag skulle deffa är att jag kommer tappa så mycket styrka och ork på gymmet.
Senast redigerad av town 2015-03-08 kl. 21:40.
Citera
2015-03-08, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av town
Hej.
Jag väger en bit över 100kg och tar bara 85kg i latsdragen vid två repetitioner. Jag har gjort många negativa chins utan att orka häva upp mig mer två gånger som max. hur ska jag fortsätta? Köpa gummiband? Nackdelen är om jag skulle deffa är att jag kommer tappa så mycket styrka och ork på gymmet.

Hur lång är du?
Det låter som att du besitter mycket fett och lite muskelmassa då du endast klarar av 85x2 i latsdragen.
Och nej, man behöver inte tappa "mycket" styrka när man deffar såvida man inte går riktigt lågt, gör du det så deffar du för snabbt.
Citera
2015-03-08, 21:49
Medlem
Pescasss avatar
Citat:
Hej.
Jag väger nu 100kg på 191cm och tar bara 85kg i latsdragen..kör oftast 3x5. Jag har alltid börjat med chins på ryggpassen och gjort väldigt många negativa repitioner när jag inte orkar. Försöker även svinga lite med kroppen för att få mer kraft men jag orkar inte mer än 2 max.. I stångrodd och latsdragen ökar jag inte styrka men inte i chinsen. hur ska jag fortsätta? Köpa gummiband? Nackdelen är om jag skulle deffa är att jag kommer tappa så mycket styrka och ork på gymmet.

3x5 i chins är väl bra jobbat! tycker inte du borde haka upp dig så mycket på att du inte ökar utan låt tiden gå så skall du se - chins är en väldigt krävande övning och rekordet ligger på "ynka" 42st.
Citera
2015-03-08, 22:09
Medlem
praxes avatar
Citat:
Hej.

Du behöver väl nödvändigtvis inte tappa så mycket i styrka. Jag har vägt 100+ på 189cm och det var inte förrän jag bantat ner mig till 95-90 nånstans som jag började kunna göra chins.

Väger runt 89 kg nu och kan nog göra 12st en bra dag. Så det är bara att minska i vikt så kommer det.
Citera
2015-03-08, 22:43
Medlem
Kernkrafts avatar
Jag klarade av chins utan större problem när jag vägde runt 96kg. Dock var det ett heeeelvete i typ 6 månader. Det gick verkligen inte. Men jag tränade med andra övningar som latsdrag osv. Jag fokuserade väldigt mycket på rätt form och körde även rätt tungt.

Det går! Vi över 190 har det tungt när det kommer till övningar med egen kroppsvikt men det tar tid...
Citera
2015-03-08, 22:44
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Gummiband hjälper dig i fel ände av repetitionera, så skippa det.

Det snabbaste sättet att öka i chins är att tappa fett, så skala av något kilo så kommer du att öka snabbt där.
Citera
2020-01-13, 15:25
Medlem
Mullrets avatar
Finns det några andra övningat mer än pull-up för nå resultat? Roddmaskin?
Citera
2020-01-13, 15:35
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Hej.

När jag började kunde jag inte göra 1 chin.

Jag började med enbart negativa. 5X3 till failure (höll så länge jag orkade).
Efter en vecka kunde jag göra 1 med korrekt form.

För att bli bättre satte jag chins på prio - minst 3 gånger i veckan.
Målet var att öka med 1 rep på veckobasis.

Vecka 1: 1x3
Vecka 2: 2x3
Vecka 3: 3x3
etc.

När jag nådde 10x3 med bra form började jag vikta dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in