2015-03-08, 20:02
Medlem
CarolynHaxs avatar
Visst är det ett besynnerligt beteende? Det är rätt vanligt att olika receptsajter har möjlighet att kommentera, och det vanligaste är förstås att man berömmer receptet och berättar hur gott det blev när man lagade till rätten.

Det förekommer även att kommentaren handlar om att byta ut en eller annan ingrediens i receptet, och att det funkat bra, eller mindre bra. Sånt är alltid bra att få veta!

Men sen finns det en del som går helt överstyr... "Mums! Jättegott! Jag gjorde en liten ändring bara, bytte ut xx mot yy och zz mot aa. Sen ändrade jag förstås bb till cc, och det funkar lika bra med dd som med den ursprungliga ingrediensen ee." En helt annan rätt, helt enkelt. Hur tänker folk?
Citera
2015-03-08, 20:18
Medlem
vtcs avatar
Ifall det knappt ens är samma rätt längre efter dessa förändringar verkar det väldigt onödigt att skriva det som en kommentar överhuvudtaget. Ett nytt recept borde passa bättre i sådana fall.
Citera
2015-03-08, 20:35
Medlem
klybans avatar
Man vill nog framstå sig som duktig.
Ändrar/lägger till man en max två ingredienser, så visst kan man kanske se mellan fingrarna.
Blir det mer, så blir det lite patetiskt, då är ju det bättre skriva ett nytt recept och lägga ut.
Än ändra så mycket så det ser ut som man dissar receptet.

Har du nått exempel?
Kan vara skoj hur tokiga en del kan vara.
En gång hade jag en som la ner ett låångt stycke på hur jag stavar och meningsbyggnader.
Som vad det har bland recept att göra, och inga av felen var en sådan art att man inte förstod vad man skulle göra.
Citera
2015-03-08, 20:54
Medlem
MeanMEs avatar
Det är lätt löjligt när man ser det.

Jag gillar den lite mer historiska aspekten bakom lite äldre originalrecept och all modernisering som ofta sker av recepten idag blir lätt irriterande. Men det kan ju lika gärna vara en annan som börjat bli stockkonservativ med åldern. Om hundra år till kanske det är dagens recept på dessa rätter som anses då som de "fulländade", vem vet?
Citera
2015-03-08, 21:26
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Man vill nog framstå sig som duktig.
Ändrar/lägger till man en max två ingredienser, så visst kan man kanske se mellan fingrarna.
Blir det mer, så blir det lite patetiskt, då är ju det bättre skriva ett nytt recept och lägga ut.
Än ändra så mycket så det ser ut som man dissar receptet.

Har du nått exempel?
Kan vara skoj hur tokiga en del kan vara.
En gång hade jag en som la ner ett låångt stycke på hur jag stavar och meningsbyggnader.
Som vad det har bland recept att göra, och inga av felen var en sådan art att man inte förstod vad man skulle göra.

Var det här receptet som fick mig att klaga, ursprungligen en moussaka:

"Smaskigt gott! Dock ändrade jag lite i receptet. Dubblade till 800g fläskfärs istället, sen tog jag 2st squash och 2 paprikor istället för aubergin (gillar inte den så mycket), skippade vitlöken, tog 2-3dl grädde istället för 1dl grädde + 0,5dl vatten (vi ska ju ha fett ju!) och sen bytte jag majonnäsen till 1 dl crème fraiche. Mmmm, så gott det blev, smakade bättre än den vanliga lasagnen! :-)"
Citera
2015-03-08, 22:38
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax

"Smaskigt gott! Dock ändrade jag lite i receptet. Dubblade till 800g fläskfärs istället, sen tog jag 2st squash och 2 paprikor istället för aubergin (gillar inte den så mycket), skippade vitlöken, tog 2-3dl grädde istället för 1dl grädde + 0,5dl vatten (vi ska ju ha fett ju!) och sen bytte jag majonnäsen till 1 dl crème fraiche. Mmmm, så gott det blev, smakade bättre än den vanliga lasagnen! :-)"
LOL

Inte mycket moussaka kvar av det då.
Den enda anmärkningen mot originalreceptet var väl det kocken skrev själv, att han inte saltade ur auberginerna, det tar ju ur lite av bitterheten du kan ha i dem.
Citera
2015-03-08, 23:07
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax

Ja, förstår din irritation, den var ju sjuk.
Du säker på att det var ett moussaka recpt.
Undrar då slutet sa "smakade bättre än den vanliga lasagnen".

Jag vet inte riktigt vad som försiggår i skallen, när man skriver så.
Hade varit mer ärligt och skriva "du är dum i huvudet, och ditt recept är kasst.", än det skräpet.
Om jag tar bara grädde eller ökar köttmängden, måste man berätta detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in